BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 28, 2009

Cintaku Mekar Di Bumi Kenyalang ( 1 Pentomin Perasaan )

Saya mengarahkan pementasan pentomin ringkas berjudul "Cintaku Mekar Di Bumi Kenyalang" semasa jamuan akhir tahun staff SMK Kapit 2009 di Dewan Suarah Kapit pada 12 November 2009 yang lalu. Ini pentomin ke dua yang saya arahkan selepas pentomin berjudul "Tipah Tertipu" sewaktu Minggu Orientasi Mahasiswa Baru Ambilan 2004/2008 Universiti Pendidikan Sultan Idris ( UPSI ) Tanjong Malim. Kiranya setelah 5 tahun berlalu barulah saya menguji semula keberanian mengarah pentomin saya.

''Cintaku Mekar Di Bumi Kenyalang'' adalah sebuah pentomin ringkas dan berbajet rendah. Ianya dilakonkan oleh kumpulan guru - guru intake November 2008 SMK Kapit. Sama dengan pementasan pentomin ''Tipah Tertipu" dahulu, konsep yang sama saya terapkan ialah komedi lucu. Berbeza dengan pentomin pertama dahulu saya tidak berlakon sekali, tetapi untuk pentomin ini saya terpaksa mengarah, berlakon dan menjadi suara latar. Ini sudah pasti beban yang sukar. Namun segalanya berjalan lancar dengan bantuan teman - teman setugas yang pada saya sporting dalam melakonkan watak - watak mereka di samping menjadi krew bertugas mengawal muzik dan pergerakan pentomin ini.

Timbul juga perasaan gundah di hati saya bila memikirkan mampukah kami membuat audiens ketawa geli hati dengan lakonan dan skrip saya hasilkan....Pentomin ''Tipah Tertipu'' lima tahun dahulu berjaya mengamatkan seluruh Dewan SITC UPSI. Paling manis pentomin itu berjaya mendapat tempat ke-2 dalam majlis berkenaan.

Alhamdulillah....akhirnya ''Cintaku Mekar Di Bumi Kenyalang'' juga berjaya menggelikan hati audiens dan respon yang diberikan oleh teman - teman setugas dan pengetua adalah di luar jangkaan. Dewan Suarah Kapit gemuruh dengan ketawa atas lakonan kami. Malahan makcik - makcik menghidang makanan pada majlis itu sempat berseloroh dengan saya mohon diadakan lagi pementasan seperti itu.... satu kelapangan berputik di dalam hati.

Kredit kepada teman - teman yang banyak membantu dalam menjayakan pementasan pentomin ini. Lakonan dan bantuan anda semua akan terus kekal sepanjang hayat kita di bumi Kapit bertuah ini. Ianya sebagai tanda sebuah persahabatan yang indah dan abadi !!!!!!!!!!


Hafez J.Malim sebagai Sarip Dol



Dari kiri : Hii Siew Ting ( Mona Fandey ), Hafez J. Malim ( Sarip Dol ), Kumaresan ( MGR ) dan Leyu Zi Yu ( Mary )


satu babak menarik 







0 ulasan: