BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, November 4, 2009

Sukaneka PPKI SMK Kapit 2009

Beberapa hari yang lepas, tiba - tiba saya terfikir untuk menganjurkan sukaneka kecil - kecilan buat pelajar - pelajar saya. Saya utarakan apa yang terkandung di dalam fikiran saya kepada penyelaras Program Pendidikan Khas Integrasi ( PPKI ) SMK Kapit iaitu Cikgu Rosman dan dia bersetuju dengan cadangan saya tanpa banyak bicara.

Terfikir juga di benak hati saya bagaimana saya mahu menangani beberapa masalah yang mungkin timbul dari penganjuran acara kecil - kecilan ini. Pertamanya sudah pastilah soal ongkosnya. Walaupun perbelanjaannya kecil namun PPKI ini bukanlah sebuah program yang mewah. Peruntukan kepada kami biasanya tidak lah terlalu banyak dan tabung itu tidak akan terisi lagi sehingga tahun hadapan. Namun masalah itu berjaya diselesaikan melalui tajaan dari Syarikat Andy Emporium Kapit untuk 3 buah hamper hadiah yang comel. Terima kasih atas tajaan tersebut.

Beberapa masalah lain seperti kebenaran ibu bapa penjaga, barang - barang keperluan program semuanya dapat diselesaikan dengan bantuan yang tidak berbelah bahagi dari Cikgu Rosman dan Pembantu Pengurusan Murid PPKI saya itu Puan Sylvia Jingga, Puan Entia Bangau dan Cik Evelyn Umpa. Semuanya memainkan peranan yang penting dan berkesan. Kredit kepada mereka.

Akhirnya dapatlah pelajar - pelajar istimewa saya merasa nikmatnya bersukaneka pada hari ini ( 4 November 2009 ) dengan rasa indah dan nyaman seperti teman - teman aliran perdana yang lain. Namun hati tetap gundah gulana yang teramat bila hujan mula turun di subuh hari. Alhamdulillah segala perasaan gundah itu terhakis lekas bila matahari mula memancar cahaya cintanya pada dunia di kemudiannya.

Padang KDC Kapit menjadi lokasi acara ini. 10 acara disediakan seperti isi air dalam botol, bawak bulu tangkis atas raket dan lain - lain lagi. Selain itu acara permainan dalaman iaitu congkak dan corom juga turut dijalankan. Setiap pelajar dibahgikan kepada 4 kumpulan dan mengandungi 4 orang peserta.

Pelajar - pelajar saya tidak ramai. Kebanyakannya mengalami masalah lembam atau "slow learner" . Masalah ini sering berlaku pada kanak - kanak di seluruh dunia dimana pencapaian akal mereka tidak secepat atau sepantas kanak - kanak normal yang lain. Dalam usia 13 hingga 15 tahun, pelajar - pelajar saya masih berfikiran seperti anak - anak prasekolah malahan masih ada yang belum tahu membaca. Namun demikian ia tidak menghalang mereka untuk menikmati dunia ini. Bukankah Tuhan telah mencipta dunia untuk setiap anak manusia tanpa ada sempadan ruang?....

Segalanya indah pada hari ini... kami menikmati setiap masa dengan rasa indah dan ketawa. Teman - teman guru yang lain juga merasa ingin berkongsi perasaan kami dan setiap mereka melahirkan rasa gembira. InsyaAllah acara seperti ini akan diteruskan pada masa - masa yang mendatang. Ia bukan sekadar sebuah acara yang gembira tetapi lebih kepada acara yang membina.......SEBUAH KASIH SAYANG SEUSIA HIDUP....










 CIKGU SAYANG KAMU SEMUA !!!!!!








0 ulasan: