BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, May 15, 2010

Hari Minggu Di Kapit

Minggu lepas saya dan teman-teman guru dari SMK Kapit dan SMK Kapit No.2 telah menjalankan aktiviti santai hujung minggu di Sungai Yong Kapit. Ini adalah pengalaman pertama saya menjejaki kawasan berkenaan. Kami berkelah di kawasan sungai berhampiran dengan Rumah Panjang Jandok iaitu antara rumah panjang tradisional masyarakat Iban yang masih wujud di bahgian Kapit ini. Ia begitu mengujakan saya, masakan tidak sepanjang perjalanan ( kami bermotosikal beramai-ramai ) kami disajikan dengan panorama alam yang begitu indah... syukur pada kuasa Ilahi atas nikmat pemandangan itu.

 Hafez J.Malim di hadapan gerbang masuk ke 
Rumah Panjang Jandok

Jambatan kecil laluan utama ke Rumah Jandok

Aktiviti utama kami di sana sudah tentulah membuat pansuh. Pansuh ialah makanan tradisi kaum Iban yang begitu menyelerakan saya. Seperti biasa yang menjadi ketua untuk membuat pansuh ini sudah tentulah Cikgu Kuiek Bon Siau ( PK 1 SMK Kapit ). Awal - awal pagi lagi beliau sudah datang ke rumah saya bersama dengan Cikgu Adham ( SMK Selirik ) untuk sama - sama menyiapkan ramuan pansuh. Kami bergotong royong menyiapkan 12 batang pansuh ayam dan ikan jelawat.

Membantu menyediakan ramuan Pansuh

Saya sebenarnya masih lagi belajar untuk membuat pansuh ini. Selagi masih berada di sini adalah lebih saya tuntut dahulu ilmu membuat pansuh ini terutamanya dari Cikgu Kuiek. Beliau tidak lokek ilmu dan sentiasa memberi tunjuk ajar. Untuk kali ini saya akan cuba menjaga pansuh ketika sedang dibakar. Ini merupakan sesuatu yang mencanar kerana selain dari kawalan api, kita juga perlu sentiasa memusingkan buluh pansuh supaya ia masak dengan sekata. Bagi 12 batang pansuh... ia adalah sesuatu yang mencabar bagi saya..hahahahaha. Dengan dibantu oleh beberapa orang teman, kami berjaya juga menyiapkan hidangan pansuh ini walaupuan untuk buluh yang pertama hasilnya ialah ayamnya masih mentah.. namun ia berjaya diperbaiki untuk buluh yang seterusnya.




Beberapa gambar ketika sedang membakar pansuh

Selepas itu kami berkunjung pula ke Rumah Panjang Jandok untuk melihat sendiri keunikan cara hidup masyarakat Iban di rumah panjang tradisi mereka. Saya tidak dapat berkunjung ke rumah panjang berkenaan kerana terpaksa pulang awal atas urusan yang lain. Difahamkan di rumah panjang berkenaan masih lagi tersimpan tengkorak - tengkorak manusia yang dipenggal pada zaman dahulu. Di sini disertakan beberapa gambaran mengenai Rumah Panjang Jandok. Kredit kepada Cikgu Taqiuddin atas gambar - gambar ini. Jika ada pembaca blog ini yang ingin ke Sarawak jemput - jemputlah datang ke Kapit. Di sini alam dan anak watannya hidup makmur dengan kasih sayang yang diberikan Tuhan.

 Perahu tradisional masih digunakan secara meluas di sini

Tengkorak dari zaman pemburuan kepala masih 
boleh dilihat di rumah panjang ini.

Rumah Jandok dari sisi

Teman - teman guru bergambar kenangan di ruai Rumah Jandok

Bergambar kenangan dengan salah seorang penghuni tua di Rumah Jandok

PENGHARGAAN
  •  Penduduk Rumah Panjang Jandok yang menyambut kehadiran kami dengan tangan terbuka.
  • Cikgu Taqiudin dan Cikgu Lim Yee Ming untuk gambar
  • Ahli - ahli SFA ( Street Futboler Airport ) atas sokongan kepada program ini.
  • Guru - guru dari SMK Kapit No.2 atas tajaan makanan

0 ulasan: