BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 27, 2010

Perkhemahan Perdana KRS Peringkat Negeri Sarawak 2010

Saya terpilih untuk mengetuai kontijen  Kadet Remaja Sekolah ( KRS ) Bahagian Kapit ke Perkhemahan Perdana KRS Peringkat Negeri Sarawak di Sri Aman pada 21 hingga 25 Mei 2010 yang lalu. Kontijen kami adalah terdiri dari 15 orang laskar KRS dan 2 orang guru pengiring iaitu saya dan cikgu Lim dari SMK Selirik. Sekolah saya menghantar 4 orang perserta dan SMK Selirik menghantar 11 orang perserta. Ini adalah kali pertama saya menjadi guru pengiring bagi sebuah kontijen. Agak menarik ialah saya bukan sahaja membawa  kontijen  sekolah malahan membawa kontijen bahagian. Ia satu pengalaman yang menarik. 


Perkhemahan ini juga secara tidak langsung membolehkan saya melihat sendiri keindahan alam negeri Sarawak yang tercinta ini. Ini kali pertama saya menjejakkan kaki ke bahagian Sri Aman. Sebanyak 10 buah kontijen bahagian menyertai perkhemahan kali ini dengan kontijen bahagian Kapit menjadi kontijen paling kecil dan kontijen Bahagian Kuching menjadi kontijen terbesar. Namun demikian ia tidak mematahkan semangat kontijen Kapit. Saya dan Cikgu Lim berusaha membantu peserta untuk bersaing dengan kontijen bahagian - bahagian lain. 

Syukur pada Allah yang maha pemurah, kerjasama dan usaha kami berbaloi dan tidak sia - sia apabila Bahagian Kapit berjaya menjadi kontijen terbaik pada perkhemahan berkenaan. Kapit mendapat tempat pertama bagi katergori Kem Kraf dan masakan rimba. Kami mendapat tempat ke dua dalam persembahan malam kebudayaan dan anak didik saya Micheal Ak Gaun dari SMK Kapit berjaya menjadi Putera Terbaik perkhemahan berkenaaan. Kapit juga menjadi kontijen teramai menghantar peserta mewakili negeri Sarawak ke perkhemahan peringkat kebangsaan dengan 5 perserta. Ia menjadi satu sejarah kerana inilah kali pertama kontijen bahagian Kapit berjaya dalam sesebuah perkhemahan KRS peringkat negeri. 

Khemah kontijen Bahagian Kapit

Mejar Apu Latip ( tengah ) sedang memberikan 
taklimat kepada ketua kontijen Bahagian

Aktiviti bantu mula

Antara gajet yang dihasilkan

Hafez J.Malim bersama dengan 
anak - anak KRS Bahagian Kapit

Anak - anak KRS kebanggaan saya.
Micheal Gaun ( memegang piala ) merupakan Putera terbaik perkhemahan ini

Kontijen KRS Bahagian Kapit

Hafez J.Malim bergambar dengan teman - teman guru KRS

Semoga pencapaian kontijen Bahagian Kapit akan terus hadir bagi setiap perkhemahan perdana KRS yang akan datang. Saya mendoakan supaya kontijen KRS Sarawak nanti akan mencapai kejayaan yang bermakna apabila mengikuti Perkhemahan Perdana KRS Peringkat Kebangsaan yang akan berlangsung di Juaseh Negeri Sembilan nanti.

ILMU, IMAN, AMAL



0 ulasan: