BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, June 30, 2010

Rindu

Katakanlah rindu yang halus
pada sayangnya yang makin bisu
mungkin ia dapat membeli
secangkir kata - kata 
yang telah lama tersimpan
dalam kotak batu hatinya

Aku yang menjadi air
tidak lagi goyang
di atas daun keladi
kerana di tanah berpasir itu 
telah bersemadi rasa sayangku
yang jatuh disentap tangan cintamu
kelmarin

Pergi sahaja ke sana
di tepi longkang kenangan berbau itu
aku bisa tenang dan bahagia
namun mungkin sebentar sahaja
kerana rasa rindu
pada diri mu tebal
makin menghimpit longkang kenanganku
lalu berdaki dan berkelodak
teramat kuning !!!!

Rindu
aku tahu
kau dicipta Tuhan
untuk aku menginsafinya

hari demi hari
detik demi detik
sampai aku mati !!!!!!



Monday, June 21, 2010

Kembali Ke Kapit

Agak berat dan terasa janggal di hati ini apabila ingin pulang semula ke Kapit setelah hampir 3 minggu berada di Bidor. Sepanjang berada di kampung halaman ingatan pada Kapit hanyalah terlintas  sekali sekala sahaja dalam fikiran ini.... itu pun bila teringatkan soal bebanan kerja yang tidak habis - habis. di sekolah Itu memang lumrah bagi perantau seperti saya.

Namun semuanya itu harus dibuang jauh - jauh dari benak hati ini. Sememangnya sejak zaman sekolah lagi saya memang teruja apabila tibanya hari cuti. Selalunya dihari akhir cuti sekolah saya akan berkubang dengan semahunya di sungai bersama sepupu dan teman - teman. Kadang kala ada juga kami menembak ikan dan membakar ikan di tepi sungai ( biasanya hari terakhir cuti ). Ini membuatkan hati ini bertambah berat lagi untuk meninggalkan hari terakhir cuti berkenaan. Ia suatu pengalamn yang mengasyikkan untuk dikenang apatah lagi di hari dewasa ini. Sesekali saya akan pergi melawat sungai keriangan kami dahulu... namun kini segalanya sepi. Tiada lagi hilai ketawa riang gembira. Anak - anak zaman ini lebih menyukai kafe cyber !!!!!

Kini saya kembali semula ke Kapit. Tugas semakin menimbun. Sehingga tidak tercukupan masa meladeninya. Ia suatu yang rutin bagi seorang guru. Kadang - kala hati terfikir ingin menjadi kanak - kanak semula. Tiada terfikir soal hidup dan semuanya adalah indah yang permai. Ini masa untuk merasa sunyi dan saya tidak suka begini selalu......

sunyi itu sakit

 

Tuesday, June 8, 2010

Sebuah Catatan : BIDOR

 Pekan Bidor

Cuti Penggal pertama tahun 2010 benar - benar memberi kepuasan kepada diri ini. Bergelumang selama hampir 6 bulan di Kapit benar - benar membuatkan fikiran dan emosi saya menjadi terlalu letih. Pulang bercuti ke kampung halaman di Bidor memberi seribu satu kenikmatan rehat yang sebenar. Saya kembali mengutip semula kenangan dan memori lama di sini.

Namun begitu suasana di Bidor sudah banyak yang berubah. Itu lumrah bagi proses urbanisasi yang tiada sempadannya. Teman - teman sudah ramai yang berhijrah ke tempat lain. Mujur juga masih ada dua tiga kerat teman - teman lama yang masih bertahan di sini dalam meneruskan kehidupan mereka. Ramai juga orang - orang tua/veteran sudah berpulang menemui ilahi sepanjang ketiadaan saya. Ramai juga diantara mereka sudah mula dimamah usia dan diserang penyakit. Kampung kelahiran saya juga makin ketara perubahannya ... orang luar semakin ramai membanjiri kampung kami. Tinggal menyewa atau menetap secara haram. Tidak terkecuali orang Vietnam dan Indonesia. Secara diam hati sudah mula merasa sayu dan sedih dengan segala yang berlaku.

Masyarakat kampung juga semakin dilanda krisis kebendaan. Isu perebutan tanah rizab sungai untuk ditanam kelapa sawit juga makin meruncing malahan tanah keluarga saya juga hampir di robek oleh individu tidak bertanggungjawab. Jika dahulu amat seronok duduk dengan kesegaran udara pagi di sini namun kini semuanya itu bagaikan sudah hilang diteman arus kemodenan yang membadai. Kesatuan juga bagaikan sudah hilang... kini majlis perkahwinan yang dahulunya dilakukan secara bergotong - royong amat sukar untuk dilihat digantikan dengan perkhidmatan katering. Saya melihat dan termenung jauh memikirkan perubahan - perubahan sosial ini. Sukar dibayangkan betapa orang Melayu Bidor sudah jauh meninggalkan nilai - nilai lama dan tradisi.
 
Bidor tetap dekat di hati saya. Tempat kelahiran dan tempat saya dibesarkan. Di sini masih ramai kaum kerabat saya. Ibu dan ayah masih disini namun bagi sebuah masa depan mungkin Bidor bukan lagi tempat pilihan saya. Saya tidak dapat lari dari memikirkan untuk terus berhijrah mencari tempat yang lebih selesa dan menenangkan saya. Dalam usia sudah hampir menjejaki 30an ini fikiran sudah mula merancang yang terbaik dalam hidup.

Bidor ..... anak kandungmu pergi membawa hatinya jauh.....




Tuesday, June 1, 2010

ISRAEL LAKNATULLAH !!!!!!!!!

"ANTI ISRAEL"
 Saya Hafez J.Malim melalui blog saya mengutuk dengan sekeras - kerasnya serangan biadap dan tidak ber kemanusiaan  oleh komando tentera Israel Laknatullah ke atas kapal ' Flotila Pembebasan" yang membawa misi bantuan kepada saudara - mara Islam kita di Gaza. Pembunuhan 19 sukarelawan misi ini amat jelas menunjukkan betapa Israel Laknatullah benar - benar suatu bangsa yang dikutuk oleh Allah SWT.

Semoga Allah SWT menempatkan roh - roh para sukarelawan ini di tempat yang sebaiknya. Bagi penduduk Gaza teruskan jihad perjuangan kalian. Kami di sini sentiasa bersama anda. Kepada Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad, semoga Allah memberikan kekuatan dan memanjangkan umur mu untuk terus berjuang mempertahankan maruah umat Islam dari cengkaman Israel Laknatullah.

Umat Islam harus bersatu bagi mempertahankan maruah dan kemurnian agama Islam. Saya juga menyeru  rakan - rakan blogers untuk bersatu bersama dalam mendesak supaya pihak negara Islam Mesir membuka semula laluan sempadannya dengan Palestin supaya segala bantuan dapat dihantar dengan mudah tanpa  pertumpahan darah.


ALLAHUAKBAR
ALLAHUAKBAR
ALLAHUAKBAR