BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, August 17, 2010

Pak Lang Yang Razali Berpulang Ke Rahmatullah

Hari ini seorang lagi bapa saudara saya di Bidor berpulang ke Rahmatullah. Allahyarham Pak Lang Yang Razali merupakan sepupu kepada ayah saya Jahauddin Bin Ismail namun hubungan kami agak erat memandangkan kami tinggal sekampung dan tambahan pula hubungan keluarga kami sememangnya rapat. Arwah semasa hayatnya merupakan pesara Jabatan Pengairan dan Saliran ( JPS ). Secara peribadi saya begitu amat terkesan dengan berita pemergian beliau ke Rahmatullah. Masakan tidak saya sempat berjumpa dan makan bersama dengan beliau di Restoran Kari Kepala Ikan Nordin Bidor. Banyak juga yang kami bualkan dan dari pengamatan saya ketika itu memang Arwah sudah agak uzur. Teringat lagi dalam ingatan betapa susahnya beliau menyuap mee goreng mamak sesudu demi sesudu di hadapan saya. Hati jadi sebak.

Arwah pada saya merupakan seorang lelaki yang sangat baik. Tutur katanya lembut dan perlahan. Seumur hidud saya tak pernah langsung dimarahi oleh beliau. Selain itu arwah juga merupakan seorang tukang rumah yang sangat halus mutu kerjanya bersama seorang lagi arwah bapa saudara saya iaitu arwah andak Li Bin Ismail. Arwah Pak Lang juga sempat menunaikan Haji dan merupakan seorang yang selalu ke "melesah " ( surau ) untuk berjemaah. Sewaktu saya bekerja memproses santan di Pasar Bidor sering kali beliau datang ke tempat saya bekerja untuk membeli kelapa dan berbual mesra dengan saya. Semua nya terikat kemas di ingatan saya.

Semoga roh Allahyarham ditempatkan bersama dengan orang - orang yang beriman di sana. Semakin lama semakin terhakis jumlah orang - orang tua di kampung saya. Saya sendiri juga tidak tahu bila akan mengikuti jejak mereka... selalu saya beringat bahawa kematian itu sesuatu yang hampir...insyaAllah saya akan menyusul.  AL-FATIHAH





1 ulasan:

alehkayong™ said...

salam ramadhan n perkenalan
semoga roh arwah dicucuri rahmat.