BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, January 13, 2011

INTERLOK


Setelah berfikir sedalamnya, saya mula merasa bahawa gejala mempolitikkan sesuatu isu dalam hal ehwal pendidikan sudah mula menjadi amalan biasa di Malaysia. Banyak perkara dalam bidang pendidikan yang seharusnya menjadi wadah penyatuan bangsa besar Malaysia sering kali dipolitikkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Saya yang menjadi guru kadang kala merasa kesal melihat fenomena ini. Ia membuatkan sistem pendidikan seakan - akan kucar-kacir tanpa perancangan yang tetap.

Isu berkenaan novel Interlok karya agung Sasterawan Negara ( SN ) Abdullah Hussain sebenarnya membuatkan saya loya dengan gelagat sesetengah pihak. Soalan saya di sini... pernahkan pihak - pihak berkenaan membaca novel Interlok ini? .... hanya kerana satu perkataan habis satu Malaysia mahu digegar. 


Sasterawan Negara Abduulah Hussain

Saya sebenarnya sudah membaca novel ini hampir empat kali. Dan perkara pertama yang bermain di kepala saya apabila terpandang novel ini ialah soal perpaduan yang menjadi tunjang utama kepada latar cerita novel ini. Ia menggambarkan realiti sebenar nuansa era sebelum merdeka dan selepas merdeka. Kenapa selepas hampir 40 tahun kewujudan novel ini baru sekarang ia diperdebatkan ? .... 

SN Abdullah Hussain seorang pengarang atau penulis yang cukup-cukup hebat jalan penceritaanya. Pengalaman dan usia nya menjadi bukti beliau bukan seorang penulis sembarangan. Novel-novel beliau cukup mantap dan menarik... tanya lah peminat sastera tegar tentang novel Imam, Konserto Terakhir dan lain - lain lagi .... betapa mantapnya jalan penceritaanya. Interlok bukan novel cinta picisan.... ia mengangkat satu gambaran awal tentang kewujudan satu bangsa Malaysia namun bagi sesetangh pihak novel ini amat merbahaya kepada sesuatu kaum .... pada yang memberontak terutama ahli politik yang bersama-sama memperjuangkan isu memansuhkan novel ini sebagai teks KOMSAS, ini nasihat saya ... baik kita baca dulu novel ini. 

Saya menyokong sepenuhnya novel Interlok dijadikan teks sastera KOMSAS. Ia novel yang cukup kuat perisa perpaduannya. Selaras dengan gagasan 1 Malaysia marilah kita bersama - sama berusaha menyokong perjuangan ke arah satu bangsa Malaysia yang aman dan harmoni.


HIDUP
SN ABDULLAH HUSSAIN



0 ulasan: