BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, January 15, 2011

Sepagi Di Kapit

Ini tahun ke tiga ( sebenarnya tahun ke-4 kerana saya sampai di Kapit pada tahun 2008 ) saya di Kapit. Sebenarnya saya sudah mula merasa sunyi di sini. Dalam usia sebegini hati dan perasaan sudah mula manjadi tepu. Keseronokan masa muda sudah mula menghindar jauh. Ditambah dengan beban kerja di sekolah membuatkan apa yang dikecapi dahulu akan dibuang jauh-jauh. Ia membuatkan saya lebih suka bersendirian... itu lebih baik.

Semalam, selepas solat Subuh saya berjalan kaki sendirian menenangkan fikiran. Niat di hati hanya ingin melihat suasana pagi di Kapit. Sebenarnya saya suka melihat kabus pagi. Di Kapit ini udaranya nyaman dan sejuk.  Dengan kamera tergalas, saya meneroka pemandangan dan denyut nadi kehidupan Kapit di waktu pagi. Ia benar-benar memberi saya kenikmatan. Di bawah ini disertakan beberapa gambar senario pagi di Kapit. Buat teman - teman di luar sana yang sering bertanya bagaimana suasana di Kapit, inilah realiti sebuah pekan yang menjadi tempat saya mencari rezeki. Ia membeli sejuta sayang yang saya tinggalkan di tanah besar Semenanjung .....

Pemandangan Kampung Baru yang didiami oleh majoriti orang Melayu
dari atas puncak bukit  Air Port

Dermaga Tongkang Kapit.
Tempat pertama saya menjejakkan kaki ke Kapit

Sebahagian dari pekan Kapit

Salah satu tempat yang wajib dikunjungi di Kapit ialah Pasar Teresang. Di sinilah sebenarnya nadi kesibukan pekan Kapit. Apa yang menarik di sini ialah anda boleh menjumpai makanan eksotik yang sukar dicari di tempat kita. Kebetulan kunjungan saya ke sini semalam jatuh pada musim ikan semah ( kelah ). Berbuih mata melihat harganya. Buat pertama kalinya dalam sejarah hidup saya di Kapit dapat melihat ikan Empurau. Dengar cerita harga ikan Empurau ini boleh mencapai ribuan ringgit bagi sekilogram... 

Pasar Teresang... denyut nadi kehidupan Kapit

Suasana di dalam Pasar Teresang



Pernah tengok ikan semah (kelah ) dan ikan empurau?
Yang atas dan bawah sekali ikan kelah... yang di tengah-tengah
ialah ikan empurau.


Ini musim ikan semah ( kelah ) di Kapit. Harganya ?
anda fikirlah sendiri

Ikan Baung

Yang ni pulak... RM10 untuk 3 ekor... ade berani?

Cabai ( cili ) hantu ... kata orang Kapit antara yang terpedas.
.saya masih belum mencuba.

Kapit kaya dengan panorama perbukitan yang indah. Sasterawan Negara ( SN ) A.Samad Said pernah sampai ke sini. Dalam salah satu buku kenangan perjalanannya ke Sarawak ( saya terlupa judul buku itu ), beliau mengatakan Kapit ialah tempat mencari kedamaian dan ketenangan dari hiruk piruk kota besar. Saya mengakui kata-katanya itu. Ia satu daerah yang membolehkan kita bermesra sepuasnya dengan alam.

Pemandangan di Pangau Danau







Panorama perbukitan di Kapit sememangnya menarik. Kabus pagi sentiasa menarik perhatian saya. Penduduk tempatan seringkali menanam padi huma di lereng-lereng bukit ini. Namun demikian, masih terdapat tumbuhan - tumbuhan semulajadi tumbuh meliar. Lensa kamera saya berdetik selalu merakamkan suasana ini.



Antara tumbuhan liar yang terlihat



Rasanya kemudahan di Kapit agak baik. Saya sempat merakamkan beberapa kemudahan asas yang dibangun kan oleh kerajaan khusus untuk penduduk Kapit.

Terminal Penumpang Kapit

Bangunan Kapit District Council ( KDC )

Di Kapit juga masih terdapat kesan - kesan sejarah peninggalan penjajahan keluarga Brooke di Sarawak. Tinggalana sejarah yang dimaksudkan itu ialah kubu yang diberi nama Fort Sylvia. Apa yang menarik dengan bangunan tua ini ialah di dindingnya diletakkan papan tanda aras air semasa banjir besar yang pernah berlaku di Kapit. 

Fort Sylvia ... tinggalan sejarah pemerintahan keluarga Brooke di Sarawak

catatan aras air banjir diabadikan di dinding Fort Sylvia

Sepagi di Kapit benar-benar menenangkan hati saya. Tidak tahu lagi bila kapal diri ini akan berlepas meninggalkan Kapit. Ia masih berlabuh di sini seolah-olah mahu kekal. Esok lusa siapa yang tahu ke mana arah haluan diri ini.... KAPIT menggamit saya untuk bersama menikmati kasih sayangnya.









1 ulasan:

Anonymous said...

Nice blog bro..thank you.(KAMEK ORANG KAPIT SAYANG NGAN KITAK)✌