BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, January 2, 2011

Terima Kasih Cikgu Ananthan

Esok sesi persekolahan baru bagi tahun 2011 akan bermula. Seperti biasa bagi golongan guru seperti saya, kesibukan di awal tahun pasti akan dilawan habis - habisan. Dengan pelbagai beban tugas dan peranan yang sudah sedia menanti selain dari tugasan hakiki iaitu mengajar, tidak dapat dinafikan guru seringkali diganggu perasaan ingin bermalas-malasan... hahahahahaha.

Namun demikian suasana di SMK Kapit bagi sesi 2011 ini agak sedikit aneh. Masakan tidak  Cikgu Ananthan A/L Subramaniam, pengetua SMK Kapit sudah bertukar ke Bintulu. Memang mengejutkan, namun itu realiti yang harus ditelan oleh saya sebagai salah seorang staff yang pernah berkhidmat di bawah seliaaan Cikgu Ananthan. Sebagai seorang guru yang masih baru, penempatan pertama saya adalah di SMK Kapit. Ini bermakna sampai ke akhir hayat saya, nama Cikgu Ananthan akan kekal di ingtan saya sebagai Ketua Jabatan saya yang pertama. 

Mustahil bagi saya melupakan segala budi dan jasa Cikgu Ananthan sepanjang beliau menjadi pengetua. Banyak pertolongan, nasihat dan ingatan yang diberi kepada saya sekaligus memberi semangat kepada saya untuk terus melangkah dalam alam keguruan ini. Paling saya ingati sekali ialah bimbingannya kepada saya dalam urusan surat - menyurat dan pengurusan PPKI SMK Kapit. Memang saya tidak boleh menipu diri saya sendiri ... saya banyak belajar cara berurusan dan berhadapan dengan individu lain menerusi gaya dan cara Cikgu Ananthan. Malahan sering kali saya memerhatikan beliau dari jauh sekiranya beliau lalu berhampiran dengan kelas PPKI.. memang ketrampilan beliau membuatkan saya terlalku menghormatinya.
 
Saya tidak sempat mengucap selamat kepada Cikgu Ananthan kerana beliau bertukar ketika waktu cuti penggal ke2 baru - baru ini. Namun ingatan terhadap beliau tidak pernah hilang. Masih diingat lagi pesanan beliau kepada kami guru-guru di SMK Kapit..... setiap kerja adalah ibadah .... ia sesuatu yang terkesan di hati saya. InsyaAllah di hari mendatang mungkin akan bertemu lagi. Semoga Cikgu Ananthan terus maju dan jaya di Bintulu.


TERIMA KASIH CIKGU

 Hafez J.Malim bersama mantan 
Pengetua SMK Kapit yang amat dihormati
Cikgu Ananthan A/L Subramaniam 




 

0 ulasan: