BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, April 10, 2011

Kapit : Sekitar Kempen Pilihanraya Negeri

Pada pandangan saya, suasana kempen pilihanraya negeri dilihat masih tenang dan harmoni. Tidak ada insiden - insiden pergaduhan atau aktiviti membaling botol dan mensabotaj kempen pihak lawan yang masuk ke telinga saya. Semuanya berjalan dengan aman dan biasa-biasa sahaja. Mungkin inilah yang dinamakan nikmat perpaduan yang terjalin kukuh dalam hati dan sanubari warga Sarawak walaupun berbeza latar pegangan politik.

Saya sempat meninjau suasana ketika hari penamaan calon yang dijalankan di Dewan Suarah Kapit pada beberapa hari yang lepas. Saya cuma meninjau sekilas waktu sahaja kerana kekangan waktu. Apa yang dapat disimpulkan ialah, jumlah penyokong BN adalah 20 kali ganda melebihi penyokong Parti Keadilan Rakyat. Bendera dan kain rentang BN mendominasi kawasan penamaan calon. Kejutan besar berlaku di kerusi N.54 Pelagus apabila calon BN iaitu Stanley Unja bukan sahaja akan ditentang oleh calon PKR ( Edward Sumbang ) tetapi juga oleh calon bebas ( George Lagong ). Bagi kerusi N.56 Balleh, penyandangnya dari BN iaitu Datuk Seri James Jemut Masing dijangka tidak akan menghadapi kesukaran bagi mempertahankan kerusi yang diwakilinya apabila beliau hanya ditentang oleh Bendindang Manjah dari PKR.





Suasana sekitar hari penamaan calon.


Selepas sahaja penamaan calon, perang poster sudah mula kelihatan. Apa yang dapat saya simpulkan disini ialah jentera BN dilihat lebih awal menampal dan memasang poster dan bendera di kawasan-kawasan strategik. BN juga berjaya memenangi perang poster di sekitar bandar Kapit. Namun demikian secara sepintas lalu masih boleh juga dilihat bendera PKR ( poster calonnya masih tiada ) terselit di celah-celah bendera dan poster BN. Pada hari ini pula, calon bebas bagi kerusi N.54 Pelagus sudah mula menjalankan kempennya. Dapat dilihat poster dan kain rentangnnya di sekitar Kapit.

Poster BN di Bulatan Gereja Khatolik Kapit

Kempen melalui papan tanda berhampiran dengan bangunan SESCO Kapit

erm..... hidup segan mati tak mahu ...

Kain rentang calon bebas


Suasana di Kapit Square

Pemandangan di Jeti Balleh/Pelagus


Pemandangan sekitar Terminal Penumpang Kapit

Perang poster dan pemidang juga boleh dilihat pada kenderaan-kenderaan persendirian. Rami pemilik kenderaan dilihat menzahirkan sokongan yang tidak berbelah bhagi kepada calon BN. Demikian juga dengan pemilik-pemilik van. Jika sokongan begini berterusan tidak mustahil laluan BN untuk mengekalkan kerusi N.54 Pelagus akan menjadi mudah. Namun demikian, BN seharusnya tidak boleh alpa dengan startegi pihak lawan. Undi kepada BN dilihat mungkin akan berpecah akibat dari penyertaan calon bebas yang dilihat mewakili proksi lama bekas ADUN Pelagus sebelum ini. Jika dikira dari matematik mudah, tidak mustahil calon PKR boleh makan besar andainya benar-benar undi protes atau undi berubah berlaku dikalangan pengundi.

Namun itu hanya andaian saya semata-mata. Saaya yakin masyarakat Kapit, khususnya di DUN Pelagus mengetahui siapa yang lebih layak meneraju mereka ke arah kemajuan. Dari khabar-khabar angin yang bertiup, berkemungkinan YAB Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Bin Tun Haji Abdul Razak akan mengunjungi Kapit dalam masa yang terdekat. Tidak mustahil, sentuhan akhir Perdana Menteri mampu menguatkan lagi azam dan semangat jentera BN untuk bekerja. Dan jika benar kunjungan ini berlaku, saya  dan warga blogers Bahagian Kapit mengucapkan selamat datang PM ke bahagian Kapit !!!!! PERMATA HIJAU BUMI KENYALANG




0 ulasan: