BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 3, 2011

Perkhemahan Gabungan Unit Beruniform SMK Kapit 2011

Mukadimah

Pada 24 hingga 26 Jun yang lalu Gabungan Unit Beruniform SMK Kapit dengan kerjasama Jabatan Belia Dan Sukan telah menganjurkan satu perkhemahan. Perkhemahan ini telah dijalankan di Simpang Simon, Pelajau Kapit. Seramai 90 orang pelajar dari 6 buah Unit Beruniform SMK Kapit telah menyertai perkhemahan ini. Saya juga turut serta dalam perkhemahan ini setelah dilantik sebagai penolong kem komandan. Seronok juga berkhemah dengan pelajar-pelajar yang riang - riang semuanya. Hehehehehe.

Penyediaan Tapak Perkhemahan

Sebenarnya sebelum bermulanya perkhemahan lagi, kami para AJK pelaksana perkhemahan telah pun menjalankan kerja-kerja penyediaan tapak perkhemahan. Ianya diketuai oleh Cikgu Kuiek Bon Siau ( PK 1 SMK Kapit ). Bila menjalankan kerja-kerja menebas seperti ini, ia mengingatkan kenangan saya semasa remaja sewaktu bekerja sebagai "penebas hutan". Pada hari pertama kami melakukan kerja penyediaan tapak perkhemahan, kami menyediakan sedikit hidangan pansuh sebagai pengalas perut.

 Menerang hutan ( istilah orang Perak ) mengingatkan
saya kepada kerja lama di zaman remaja. 
( foto koleksi Cikgu Kuiek Bon Siau )

Cikgu Taqiuddin Ahmad dan Cikgu Kong Kah Sui
( foto koleksi Cikgu Kuiek Bon Siau )

 Tarik jangan tak tarik ye Cikgu Halim dan Cikgu Hisyam
( foto koleksi Cikgu Kuiek Bon Siau )

( foto koleksi Cikgu Kuiek Bon Siau )

Mari makan pansuh
( foto koleksi Cikgu Kuiek Bon Siau )

Kerja-kerja penyediaan tapak perkhemahan dijalankan selama seminggu dengan kami AJK pelaksana perkhemahan bergilir-gilir melakukan kerja-kerja awal seperti membina pentas, tempat masakan, pagar, tangga dan sebagainya. Pada waktu pagi, kerja-kerja penyediaan tapak perkhemahan diketuai oleh kem komandan perkhemahan itu sendiri iaitu Cikgu Hafis Mohd Dom manakala bagi sebelah petangnya, ia diketuai oleh Cikgu Micheal Stephen ( penyelaras Unit Beruniform ) dan Cikgu Taqiuddin sambil dibantu oleh guru-guru yang lain.

24 Jun 2011 ( Jumaat )

Hari pertama perkhemahan. Para peserta perkhemahan bergerak dari sekolah dengan menggunakan van. Lori juga digunakan bagi mengangkut segala peralatan perkhemahan. Sebahagian dari AJK perkhemahan dan urusetia telah pun bermalam  lebih awal di tapak perkhemahan manakala saya pula bergerak pada hari Jumaat bagi menguruskan beberapa hal yang lain.

Berkumpul mendengar taklimat perkhemahan 
sebelum bertolak ke tapak perkhemahan
( foto koleksi Cikgu Kuiek Bon Siau )

Bacaan doa dari Ustaz Naim sebelum memulakan perjalanan
( foto ihsan Badan Beruniform SMK Kapit )

Keadaan menjadi agak kelam kabut sedikit ketika peserta mula-mula menjejakkan kaki ke tapak perkhemahan. AJK perkhemahan dan urusetia dilihat menjalankan tugas dengan begitu dedikasi. Masalah mula timbul apabila periuk nasi lupa untuk dibawa. Syukur juga masalah ini dapat diatasi apabila pihak pengetua SMK Kapit membenarkan kami untuk meminjam periuk nasi dari bilik ERT. Agak malang juga bagi saya apabila tapak tangan saya disengat oleh labah-labah. Seharian tangan saya menjadi kebas-kebas. Huhuhuhuhu.

Peserta perkhemahan bertungkus lumus mendirikan khemah serta membina gajet-gajet bagi kemudahan mereka. Begitu juga dengan guru-guru pengiring. Saya juga menjadi agak sibuk menyediakan khemah bagi kegunaan saya dan kem komandan mengawasi peserta. Lucu juga melihat tapak khemah saya yang senget serta khemah yang rosak. Mahu tidak mahu saya terpaksa gunakan khemah berkenaan. Tidak ada rotan, akar pun berguna juga.

 Tapak perkhemahan

Bersama Cikgu Kuiek Bon Siau di depan khemah
kem komandan dan timbalan kem komandan.


Ada cerita lucu berkaitan dengan khemah saya ini. Selama dua malam perkhemahan khemah rosak ini telah menyelamatkan banyak nyamwa dari kebasahan hujan. Khemah ini tidak besar sebenarnya. Cukup hanya 6 orang sahaja di dalamnya. Tetapi itulah realitinya... khemah itu rupa-rupanya terpaksa memuatkan 8 orang manusia. Berhimpit-himpitlah kami di dalam khemah itu. Namun bila sudah letih semua itu bagaikan tiada masalah. Nyenyak sahaja kami tidur sampai pagi. hahahaha

Hari pertama ini ialah hari penyesuaian. Perkara yang paling menyeronokkan kami ialah bila dapat mandi-manda di sungai. Sempat juga membawa pelajar berendam di sungai. Saya sendiri mengambil kesempatan untuk mandi-manda dengan sepuasnya. Rasanya sudah lama saya tidak mandi sungai. Tidak seperti di zaman kanak-kanak dan remaja saya ... sungai adalah segalanya bagi saya.

Merendam peserta perkhemahan
( foto koleksi Cikgu Kuiek Bon Siau )

Mandi sungai bersama teman-teman guru 

25 Jun 2011 ( Sabtu )

Saya pulang ke rumah seawal jam 4 pagi kerana mahu menyiapkan diri untuk solat Subuh. Bangun seorang diri di waktu pagi yang sunyi membuatkan saya menjadi agak kaku dan seram. Yang hanya terdengar ialah bunyi unggas hutan dan sesekali dengkuran pelajar memecah hening pagi. Saya pula terlupa membawa lampu. Keadaan pula gelap gelita. Mujur juga ada cahaya dari telefon bimbit menerangi perjalanan saya ke tempat meletak motosikal. Ketika menyeberangi sungai untuk ke sebarang, terasa sejuk dan nyaman pada kaki saya. Ini lah nikmat yang diberi Tuhan pada kita manusia. Meraduk air sungai pada waktu pagi memang mengujakan.

Peserta perkhemahan ini diberikan nasi yang dimasak oleh pihak urusetia yang diketuai oleh Cikgu Nor Hashida. Bagi lauk pauknya pula, peserta perlu memasak sendiri. Kami di pihak AJK Pelaksana agak beruntung kerana hidangan makanan kami disediakan oleh pihak urusetia. Rasanya AJK Penyediaan Makanan untuk perkhemahan ini telah menunjukkan komitmen yang tinggi. Mereka berjaya membuatkan kami semua tidak merasa lapar selama hampir 3 hari 2 malam di perkhemahan ini.

Cikgu Shida dan Cikgu Nadia... ketua tukang masak. hehehe

Banyak aktiviti menarik dijalankan pada hari ini. Antaranya ialah jalan lasak dan belajar ikatan. Ia sebenarnya suatu aktiviti yang menyeronokkan. Saya juga berpeluang menambahkan kemahiran ikatan saya yang sememangnya agak lemah. Maka belajarlah saya dengan kem komandan perkhemahan ( Cikgu Hafis Mat Dom ) tantang beberapa ikatan yang sudah kelupaan bagi saya. Lucu juga bila memikirkan betapa ceteknya pengalaman saya ini.
Peserta perkhemahan belajar cara ikatan

Penolong kem komandan ( kanan ) menuntut ilmu dari kem komandan ( kiri )...
satu kolaborasi yang menarik

Peserta juga didedahkan dengan aktiviti masakan rimba. Mereka perlu menyediakan hidangan ala-ala rimba seperti roti gulung dan telur yang dimasak dengan dibaluti tanah lumpur. Yang menjadi juri dalam aktiviti ini ialah saya dengan kem komandan Hafis Mat Dom. Agaknya itulah disebabkan jiwa saya ini terlalu menyayangi KRS, maka saya secara tidak langsung menjadi tenaga pengajar kepada pasukan KRS yang kelihatan "blur"  untuk menjalankan aktiviti ini. Menjadi juga resepi saya, roti gulung berperisa milo. hehehehe. Walaupun kelihatan tidak adil tetapi perut saya menjadi kenyang. Itu yang paling penting sebenarnya. Hahahahaha.

Juri yang menjadi tukang ajar cara-cara membuat roti gulung
( foto koleksi Badan Beruniform SMK Kapit )

Saya dan Cikgu Hafis Mat Dom sedang merasa hasil masakan peserta

Pada sebelah malamnya pula, diadakan acara malam kebudayaan. Setiap unit beruniform dikehendaki mempersembahkan satu persembahan. Seronok melihat persembahan peserta perkhemahan. Ini ditambah pula dengan komen-komen juri yang dilantik begitu "membinasakan" moral peserta. hahahaha namun itulah matlamat kami supaya akan ada ketahanan dalam diri peserta dan bersedia untuk dikritik.

Terlupa pula saya hendak menceritakan tentang harta yang perlu dijaga oleh kumpulan peserta. Kami di pihak AJK pelaksana sengaja memberi seekor ayam hidup kepada setiap unit beruniform sebagi barang amanah yang perlu dijaga dengan sebaik mungkin.Ketawa saya sendiri melihat resksi peserta apabila melihat ayam pencen yang hampir gondol bulunya perlu dijaga sebaik mungkin. hahahahahaha... namun itulah yang perlu dihadapi. Kemana sahaja mereka pergi ayam itu akan dibawa bersama hatta mahu ke tandas. hehehehe.

Barang amanah ... lucu tetapi penuh falsafahnya.

Lewat malam selepas aktiviti malam kebudayaan diadakan pula aktiviti berjalan malam. Ini yang paling menyeronokkan walaupun sebelum itu dikhabarkan ada peserta yang diganggu oleh suara-suara makhlus halus. Berdebar juga jantung saya mendengar cerita mereka. Tetapi syukurlah, tiada apa perkara buruk yang berlaku semasa berlangsungnya aktiviti ini. Hujan turun dengan agak lebatnya malam ini. Mujurlah khemah buruk saya berupaya menampung jumlah penghuni seramai 6 orang pada malam ini. 

26 Jun 2011 ( Ahad )

Menjelang jam 5.30 pagi saya dan beberapa orang guru bergerak pulang mempersiapkan diri untuk acara penutup. Seronok pula bergerak awal pagi ini. Agaknya sebab bergerak bersama bunga-bunga yang kembang meliar kot. hahahahahaha

Tetapi agak malang bagi saya kerana tidak dapat menyertai acara penutup kerana terbabas tidur. Tetapi tidak mengapalah. Saya bukan orang penting utnuk perkhemahan ini. Namun saya punya tugasan pembersihan tapak perkhemahan. Berat sungguh hati ini untuk pergi. Alahamdulillah saya dapat meyelesaikan tugasan itu dengan agak baik.


Tetamu jemputan dari pihak Jabatan Belia Dan Sukan

Berdoa sebelum upacara penutupan rasmi perkhemahan

 Penyampaian hadiah kepada wakil unit beruniform

 Bergambar kenangan bersama kem komandan

 Kontijen Kadet Remaja Sekolah ( KRS ) di bawah pimpinan
Ustaz Naim dan Cikgu Firdaus


Sekadar Catatan Ringan

Perkhemahan bukan lagi menjadi satu keseronokan pada diri saya. Mencecah tahun ketiga saya di Kapit, minat untuk aktiviti-aktiviti luar semakin merosot dalam diri. Pemikiran sudah mula menerawang mencari jalan lain untuk berseronok. Dalam usia 27 tahun ini jalan baru perlu saya cari bagi memeriahkan semula kehidupan. Teman-teman bukan lagi perkara utama dalam hidup ( buat masa ini ). Apa yang terfikir ialah soal jodoh dan urusan kebahagiaan. Saya tidak mengharap untuk sesuatu yang sempurna. Cukup sekadar yang mampu membuatkan saya selalu merasa tidak keseorangan dalam hidup....



























2 ulasan:

thomas said...

jauh merantau dari Perak cikgu.

hafez j malim said...

Salam Tuan Thomas ..

sudah rezekinya saya di Kapit ini menjalankan tugas.. dari pembacaan saya di blog Tuan, nampaknya Tuan pernah sampai ke Kapit. Terasa rugi tidak sempat berjumpa Tuan. Namun demikian saya amat berminat dengan tulisan di blog Tuan. Gambar dan isinya amat berguna untuk tatapan generasi kini. Terima kasih Tuan sudi berkunjung ke blog saya.