BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, August 11, 2011

Ramadhan Di Kapit.

Ini Ramadhan tahun ketiga saya di Kapit. Berpuasa jauh dari kampung halaman di sebuah kawasan dimana muslim adalah minoriti. Namun nuansanya tetap sama. Ramadhan tetap indah dan mengujakan walaupun dimana kita berada. 

Di Kapit ini jangan lah kita bermimpi untuk berjumpa murtabak, ayam percik, roti john atau makanan-makanan lain yang familiar seperti di bazar - bazar Ramadhan Semenanjung. Di Kapit juga ada bazar Ramadhan nya yang tersendiri namun jangan terkejut kerana bazar Ramadhan nya dibuka seawal jam 9 pagi lagi !!!! Peniaga-peniaga terdiri daripada komuniti Melayu dan Melanau yang tinggal di Kapit. Antara yang dijual ialah kuih muih, nasi bungkus, air minuman dan sebagainya.

 Telan air liur sahajalah ... murtabak memang tidak wujud di Kapit !!

Pada pandangan saya pelanggan utama di bazar ini bukanlah dari komuniti muslim itu sendiri tetapi daripada komuniti Iban yang sememangnya dominan di Kapit ini. Guru-guru Semenanjung yang sememangnya ramai di Kapit lebih senang memasak sendiri hidangan berbuka. Saya sendiri pun hanya sekali sekala sahaja datang berkunjung ke bazar Ramdhan ini. Itu pun sekadar mencuci mata !!!.

Kita lupakanlah kisah bazar Ramadhan yang menyedihkan itu. Hanya membuat hati jadi cepat-cepat mahu pulang ke kampung halaman sahaja. Kami guru-guru Semenanjung lebih gemar memasak sendiri sahaja hidangan berbuka puasa. Saya tidak pandai memasak. Namun syukurlah teman-teman serumah saya bijak dalam menyediakan menu berbuka puasa. Jadi tidaklah saya merasa kebuluran yang teramat sangat. Kadangkala sengaja kami menjemput teman-teman guru dari rumah lain berbuka puasa sekali di rumah kami. Sekadar menguatkan tali persahabatan antara kami. Gotong royong dalam menghasilkan juadah memang menyeronokkan walaupun kadangkala ada yang curi tulang.

 Iman Wahyu pakar masak sup ayam

Gotong royong orang bujang

Geng bakar ikan

Hidangan berbuka puasa orang bujang

Bersedia untuk berbuka

 Namun bila berbuka beramai-ramai seperti ini kuranglah sedikit perasaan rindu pada masakan emak di kampung. Bagi yang beristeri sekurang-kurangnya boleh lah melupakan sejenak kerinduan kepada isteri tercinta. Dan yang paling untungnya ialah waktu berbuka puasa di Kapit lebih awal 30 minit dari semenanjung. HAHAHAHA...

Pada sebelah malamnya ibadat sunat terawih juga dilakukan. Di Kapit ini biasanya saya lebih senang berjemaah terawih di surau SMK Kapit sahaja bersama teman-teman guru dan pelajar-pelajar minoriti Kenyah Muslim. Ia bagaikan satu kemestian bagi kami guru-guru muslim SMK Kapit mengimarahkan surau sekolah pada bulan Ramadhan yang mulia ini.

 Berjemaah menunaikan solat sunat terawih di surau SMK Kapit

Ramadhan di Kapit sebenarnya lebih kurang sama dengan Ramadhan di kampung halaman. Ia suatu tuntutan yang wajib dan bukannya dilakukan secara paksa dan suka-suka. Alhamdulillah, komuniti Iban di Kapit walaupun tidak beragama Islam namun berjaya menunjukkan toleransi yang baik dengan komuniti muslim yang berpuasa. Malahan pelajar-pelajar dari komuniti Iban saya sendiri di SMK Kapit akan cuba mengelakkan makan dan minum di hadapan guru ketika Ramadhan ini.

Kapit sentiasa indah dengan ceritanya. Kapit membuatkan manusia jatuh cinta dengan aromanya. Namun bagi perantau seperti saya, Ramadhan di Kapit punya erti yang terlalu besar ... belajar merasa menjadi minoriti di negara sendiri !!!




0 ulasan: