BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 6, 2012

Ziarah Makam Lama 1 - Mencari Jawapan Yang Samar di Makam Si Puntum

Pemula Cerita

Ada suatu perasaan halus menyelinap ke dalam hati saya sewaktu pertama kali melakukan perjalanan menziarahi sejumlah kecil makam-makam lama yang terdapat di sekitar daerah Hilir Perak, Perak Tengah dan Kinta penghujung tahun lepas. Pada mulanya adalah sekadar ingin menambahkan bahan cerita untuk dimuatkan ke dalam blog perkongsian ini, namun ia bertukar menjadi satu pencarian panjang terhadap salasilah diri sendiri yang terputus akibat rempuhan zaman. 

Ingatan-ingatan saya ketika kecil masih agak kuat. Ada suatu bayangan nisan bewarna kuning setinggi kanak-kanak berusia 5 tahun seringkali terlintas dimata sehingga kini. Rasanya nisan itu pernah saya lihat sewaktu dibawa ayah menziarahi ke makam almarhum datuk saya Ismail Bin Haji Yusof di Kampung Teluk Penadah, Seberang Perak. Itu nisan yang pertama kali saya lihat sewaktu memasuki ke kawasan perkuburan berkenaan. Dan ingatan dan bayangan nisan bewarna kuning itu terus melintasi ingatan dan jiwa saya. Anehnya ...saya lupa bagaimana pula rupa nisan kubur datuk saya.. ermmm.

Inilah yang membuatkan saya menjadi tidak keruan. Tambahan pula selepas berkahwin nanti, saya akan berjauhan dengan negeri Perak Darul Ridzuan yang saya cintai ini. Setelah berfikir panjang ... saya telah melakukan 3 kali perjalanan ziarah ke makam-makam lama yang saya rasakan boleh membuka rahsia panjang kepada lintasan nisan kuning yang sering bermain di fikiran saya ini.

Makam Siputum

Ketika menghantar adik saya yang belajar di Kolej Komuniti Pasir Salak secara tiba-tiba terlintas dihati saya untuk berjalan-jalan melihat Kompleks Sejarah Pasir Salak yang lama tidak saya lawati. Pasir Salak ialah tempat bermulanya semangat nasionalis orang Melayu Perak dalam menentang penjajahan Inggeris. Kedudukan Pasir Salak ini amat unik kerana ia terletak di seberang Sungai Perak ( tebing kiri ). 

Kompleks Sejarah Pasir Salak

Sejarah negara telah menukilkan bahawa di Pasir Salak inilah telah terjadi peristiwa pembunuhan Residen Inggeris pertama di Perak iaitu J.W.W Birch ( celaka ! ) ditangan seorang perwira Melayu yang dikenali sebagai Siputum.  Siputum ini khabarnya merupakan orang kepercayaan Datuk Maharajalela Pancung Tak Bertanya. Peristiwa pembunuhan ini telah mencetuskan Perang Perak yang diakhiri dengan hukuman mati kepada beberapa nama besar dalam sejarah negara kita seperti Dato' Sagor, Dato' Maharajalela Pancung Tak Bertanya, Pandak Indut dan Si Putum ( anehnya hukuman itu dijatuhkan oleh seorang Raja Melayu ). Sementara itu pula, Sultan Abdullah Muhammad Shah, Tengku Menteri Ngah Ibrahim, Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin Alang Duakap dan Dato' Shahbandar Uda Makmor telah dibuang negeri ke Pulau Seycheleys. Bekas Sultan Ismail, Panglima Perang Semaun dan kaum kerabat mereka pula dibuang negeri di Johor. Semoga Allah SWT merahmati kesemua roh-roh pejuang Melayu Perak ini.

Tidak jauh dari Kompleks Sejarah Pasir Salak terletak sebuah kawasan perkuburan lama yang menempatkan sejumlah makam-makam lama. Pada mulanya saya kurang memberi perhatian sangat kepada makam-makam yang terdapat disini. Namun demikian, pandangan mata saya tertumpu pada sebuah makam yang agak terserlah berbanding dengan makam-makam lain. Terus saya berjalan menuju ke kawasan makam ini. Setelah hampir barulah jelas kelihatan papan tanda yang menunjukkan pemilik makam ini ialah Si Putum. Salah seorang wira perang Perak dan pembunuh utama J.W.W. Birch.

Makam Si Puntum

Makam ini dipagar kemas dan mempunyai papan tanda yang menerangkan berkenaan dengan perihal Si Puntum. Maklumat ringkas yang disediakan oleh Taurism Malaysia sekurang-kurangnya membantu para pelawat menjejaki makam ini kerana diluar kawasan makam memang tiada disediakan papan tanda yang menunjukkan ada sebuah makam pahlawan Melayu dikebumikan di situ. Keadaannya juga agak bersemak namun masih terpelihara dengan baik.

Terdapat beberapa makam lain di dalam kawasan makam berpagar makam ini. Berkemungkinan ia adalah makam kaum kerabat Si Puntum. Namun demikian, saya merasakan sebuah makam yang mempunyai batu nisan sungai merupakan makam Si Puntum. Ia juga lebih terserlah jika dibandingkan dengan makam-makam yang lain.

Makam-makam yang ada didalam kawasan berpagar

Adakah ini batu nisan makam pahlawan Sipuntum?
Wallahualambissawab

Saya tidak berlama-lama disini. Selepas menyedekahkan Al-Fatihah kepada dan mengambil beberapa keping gambar, saya mula bergerak keluar. Beberapa penduduk kampung tersenyum melihat saya berseorangan di perkuburan pada waktu petang sebegitu. Ketika mahu menghidupkan enjin motor, secara tiba-tiba saya teringat makam datuk dan moyang saya yang juga dikuburkan di kawasan tebing kiri Sungai Perak. Kata arwah opah dahulu bapa kepada moyang saya adalah orang kepercayaan Sultan. Ermm... adakah mereka juga turut terlibat dengan Perang Perak dan Peristiwa Pasir Salak ?... 

Allah SWT sahaja yang mengetahuinya...