BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, June 22, 2012

ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG 2011



Bagaikan tidak percaya, tahun 2011 yang lalu menerbitkan beberapa kenangan yang sukar dilupakan. Selain dari mengakhiri zaman bujang saya, tahun 2011 juga memberikan saya hadiah yang berganda apabila dipilih sebagai penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang ( APC ) yang majlisnya diadakan di Dewan Suarah Kapit pada hari Rabu, 20 Jun 2012  yang lalu. Majlis penyampaian anugerah ini telah dirasmikan oleh Tuan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak iaitu Yang Berbahagia  Encik Abdillah Bin Adam.

Selama hampir 4 tahun berkhidmat di SMK Kapit, saya tidak pernah bermimpi untuk menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang ini. Semasa kali pertama melapor diri di sekolah, perkara pertama yang terlintas di kepala saya adalah untuk bekerja seadanya kudrat tanpa memikirkan apa-apa imbuhan. Namun syukurlah kepada Allah SWT yang memberikan saya peluang untuk menikmati hasil usaha saya ini. 

Majlis anugerah ini bermula tepat jam 2.30 petang. Saya sendiri agak berdebar-debar menantikan saat mulanya majlis. Rasa keterujaan begitu tinggi untuk melihat sendiri Pengarah Pelajaran Sarawak yang julung-julung kalinya menghadiri majlis seumpama ini di bahagian Kapit.

Keadaan Dewan Suarah Kapit beberapa 
ketika sebelum acaar berlangsung

Tempat duduk mula diisi oleh tetamu dan penerima APC

Saya mengenakan baju kemeja putih, seluar hitam, kasut hitam dan tali leher hitam yang menjadi barang hantaran perkahwinan saya. Sengaja saya memakai persalinan berkenaan bagi memastikan saya merasa seolah-olah isteri saya hadir bersama menyaksikan saya menerima anugerah berkenaan. Sememangnya isteri saya adalah tulang belakang kepada kejayaan saya ini selain dari ibu bapa, adik beradik dan teman-teman seperjuangan. Azura sentiasa berdiri teguh dibelakang saya walaupun kami tinggal berjauhan. Beliau banyak berkorban untuk hubungan kami ini. Jadi tidaklah menghairankan jika saya agak emosional ketika menerima anugerah ini

Saya mengenakan persalinan hantaran perkahwinan saya
dahulu sebagai tanda menghargai isteri saya Masazura Bt Maslim.

Turut hadir pada majlis ini ialah Tuan Pegawai Pelajaran Daerah Kapit iaitu Encik Lanyun Lupak serta Tuan Pegawai Pelajaran Daerah Song dan Belaga iaitu Encik Langgie Ujang dan Encik George Bidoi. Penerima APC tahun 2011 dari seluruh bahagian Kapit adalah seramai 233 orang yang merangkumi anggota perkhidmatan pelajaran dari pelbagai sekolah dan unit. Kami menerima sijil penghargaan dan wang tunai sebanyak RM1000.00.

Dimana nama saya ?

Ucapan dari Tuan Pengarah Pelajaran Sarawak amat berbekas di hati saya. Beberapa petikan ucapannya benar-benar menunjukkan betapa pengalaman adalah sesuatu yang sangat bernilai. Beliau menasihatkan kami agar tidak terleka dengan penganugerahan ini sebaliknya terus berusaha mempertingkatkan potensi diri bagi menghadapi cabaran dunia pendidikan yang mudah berubah mengikut arus masa.

Ucapan perasmian dari Pengarah Pelajaran Sarawak
Encik Abdillah Bin Adam

Sewaktu menerima sijil penghargaan dari Tuan Pengarah Pelajaran Sarawak, sempat juga beliau berbual mesra dengan saya. Beliau bertanya tentang negeri asal saya dan sudah berapa lama saya bertugas di bahagian Kapit. Beliau seorang yang ramah dan mesra. Dari raut wajahnya jelas kelihatan pengalaman dan kredibiliti beliau sebagai seorang pemimpin dan guru yang disegani. Sempat juga beliau bergurau dengan saya dengan bertanya sama ada saya akan berkahwin dengan orang Kapit seterusnya menjadi warga Kapit. Ketawa besar saya sambil menjawab tidak ... nun di Johor sana, ada yang menanti dengan harapan agar saya berpindah dengan segera.

Hafez J.Malim menerima sijil APC dari 
Pengarah Pelajaran Sarawak

Majlis berlangsung dengan baik. Pengerusi majlis begitu bijak mengawal majlis. Selain itu  sebagai memeriahkan majlis, hadirin dipersembahkan dengan persembahan tarian kebudayaan dari kumpulan tarian pelajar SMK Kapit No.2. Dua buah tarian yang dipersembahkan oleh kumpulan ini benar-benar menghiburkan kami.

Cikgu Ana dan Cikgu Hafiezh yang menjadi pengacara majlis 

Persembahan tarian

Satu kejutan berlaku diakhir majlis apabila pihak Majlis Guru Besar Bahagian Kapit telah menghadiahkan Tuan Pengarah dengan baju tradisi masyarakat Iban yang begitu eksklusif. Sempat juga saya bertanya kepada teman guru yang duduk disebelah saya berapa nilai harga baju berkenaan ... mungkin hampir RM 1000.00 jawabnya ringkas. Namun sesuatu yang pasti, terlihat semangat perpaduan yang jitu disini. Pelbagai kaum bersama-sama meraikan anugerah ini tanpa ada sebarang sengketa. Jelas di Sarawak ini semangat 1 Malaysia adalah kukuh dan saya berharap supaya ia kekal bersemarak selama-lamanya.

Pengarah Pelajaran Sarawak menerima cenderahati
dari pihak Majlis Guru Besar bahagian Kapit

Barisan kepimpinan pelajaran Bahagian Kapit 
bergambar kenangan bersama Pengarah Pelajaran Sarawak

Tamat sahaja majlis, saya dan beberapa teman mengambil kesempatan untuk bergambar kenang-kenangan. Seronok juga bergambar dalam majlis-majlis sebegini. Terasa kembali semula ke waktu konvokesyen UPSI pada tahun 2008 yang lalu. Namun saya sedar, cabaran selepas ini jauh lebih besar dan saya perlu tabah menghadapinya tanpa terleka dengan anugerah yang sebentar ini.

Hafez J.Malim

Sijil APC milik saya

Penerima APC dari SMK Kapit

Bersama Cikgu Ana Rantai dan Cikgu Balqies Abdul Latif

Teman senior dari Perak Cikgu Shahril

Ketika sampai di rumah selepas majlis tamat, saya termenung sendirian. Tahun 2012 ini saya agak pasif dan tidak bergerak aktif di sekolah. Sindrom "malas" sudah mula muncul dalam jiwa saya. Namun setakat ini, saya masih tetap mengajar dengan baik dan memberi komitmen tanpa kompromi. Cuma perasaan ini sahaja yang kini sudah tidak lekat lagi di Kapit. Ia perubahan mendadak yang perlu saya hadapi selepas berkahwin. Namun saya insaf .... Allah SWT punya perancangan-Nya yang tersendiri untuk saya dan saya perlu menerimanya dengan kuat dan tabah.

Sarawak .... negeri asing yang menjadi tanah tumpah darah kedua saya. Benar.. saya amat mencintai Sarawak walaupun saya bukan anak kandungnya. Sarawak dan anak watannya menerima saya dengan hati terbuka tanpa prejudis. Disini, rezeki saya berlimpah ruah sehingga membawa ke jinjang pelamin. Disini saya menerima penghargaan yang teristimewa dan disinilah mengenal erti tolak ansur. Budimu Sarawak tetap akan saya kenang sampai bila-bila walaupun takdirnya nanti saya tidak lagi menumpang sayang disini.

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang ini adalah selangkah dalam hidup saya dalam institusi pendidikan. Saya akui, saya ialah guru Pendidikan Khas yang terpinggir dari sistem pendidikan negara. Kami hanya dipandang sebelah mata. Namun bagi seorang guru pedalaman saya tahu kami tidak perlu melukut di tepi gantang mengharap ihsan. Saya tidak perlu bermuka-muka didepan manusia lain. Saya tahu saya manusia yang bermaruah tanpa kabel dan orang besar... insyaAllah !


Catatan Tambahan :

Laporan penuh berkenaan dengan Majlis Penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang ( APC ) peringkat bahagian Kapit telah disiarkan dalam akhbar tempatan Sarawak iaitu The Borneo Post bertarikh 22 Jun 2012 ( Jumaat ). Gambar saya juga turut kelihatan. Alhamdulillah.

Keratan akbar The Borneo Post bertarikh 22 Jun 2012 ( Jumaat )

Gambar saya dalam bulatan merah.. hahaha




7 ulasan:

Anonymous said...

Tahniah... semoga menjadi pendidik yang berjaya didunia dan akhirat.- abg Amir.

hafez j malim said...

terima kasih abg amir...insyaAllah .. berkat doa abg amir..amin

thomas said...

Tahniah!Bekerja tanpa memikirkan apa2 imbuhan ialah satu budaya kerja yg patut dicontohi dan dipraktikkan.

hafez j malim said...

Tuan Thomas... terima kasih atas komen Tuan...

anak beringin said...

Salam.. sejak bila berkhidmat di SMK Kapit Sarawak..

hafez j malim said...

wasalam..
Tuan Anak Beringin, saya sudah 4 tahun di smk kapit..pernah bertugas disini?

anak beringin said...

Assalam...

Adik ambo pernah bertugas di sana.. tahun 2006.. skrg mengajar di ipoh perak...