BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 15, 2012

CATATAN SEBUAH BUKU : DOKTOR UMUM : MEMOIR TUN DR MAHATHIR MOHAMAD


Cerita Sukar Yang Ketara

Ah... rasanya saya sudah lewat untuk bercerita dan berkongsi rasa berkenaan dengan buku ini. Jarak, masa dan masalah bahasa benar-benar merencatkan diri saya untuk membaca buku yang amat penting ini. Umum mengetahui, bahawa terbitan awal memoir ini adalah di dalam bahasa Inggeris dengan judul A Doctor In The House : The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad. Ia secara tidak langsung merencatkan minat saya untuk membeli buku ini kerana kefahaman saya kepada Bahasa Inggeris berada di aras yang rendah. Terasa menyesal juga kerana sewaktu zaman persekolahan dahulu saya tidak mahu belajar Bahasa Inggeris dengan sebaiknya. Bila dalam keadaan yang begini barulah saya sedar betapa pentingnya Bahasa Inggeris itu dipelajari dan difahami. Erm... mengeluh memang tidak akan dapat merubah sejarah !

Saya pendamkan sahaja dahulu hajat dihati dengan harapan akan ada judul terjemahannya dikeluarkan nanti. Selang beberapa bulan selepas itu, ketika sibuk melayari internet, saya menjumpai satu artikel yang menyatakan bahawa memoir negarawan ulung ini telah dikeluarkan dalam terjemahan Bahasa Melayu. Hati saya melonjak girang. Tetapi ... saya berada jauh di Kapit. Sudah pastilah untuk mendapatkan buku memoir ini saya perlu ke kedai buku besar yang terdapat di bandar. Ah... mungkin nanti saya boleh mencarinya di Sibu dengan keyakinan bahawa kedai - kedai buku di Sibu pasti akan ada menjual buku memoir ini getus hati saya.


Ketika pulang ke Semenanjung pada bulan Jun yang lalu, saya telah menjadikan pencarian memoir ini sebagai salah satu misi penting saya. Saya tidak sempat mencari buku ini di Sibu. Saya menjadi begitu hampa apabila tidak menjumpai memoir ini di kedai buku LCCT. Saya memujuk hati saya kerana mungkin di Batu Pahat nanti saya boleh mendapatkan buku ini. Isteri saya juga berjanji akan membawa saya ke kedai buku utama di Batu Pahat. Hati saya menjadi senang kembali.

Di Batu Pahat, saya cuba mencari memoir ini di kedai DBP namun tidak berjumpa. Sebaliknya saya membeli sebuah buku koleksi kumpulan artikel Allahyarham Rustam A.Sani yang catatan berkaitannya akan saya ulas dalam siri yang akan datang. Masa yang terhad di Batu Pahat telah menyebabkan usaha mencari memoir ini tidak dapat diteruskan kerana saya dan isteri perlu pulang ke kampung halaman saya di Bidor. Sekali lagi saya merasa hampa.

Agaknya mungkin rezeki saya bersama buku ini berada di Perak. Ketika membeli belah bersama isteri dan emak di TESCO Kampar, saya terlihat memoir ini dipamerkan pada satu rak betul-betul terletak pada laluan utama orang ramai. Saya membelek-belek memoir ini bagi membuktikan ia adalah buku yang saya cari. Ketawa besar saya kerana kini memoir yang saya inginkan telah berada dalam genggaman saya. Tidak sabar rasanya untuk membaca coretan Tun Dr Mahathir ini. Mungkin ada sesuatu yang boleh kita renungkan dan kongsikan bersama tentang pengalamannya. Benar atau tidak ... setiap dari kita yang hidup pada eranya hingga ke hari ini sudah pasti menerima sedikit dari akal bijaknya dalam mentadbir negara. Carilah sebusuk manapun keburukan beliau, yang pastinya kita semua punya cerita masing-masung berkaitan dengan beliau. Ini adalah tafsiran saya. Jika tidak suka atau menyampah sila berhenti membaca catatan ini ... hahaha

Cerita Lama Tun Dr Mahathir

Tun Dr Mahathir menceritakan dengan baik sejarah kehidupan beliau sejak kecil sehingga ke hari akhir pentadbirannya di dalam memoir ini. Selain itu beliau juga turut menceritakan serba sedikit berkaitan peranannya dalam beberapa isu lewat pentadbiran era Tun Abdullah Ahmad Badawi. Saya agak teruja dengan penceritaan awal memoir ini terutamanya konfrontasinya dengan Almarhum Tunku Abdul Rahman. Saya dapat melihat dengan jelas betapa dalam setiap masa dan ketika pasti akan ada penentangan antara golongan muda dan tua dalam pemerintahan sesebuah  negara dan hal ini masih berkesinambungan sehingga ke hari ini. 

Beberapa isu panas terutamanya dalam hal ehwal penggubalan undang-undang kekebalan Raja-raja juga turut dijawab oleh beliau. Beliau juga turut menyatakan bahawa isu berkaitan timbalannya yang dipecat merupakan satu bebanan yang akan ditanggungnya sampai bila-bila. Hal ini adalah sesuatu yang lumrah. Rakyat sehingga kini masih terbeban dengan isu bodoh ini. Pihak-pihak yang terlibat sedaya upaya cuba menegakkan benang masing-masing dan akhirnya menjadi satu peperangan ideologi yang tidak berkesudahan. Ah ... saya tidak langsung mempedulikan hal ini. Nanti di akhirat segalanya akan terbongkar. Serahkan sahaja kepada kuasa Allah SWT.


Krisis ekonomi yang pernah menggemparkan Asia juga turut diulas oleh Tun Dr Mahathir. Sehingga ke hari ini kekaguman saya terhadap pemulihan ekonomi ciptaannya adalah sebagai salah satu bukti awal kita mampu melawan negara kuasa besar. Namun, apabila membaca memoir ini barulah saya sedar ada cerita dalam cerita yang perlu kita ketahui bagaimana beliau mendapat idea yang sebegitu berani iaitu menambat nilai Ringgit. Satu dunia gempar dengan idea maut ini. Namun akhirnya diakui secara akdemik bahawa Malaysia melangkah dengan ganasnya untuk keluar dari kemelut ekonomi ciptaan barat pada tahun 1997 itu.

Selain daripada itu ialah tentang cerita-cerita politik sejak beliau menjadi ahli biasa UMNO hinggalah pendakiannya ke jawatan presiden. Beberapa tokoh yang namanya sudah pudar juga ada disebut. Soal penentangan-penentangan dari musuh politiknya sama ada dari luar parti atau dalam parti juga diceritakan dengan jelas tanpa berselindung. Krisis UMNO diharamkan serta usaha-usaha kepada pewujudan UMNO baru juga diceritakan dengan menarik. Ada beberapa orang teman yang gemar berpolitik menyatakan UMNO yang ada pada hari ini adalah ciptaan Mahathir itu sendiri. UMNO yang asal kata mereka ada dalam parti serpihannya iaitu parti  Melayu Semangat 46. Pada saya mudah... apabila S46 bersekutu semula dengan UMNO pada tahun 1997, maka UMNO yang wujud pada ketika itu ialah UMNO yang lama dan baru ! Tutup cerita ....

Owh .... turut dicoretkan dalam memoir ini ialah hubungan yang begitu "istimewa" antara Malaysia dan Temasik. Dalam soal ini memang saya akui Tun Dr Mahathir adalah pakar strategi yang begitu hebat. Beberapa ideanya sebenarnya berjaya juga menggusarkan Temasik supaya menghormati Malaysia. Namun sesuatu yang merugikan ialah tentang jambatan bengkok di Tambak Johor .... erm... saya tidak dapat membayangkan bagaimana agaknya jadinya kepada ekonomi Temasik jika benar-benar jambatan bengkok itu dibina dengan jayanya tanpa ada rasa ketakutan !

Lain-lain cerita juga turut diceritakan. Segalanya ada didalam buku setebal 982 halaman ini. Ia diterbitkan oleh MPH Publishing. Terjemahan dari versi bahasa Inggeris ke bahasa Melayu ditangani dengan baik oleh A.Kadir Jasin. Ianya satu koleksi yang berharga dan amat wajib dimiliki oleh kita semua tanpa mengira pegangan ideaologi politik. 22 tahun mentadbir negara adalah satu rekod. Soal bersih dan kotor itu adalah lumrah bagi setiap manusia. Tidak ada manusia yang dapat lari dari melakukan kesilapan.

Carilah memoir ini di kedai-kedai buku berhampiran. InsyaAllah ia akan menjadi koleksi yang sangat istimewa. Saya mengakui dengan jelas bahawa membaca memoir seseorang adalah sesuatu yang sangat menyeronokkan. Buangkan segala prejudis kepartian anda sebelum membaca dan insyaAllah kita akan menerima setiap pendapatnya dengan rasa yang terbuka dan berlapang dada.

Sedikit Catatan Bodoh

Saya bukanlah seorang pemuja atau pengikut setia kepada insan yang bernama Mahathir ini. Namun, saya dilahirkan dan dibesarkan dalam era pentadbirannya. Saya melalui zaman kanak-kanak dan remaja saya sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia. Jadi secara tidak langsung saya agak terpengaruh juga dengan beliau.

Saya masih ingat lagi sewaktu beliau menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi, saya dan seorang teman sekelas tingkatan enam sanggup keluar ponteng dari sekolah sebentar semata-mata untuk membeli surat khabar keluaran khas hari terakhir pentadbiran beliau. Ketika pilihanraya umum tahun 1999, saya ketika itu berusia 15 tahun bersama abang sepupu saya bermotosikal berdua sambil membawa bendera UMNO dengan beraninya berhenti di pusat gerakan pilihanraya parti keADILan ( nama lama PKR ) sambil meneriakkan slogan Hidup Mahathir ! berkali-kali tanpa gentar. Hahahaha

Tetapi itu cerita dahulu ... cerita tentang masa-masa remaja yang panas. Kini politik kepartian hanyalah suatu perkara yang akan saya letakkan pada hieraki paling bawah dalam carta keutamaan hidup saya. Tidak guna menjadi bodoh seperti anjing menyalak gunung semata-mata hendak menegakkan benang masing-masing kerana manusia itu memang dizahirkan untuk berpegang pada tiang pendiriannya. Sokonglah siapa sahaja asal kita tidak menjadi seorang yang munafik...

Saya gemar membaca .... saya membaca setiap apa yang saya rasakan terbaik untuk diri saya. Saya tidak memilih tokoh sama ada di pihak kerajaan atau pembangkang. Pada saya semuanya sama ...  punya agenda untuk kesinambungan harga diri !


Politik itu seperti membuang air besar .... sangat jijik tetapi enak bila dinikmati ! 

1 ulasan:

Suliana Yusof said...

Penulisan yang bagus. Tidak membebankan. Seorang yang meminati beliau.