BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, September 8, 2012

Aidilfitri dan Almas Nafisa ..... Tangisan Yang Penuh Kesyukuran !

Permata hati ayah dan ibu .. Almas Nafisa Binti Abdul Hafez

Ah... ia suatu detik yang paling mencabar bagi diri saya sebenarnya. Tarikh 24 Ogos 2012 bersamaan dengan hari Jumaat akan sentiasa kekal dalam ingatan saya sampai bila-bila. Ia adalah tarikh bersejarah dalam kehidupan saya apabila isteri saya Masazura Bt Maslim selamat melahirkan anak sulung kami yang diberi nama Almas Nafisa Binti Abdul Hafez. Hanya Allah SWT sahaja yang mengerti perasaan saya pada ketika itu. Tangisan kesyukuran dan kegembiraan mengiringi kehadiran puteri sulung saya ini. Syukur ke hadrat Allah SWT juga kerana isteri dan anak saya selamat tanpa sebarang masalah.

Pemula Cerita

Saya memang tidak menjangkakan, Almas Nafisa akan dilahirkan dengan lebih awal dari tarikh jangkaan kelahirannya iaitu pada 3 September 2012. Namun takdir dan ketentuan Allah SWT memberikan saya peluang untuk melihat tangisan pertamanya di dunia. Sebelum ini, memang saya berniat dan berdoa agar saya diberikan kesempatan bersama-sama Azura untuk menyambut kelahiran Almas Nafisa. Syukurlah hasrat saya dimakbulkan oleh Allah SWT dan impian saya untuk melaungkan azan di telinga zuriat saya sendiri telah termakbul .... Alhamdulillah !

Hari Raya Yang Aneh

Tahun ini saya tidak berhari raya di Bidor. Keadaan isteri yang sarat mengandung menyebabkan saya lebih selesa berhari raya di Gemas ( kampung isteri ). Selain itu saya juga ingin menunaikan hasrat ibu mertua saya yang mahu membuat kenduri kecil-kecilan untuk upacara melenggang perut isteri saya pada hari raya ketiga.

Sesuatu yang agak malang bagi saya dan isteri untuk hari raya kali ini ialah kami ketinggalan baju raya di Batu Pahat. Ini menyebabkan isteri saya menangis teresak-esak sehingga saya juga gagal mengawal emosinya. Isteri saya bimbang saya tidak berbaju Melayu di pagi raya nanti. Mujur juga abang ipar saya meminjamkan baju raya beliau kepada saya. Barulah kurang esak tangis Azura. Sebenarnya, saya tidak kisah berbaju raya atau tidak. Asalkan isteri saya ada disisi saya dipagi hari raya itu sudah mencukupi bagi melengkapkan suasana hari raya saya. Benar ... hidup saya terasa bererti dengan kehadiran Azura !

Jujurnya saya agak canggung kali pertama berhari raya di rumah mertua. Namun segalanya berjalan dengan baik dan menyeronokkan. Adik beradik ipar duai hampir semuanya berhari raya di rumah keluarga mertua masing-masing. Jadi suasana pagi raya di rumah mertua saya agak suam-suam sahaja. Namun masuk sahaja petang raya dan keesokan harinya segalanya berubah apabila semuanya sudah mula pulang ke Gemas. Barulah suasana menjadi meriah dan menyeronokkan. Anak-anak buah yang ramai menjadikan suasana sentiasa gamat dengan keletah mereka dan saya mula merasa seronok !

Azura memohon keampunan dari ibu dan ayah






Hari pertama Aidilfitri agak tenang bagi saya. Ketika bermaafan dengan isteri jatuh juga air mata saya. Ini syawal pertama saya sebagai seorang suami. Walaupun tanpa baju raya baru namun isteri saya tetap kelihatan menawan pagi ini.

Hari Raya Kedua dan Hari Seterusnya

Oh.... hari ini semakin ramai yang pulang. Rumah mertua juga semakin penuh. Keriuhan anak-anak buah semakin terasa. Hari ini ayah mertua saya mahu membakar lemang. Awal-awal pagi lagi saya membantu memarut kelapa. Terkenang kenangan lama saya sewaktu bekerja sebagai pemarut kelapa di pasar Bidor ketika zaman remaja dahulu. Terasa begitu cepat masa berlalu. Kini segalanya berubah sekelip mata dan saya bukan lagi yang terlihat seperti dahulu.

Pada hari ketiga pula kami sekeluarga mula sibuk dengan persiapan kenduri doa selamat serta melenggang perut isteri saya yang akan diadakan pada waktu malam. Semua dilakukan secara gotong-royong adik beradik. Ianya menjadi mudah dan cepat. Terasa begitu seronok berada didalam suasana kekeluargaan yang erat. Walaupun saya masih baru didalam keluarga ini, namun ternyata penerimaan yang sempurna dari adik beradik dan ipar duai menjadikan saya merasa selesa.




Pada sebelah malamnya diadakan pula kenduri doa selamat dan upacara melanggang perut isteri saya yang dijalankan oleh seorang bidan yang dipanggil Maksu. Saya mula terasa tidak selesa apabila isteri saya menyatakan saya perlu dimandikan oleh bidan bersama isteri saya sewaktu upacara melengang perut itu. Namun syukur juga, sehingga habis upacara itu tidak pula saya dipanggil untuk mandi bersama. Hahahaha

Pada hari raya keempat kami mula sibuk mengacau dodol. Agak lama juga saya tidak mengacau dodol. Hahahaha. Umumnya cara membuat dodol di Negeri Sembilan dan Perak tidak banyak jauh bezanya. Seperti biasa diawal pagi tugas saya hanyalah membantu memarut kelapa bersama abang Amir. Mujur juga jari saya tidak terluka pagi ini diparut sekali mesin kelapa. 

Namun perkara yang paling menggembirakan saya pada hari ini ialah Kak Long yang berasal dari Kelantan sudi menyediakan nasi kerabu. Memang sejak duduk di Sarawak beberapa tahun kebelakangan ini saya agak mengidam mahu manikmati nasi kerabu. Sejak dari Kak Long dan suaminya sampai di Gemas, saya memang tidak henti-henti meminta beliau membuatkan nasi kerabu. Tidak disangka-sangka pula beliau menunaikan hajat saya itu.. hehehehe Alhamdulillah.

Nasi Kerabu yang enak

Makan nasi kerabu beramai-ramai diluar rumah diketuai oleh 
Pak Tam ( Abang Amir ) 

Sebenarnya jika mengikut perancangan awal, saya dan isteri akan bergerak pulang ke Batu Pahat petang ini kerana Azura masih perlu bekerja lagi selama dua hari. Namun demikian setelah melihat dodol yang dikacau masih lagi belum siap, saya dan Azura membatalkan hasrat untuk pulang sebaliknya menukar rancangan untuk pulang pada keesokan harinya. Lagipun saya benar-benar seronok di Gemas ini. Tidak sampai hati pula membawa isteri pulang ketika beliau masih gembira bersama keluarga yang tersayang.

Aksi mengacau dodol dari Abang Amir

Giliran Hafez J.Malim


Along

Dodol siap dimasak sepenuhnya ketika jam menunjukkan angka enam petang. Terasa penat juga mengacau dodol ini. Suasana hari raya masih terasa meriahnya. Dengan bunyi meriam tin yang dimainkan oleh anak-anak buah sepanjang masa dan ketika dan riuh rendah kami mengacau dodol membuatkan masa tidak terasa sunyi. Memang diakui anak-anak buah saya begitu seronok apabila berkumpul bersama. Ada sahaja idea-idea baru untuk bermain tanpa penat. Walau dilarang berkali-kali mereka tetap tidak pernah akur. Inilah dunia kanak-kanak yang indah. Semuanya ingin dicuba tanpa gentar !

Sebahagian dari anak-anak buah saya


Cerita Di Batu Pahat

Keesokannya saya dan isteri bergerak pulang ke Batu Pahat agak awal pagi kerana Azura perlu masuk kerja pada jam dua petang ini. Saya tidaklah begitu berat hati meningglkan Gemas kerana selang dua hari selepas ini kami akan kembali semula ke Gemas kerana Azura sudah mula mengambil cuti tanpa gaji. Alhamdulillah kami selamat sepanjang perjalanan dan tiba di Batu Pahat pada jam 10 pagi.

Ketika bersiap untuk ke tempat kerja, Azura mengadu kepada saya terdapat lelehan cecair di yang mengalir di kakinya. Saya mula kaget kerana menyangkakan air ketuban beliau sudah keluar. Namun Azura tenang orangnya. Ketawa besar dia melihat saya berlari kesana-sini dengan muka yang pucat kerana tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Namun segalanya berubah apabila lelehan itu berhenti mengalir dan tidak ada apa-apa yang berlaku selepas itu. Hati saya berbunga riang kembali dan Azura ke tempat kerjanya tanpa ada sebarang masalah.

Petang itu saya mengambil Azura seperti biasa dari tempat kerja. Kami seterusnya menghadiri rumah terbuka yang diadakan oleh rakan sekerja Azura. Agak berselera juga saya makan disini. Terasa menyesal pula hati ini tidak mengisi nasi dengan sepenuhnya. Azura juga makan dengan berselera sekali dan yang menjadi kegemarannya ialah kari kambing. Saya memang menjauhi daging kambing kerana baunya sahaja sudah membuatkan saya pening. Sempat juga teman-teman sekerja Azura bergurau bahawa jika makan kambing banyak-banyak sudah pasti anak dalm kandungan akan cepat-cepat keluar. Ketawa besar saya mendengarnya. Manalah ada kaitan kari kambing dengan kelahiran anak. Hahahaha

Malam itu saya dan Azura hanya mengalas perut dengan memakan burger. Burger memang makanan kegemaran saya. Kini Azura juga sudah mula mengikut sama kegemaran saya itu. Jarang sekali dia tidak menghabiskan burger yang dibeli. Rasanya dalam hal burger ini kami memang sudah menjadi pasangan yang serasi. Malahan Azura seringkali memberitahu saya kedai-kedai burger yang dirasakannya enak di Batu Pahat.

Malam Getir

Kami tidur awal malam ini. Badan saya juga terasa lesu dan letih tambahan pula Azura perlu bekerja awal pagi esok dan pada sebelah petangnya kami perlu kembali segera ke Gemas. Jadi kami tidak punya masa rehat yang mencukupi. Letak sahaja kepala di bantal .... saya dan Azura meneroka dunia mimpi kami tanpa batasan.

Tiba-tiba mimpi saya diganggu oleh kejutan Azura pada jam dua pagi. Dalam keadaan yang mamai-mamai saya mendengar Azura berkata bahawa air ketubannya telah keluar. Dengar sahaja kata-kata Azura itu, saya terus melompat dan mula bersiap menghantarnya ke hospital. Saya mula terasa kaget dan risau tambahan pula hujan mula turun dengan lebatnya. Namun Azura tetap tenang dan bibirnya sentiasa terukir dengan senyuman dan beliau menenangkan saya dengan kata-katanya yang lembut. Saya pula mula terketar-ketar menahan sejuk dan kerisauan.

Saya hampir terlajak dari simpang hospital kerana kerisauan yang teruk. Terketar-ketar diri saya dibuatnya. Pelik...tidak pernah saya berkeadaan seperti ini. Inilah pengalaman pertama saya menghadapi keadaan seperti ini. Saya membawa isteri ke wad kecemasan Hospital Pakar Putra Batu Pahat. Mujur juga kakitangan hospital ini mengenali isteri saya kerana beliau juga salah seorang kakitangan hospital ini. Isteri saya dimasukkan didalam bilik bersalin. Namun kondisinya ketika ini masih lagi belum tiba saat melahirkan. Maka duduklah saya menemani isteri di teapi katilnya. Risau saya memikirkan keadaan isteri. Namun beliau tetap juga tersenyum. Saya tidak mengerti hatinya ketika ini.

Azura masih tersenyum

Sehingga ke awal pagi Azura masih tertahan di atas katil bersalin. Sudah mula ada kerutan kesakitan di wajahnya namun dia masih mampu untuk berbual dan tersenyum. Air ketuban sudah banyak yang keluar namun bukaan rahimnya masih belum luas untuk proses kelahiran. Hati saya mula berbunga risau tambahan pula apabila doktor menyatakan isteri saya juga berisiko untuk dibedah. Selepas bersolat Subuh, saya memanjangkan doa kepada Allah SWT agar semuanya dipermudahkan untuk Azura. Tidak tertahan pilu dihati melihat isteri kesayangan berkeadaan sedemikian. Terus terang saya katakan bahawa air mata saya menjadi sesuatu yang murah disini.

Sudah mula sakit-sakit

Selepas dimasukkan ubat, Azura sudah mula menampakkan reaksi positif untuk melahirkan anak sulung kami. Bukaan rahimnya juga semakin luas. Lebih kurang jam 10.30 pagi, jururawat dan doktor sudah memenuhi bilik kelahiran. Rasanya hampir 6 orang jururawat bahagian wad bersalin beserta ketua jururawatnya berada di bilik itu bagi membantu proses kelahiran. Saya juga turut bersama mereka. Benar .... saya bersama-sama menyaksikan kelahiran anak saya ! Berdebar juga hati ini namun saya kuatkan hati bagi menemani isteri tercinta disaat segenting ini. Air mata saya pula sudah tidak tertahan-tahan. Hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui perasaan saya ketika itu.Segalanya bercampur aduk !

Detik perjuangan seorang ibu dan isteri

Sesuatu yang agak merunsingkan saya ialah kesukaran bagi proses kelahiran. Anak kami sukar untuk keluar sehingga memaksa doktor menggunakan " vacum". Sebagai seorang guru yang terlatih dalam bidang pendidikan khas saya mengetahui risiko yang dihadapi oleh bayi sewaktu proses kelahiran. Benar-benar saya bertarung dengan perasaan ketika ini. Syukurlah setelah hampir 40 minit bertarung dengan kesakitan, isteri saya selamat melahirkan anak sulung kami. Hanya air mata sahaja yang mengiringi kelahiran Almas Nafisa. Terdengar sahaja tangisan pertamanya, hilang segala kesusahan hati. Dunia bagaikan bersama saya ketika ini.

Ketika melaungkan azan di telinga anak kecil saya ini, tangisannya tiba-tiba berhenti. Matanya terbuka. Alangkah indah saat itu.... saya tidak dapat menceritakannya dengan kata-kata. Walaupun masih lagi belum dibersihkan, saya tetap mengucup anak saya ini. Air mata saya turun dengan lebatnya tanpa ragu-ragu. Ia tangisan kesyukuran yang menggunung. Terima kasih Ya Allah atas anugerah yang tidak terhingga ini.

Almas Nafisa beberapa jam selepas kelahiran

Banyak perkara yang membuatkan saya mudah menitiskan air mata semasa kelahiran Almas Nafisa. Pertamanya ialah apabila mengenangkan keadaan saya dan Azura yang "piatu" di Batu Pahat ini. Hanya saya sahaja yang menemani Azura ketika saat kelahiran tanpa keluarga disisi. Saya terasa benar-benar keseorangan ketika itu. Malahan ada juga staf jururawat yang turut menitiskan airmata melihat saya menangis. Hahahaha


Selepas beberapa jam dilahirkan saya sempat memberi Almas Nafisa merasa kurma sebagai makanan pertamanya di dunia. Ia adalah sunnah Rasulullah SAW yang saya niatkan sebelum kelahirannya lagi. Setelah diletakkan di lelangitnya, Almas Nafisa memberikan reaksi yang sungguh menakjubkan. Lidahnya terkeluar seolah-olah mahu meminta lagi kurma yang menjadi makanan kegemaran Rasullullah SAW itu. Dan seperti biasalah .... sekali lagi air mata saya menitis ! Huhuhuhuhu


Pertama kali membuka mata di hadapan kamera

Selepas Almas Nafisa Melihat Dunia

Beberapa ketika selepas Almas Nafisa dilahirkan, keluarga mertua saya dari Gemas sampai ke hospital. Barulah hati saya menjadi tenang apabila melihat wajah ibu mertua saya. Turut serta ialah abang dan kakak ipar saya iaitu Abang Yun dan Alang beserta dua orang anak-anak buah yang comel. Azura juga telah dipindahkan di wad yang agak selesa. Saya memang berharap ibu mertua saya datang ke Batu Pahat. Saya mahukan Azura lebih bersemangat apabila melihat wajah ibunya disamping membantunya mengurangkan kesakitan yang dialami akibat bersalin tadi.

Keluarga dari Gemas telah tiba

Azura juga turut dikunjungi oleh teman-teman sekerjanya yang bertugas di hospital berkenaan. Nampaknya tidak menang tangan melayan kunjungan mereka dan Almas Nafisa memang menjadi tarika yang utama. Ketika pertama kali membuka mata setelah lena yang panjang sempat saya menangkap wajahnya. Ah...saling tidak tumpah seperti ibunya.

Serbuan teman-teman sekerja Azura

Keluarga mertua saya pulang ketika hari sudah lewat petang. Tinggallah saya bersama Azura. Malam ini saya perlu tidur menemaninya di hospital. Ketika pulang sebentar ke rumah untuk mandi, saya terlelap hampir sejam di dalam kereta. Barulah saya terasa penatnya menyambut kelahiran anak pertama ini. Urat dan sendi badan ini bagaikan mahu tecabut. Benar-benar saya menjadi lesu tambahan pula saya tidak menjamah makanan di awal pagi. Hanya sebelah petangnya barulah saya makan sedikit.

Katil pesakit yang selesa

Almas Nafisa diletakkan di bilik ini ketika malam pertama 
kelahirannya

Azura hanya semalaman sahaja di hospital. Kesokan harinya doktor sudah membenarkannya keluar. Saya dan Azura telah menetapkan untuk terus bergerak pulang ke Gemas. Gementar juga hati untuk membawa isteri dan anak menempuh perjalanan jauh selama hampir 3 jam ke Gemas. Namun saya hanya menyerahkan kepada takdir. Sebelum keluar dari hospital, sempat juga saya membelanja kakitangan wad bersalin Putra Specialist Hospital Batu Pahat dengan ayam KFC. Hanya itu yang dapat saya beri sebagai ucapan terima kasih atas segala sumbangan mereka yang tidak ternilai sepanjang tempoh kelahiran Almas Nafisa. Hanya Allah SWT sahaja yang mampu membalas budi kalian. Layana dan bantuan di hospital ini adalah yang terbaik dan insyaAllah jika ada hari nanti mungkin akan berjumpa kembali.

Terima kasih



Alhamdulillah kami sekeluarga selamat tiba di Gemas menjelang petang. Segala kebimbangan yang bersarang di hati mula gugur satu persatu. Kini saya dan Azura telah menjadi ayah dan ibu. Tanggungjawab semakin bertambah. Dengan jarak tempat kerja yang jauh memisahkan saya dengan kehidupan berkeluarga membuatkan saya merasa begitu tertekan menghadapi kehidupan seharian. Namun saya sedar segalanya perlu dilalui dengan tabah dan yakin.

Ketika bergerak pulang meninggalkan isteri dan anak di Gemas, air mata saya dan isteri tumpah dengan derasnya. Terasa berat hati hendak meninggalkan separuh dari nyawa saya jauh dari pandangan mata. Namun itulah realitinya yang terpaksa saya terima dengan pasrah. InsyaAllah saya akan pulang juga nanti menemui mereka yang tercinta ini ... tunggu sahaja masa dan ketika. Hati saya tidak pernah melupakan mereka disana.

Aldilfitri dan Almas Nafisa ... ada tangisan tertumpah di balik sejuta perasaan !

Azura dan Almas Nafisa ... buah hati pengarang jantung
hati saya

Anak ayah !










2 ulasan:

Humberto Dib said...

Great blog, Hafez, liked it.
I'm following you.
Cheers from Argentina!
HD

maria said...

my collegue from kuis..k.mas..