BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 18, 2012

Pameran Matawang Dan Emblem Sempena Sambutan Hari Kemerdekaan 2012 SMK Kapit


Ermmm….akhirnya perancangan hampir setahun saya bersama cikgu Kumaresan dan Cikgu Teoh Say Beng untuk mengadakan sebuah pameran bertemakan matawang berjaya juga dilaksanakan dengan jayanya. Jika tahun lepas sempena sambutan bulan kemerdekaan, kami bertiga mengadakan pameran yang bertemakan setem dan filateli maka pada tahun ini tema matawang pula yang menjadi pilihan. Ia adalah satu pilihan yang terbaik memandangkan kami bertiga mempunyai sejumlah koleksi matawang lama dan luar negara yang agak banyak. Ini secara tidak langsung memudahkan urusan kami dalam penyediaan bahan pameran.

Antara matawang yang dipamerkan

Carta bergambar sebagai bahan pameran

Kami memilih untuk mengadakan pameran ini pada tarikh 13 dan 14 September 2012 sebagai tanda acara penutup bulan kemerdekaan negara kita. Tempat pameran adalah didalam Bilik Operasi Skim Pinjaman Buku Teks Sekolah ( BOSS ). Walaupun siri pameran kami pada tahun lepas dilihat begitu berjaya, namun sesekali timbul juga rasa risau di hati saya sekiranya pameran ini tidak mendapat sambutan daripada rakan guru dan pelajar. Ada juga saya menyuarakan rasa hati saya kepada Cikgu Kumaresan dan dengan tenang beliau menjawab … sudah pasti pameran ini akan mendapat sambutan yang hangat. Ah….memang saya perlu lebih berfikiran positif seperti beliau.

Sesuatu yang menarik mengenai pameran ini ialah keterlibatan para pelajar SMK Kapit yang turut sama meminjamkan koleksi wang mereka untuk dipamerkan. Ada juga pelajar yang menjual koleksi mereka kepada kami untuk dipamerkan. Sekurang-kurangnya kami juga dapat menambahkan koleksi peribadi matawang kami. Saya juga mengakui, koleksi dalam simpanan saya juga masih terhad. Namun saya lebih berminat mengumpul wang lama dari pada mengumpul wang luar negara.

Sehari sebelum pameran, saya dan Cikgu Kumaresan sudah mula sibuk menyediakan tempat untuk pameran. Turut dipamerkan pada kali ini ialah sebahagian dari koleksi emblem kereta klasik milik Cikgu Khairunaim. Selain itu juga beberapa siri tayangan video ringkas berkaitan dengan matawang Malaysia dan kehidupan masyarakat Kapit dalam sekitar tahun 1970an juga turut diadakan. Saya juga turut mempamerkan koleksi buku-buku biografi tokoh-tokoh milik saya. Tujuan kami ikhlas iaitu ingin memberi ilmu baru kepada pelajar SMK Kapit. Sekurang-kurangnya ruang lingkup pemikiran mereka juga akan lebih terbuka.

Koleksi buku biografi dan artikel tokoh-tokoh Malaysia
milik saya juga turut dipamerkan

Pameran ini dirasmikan oleh Tuan Pengetua SMK Kapit iaitu Cikgu Manggi Ak Nyegang dalam satu acara yang agak ringkas. Terharu juga dihati ini, apabila Guru Kanan Kemanusiaan SMK Kapit iaitu Ustazah Aminah sudi menaja kuih untuk jamuan. Ini menjadikan kami lebih bersemangat.


Ucapan perasmian pameran oleh Tuan Pengetua SMK Kapit

Lawatan ke meja pameran oleh Tuan Pengetua dan
tetamu jemputan

Penyampaian cenderahati dari pihak kami
kepada Tuan Pengatua sebagai tanda kenang-kenangan.

Menikmati jamuan ringan sambil menonton video

Menjelang waktu rehat, pameran ini mula diserbu oleh pelajar. Hilang semua rasa risau saya melihat kehadiran pelajar yang berduyun-duyun tanpa henti. Saya dan Cikgu Teoh Say Beng tidak henti-henti memberikan penerangan berkaitan dengan matawang yang dipamerkan. Beberapa fakta dan maklumat ringkas berkenaan dengan matawang dan Bank Negara Malaysia juga menarik perhatian pelajar malahan ada yang memberitahu inilah kali pertama mereka mengetahui orang yang menandatangani wang yang mereka gunakan selama hari ini ialah seorang gabenor dan bukannya Perdana Menteri ataupun Yang Dipertuan Agong. Hahahahaha.

Serbuan dari pelajar !



Ceria di pameran

Pameran ini terus dikunjungi oleh pelajar sehingga waktu tamat persekolahan. Ada juga guru-guru yang mengambil kesempatan membawa pelajar mereka ke pameran ini. Tayangan video juga begitu menarik minat pelajar. Mereka secara tidak langsung dapat melihat kembali bagaimana kesusahan hidup generasi yang terdahulu dari mereka di Kapit.

Seronok menonton pameran video

Kami juga membuka pameran ini untuk pelajar sesi petang. Sambutannya juga begitu meriah dan bersemangat. Ada juga pelajar yang saya lihat berkunjung berkali-kali ( rasanya ponteng kelas ) ke pameran ini. Sambutan dari rakan guru juga begitu baik. Begitu juga dengan anggota kakitangan sokongan ( AKS ) yang sudi berkunjung melihat pameran ini. Tukang pembersihan sekolah juga turut berkunjung. Ia sekurang-kurangnya memberi kami motivasi dalaman dalam mengendalikan pameran ini.

Kunjungan dari rakan-rakan AKS

Cikgu Teoh terpaksa menggunakan pembesar suara
bagi menerangkan fakta berkaitan wang yang dipamerkan.

Pada hari kedua juga, sambutan dari pelajar dan guru masih belum berkurang. Saya sudah mula merasakan kepenatan. Cikgu Teoh juga turut sama penat. Ada juga beberapa kali saya terpaksa melarikan diri dari memberikan penerangan berkaitan bahan pameran kepada pelajar yang berkunjung.

Serangan kali kedua di permainan angpau bertuah

Pada hari kedua ini juga kami mula menyediakan acara permainan angpau bertuah kepada pengunjung dan sambutan terhadap acara ini memang diluar jangkaan. Borang permainan ini laris bagaikan goreng pisang panas. Tarikan kepada permainan ini ialah hadiahnya yang bernilai RM 50. Ia bukanlah satu acara tanpa pengisian. Disebalik susunan angpau yang pelbagai, kami selitkan info berkaitan dengan budaya memberi angpau dikalangan masyarakat Malaysia dan antarabangsa. Sekurang-kurangnya ia dapat memberi sedikit ilmu dan pengetahuan kepada para pelajar.

Saya juga turut menyediakan bahan pameran yang berkaitan dengan sejarah penggunaan wang di negara kita. Antara yang menarik perhatian pelajar ialah koleksi set tandatangan gabenor bank negara Malaysia ( BNM ) yang pertama sehingga yang terkini. Reaksi pelajar juga agak menarik dimana ada juga antara mereka yang dengan segera mengeluarkan wang dari dompet semata-mata untuk melihat tandatangan gebenor manakah yang menandatangani wang mereka. Lucu juga hati saya melihat reaksi pelajar. Ah…. Tidak mengapalah… mereka sedang belajar sesuatu yang baru dan memang itulah niat kami disebalik pameran ini.

Melihat tandatangan gabenor-gabenor Bank Negara Malaysia

Ada juga pelajar yang mengadu kepada saya yang mereka tidak berkesempatan untuk berkunjung ke pameran ini. Kami terpaksa menghadkan masa pameran kepada dua hari sahaja bagi tujuan keselamatan. Ada juga niat untuk menambah satu hari lagi masa pameran namun setelah berbincang dengan lebih lanjut kami terpaksa membatalkan hasrat tersebut dan kekal dengan perancangan asal.

Antara rakan guru yang turut sama berkunjung ke pameran

Kami menamatkan pameran ini dengan rasa yang puas dan seronok. Kejayaan pameran ini memberikan kami sejuta satu kenangan yang tidak ternilai harganya. Sudah dua kali siri pameran sempena hari kemerdekaan yang kami kendalikan berjaya mencapai matlamat dan tidak mustahil aka ada pameran siri ketiga pada tahun yang akan datang. Cikgu Teoh dan Cikgu Kumaresan juga sudah berkira-kira untuk persiapan pameran yang akan datang namun jawapan dari saya cuma satu iaitu…. Tunggu dahulu ! Jika takdirnya ini tahun penamat tugasan saya di Kapit maka sudah pastilah tahun depan saya tidak akan turut serta untuk pameran seterusnya.

Sewaktu berkemas-kemas selepas tamat pameran, terfikir juga saya tentang betapa indahnya menjadi guru di kawasan luar bandar seperti Kapit ini. Di sini, kami meneroka setiap potensi diri kami walaupun kadangkala ia bukan dalam bidang kami semata-mata untuk memberi input yang berguna kepada pelajar. Soal wang ringgit dan masa kami ketepikan semata-mata kerana pelajar. Diakui sememangnya terdapat lebih ramai guru diluar sana ( terutama di bandar ) yang dapat menjalankan pameran yang lebih besar dan hebat namun cabaran mengadakan pameran di luar bandar ini jauh lebih mencabar dan ongkos serta bahan pameran biasanya datang dari guru itu sendiri !

Jauh didalam hati saya berdoa semoga apa yang kami lakukan ini dapat memberi kefahaman yang berguna kepada pelajar. Saya dan Cikgu Kumaresan berusaha agar ruang lingkup pemikiran pelajar akan lebih terbuka dan berkembang melalui pameran kecil ini. Ada pelajar yang mengucapkan terima kasih kepada saya diatas pemeran ini dan yang paling penting kepada saya ialah beberapa lontaran soalan yang berkualiti dari pelajar berkenaan bahan pameran. Ini menunjukkan ada input baru yang masuk ke minda mereka… Alhamdulillah !

InsyaAllah tahun hadapan, kami akan menganjurkan acara seperti ini lagi. Kami akan cuba memberi yang terbaik terhadap bangunnya pemikiran anak bangsa namun saya mengerti setiapa sesuatu yang baik itu sudah pasti akan ada halangannya. Namun kami yakin setiapa halangan itu pasti ada penyelesaianya dan kami tidak akan berhenti untuk mengalah. Menjadi guru di pedalaman seperti ini mengajar kami untuk lebih kuat dan tabah walaupun dalam keadaan yang kurang…. Kami tidak pernah menyesal !

Sekalung Terima Kasih Dari Kami Kepada :


  • Tuan Pengetua SMK Kapit Encik Manggi@Manggie Ak Nyegang
  • Penolong Kanan Pentadbiran SMK Kapit Encik Kuiek Bon Siau
  • Guru Kanan Kemanusiaan SMK Kapit Puan Aminah Bt Salleh dan keluarga
  • Ketua Panitia Sejarah SMK Kapit Cik Norhashida Bt Hashim
  • Cikgu Jargalia Ak Lidek 
  • Teman-teman guru SMK Kapit
  • Semua pelajar SMK Kapit yang sudi berkunjung ke pameran ini
  • Semua individu yang terlibat secara tidak langsung dalam menjayakan pameran ini.

0 ulasan: