BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, October 6, 2012

Catatan Sebuah Buku : Anak Apak Memoir Politik Kewartawanan


Siapa Subky Latif ? .... Sejujurnya bagi saya, Subky Latif adalah seorang yang berjiwa besar dan wajar dikenang sebagai tokoh politik dan wartawan yang hebat. Beliau tertonjol sebagai seorang ahli politik yang muncul dari kalangan wartawan sama seperti Tan Sri Zainuddin Maidin dan cuma bintangnya sahaja yang kurang menyerlah walaupun mempunyai ideologi yang jelas berkenaan politik kepartian yang diwakilinya. 

Haji Subky Abdul Latif
( kredit untuk : siasahdaily.blogspot.com )

Saya mula mendengar nama Subky Latif sejak masih di sekolah rendah lagi. Jika tidak silap saya, wajahnya pernah menjadi penghias muka hadapan bagi majalah Sarina atau Mastika ( dahulunya majalah Sarina dan Mastika banyak menumpukan artikel bercorak politik dan kemasyarakatan ) pada akhir tahun 1970an. Kebetulan pula saya terjumpa majalah berkenaan yang menjadi koleksi ayah sejak zaman mudanya dirumah dan membaca kisahnya. Jadi tidak hairanlah nama besar ini begitu lekat diminda saya. Sering juga saya sesekali membaca tulisannya di Harakah dan walaupun berbeza aliran politik, saya amat menghormati pendiriannya dan meminati gaya penulisannya. Inilah yang membuatkan saya tidak melepaskan peluang untuk membeli buku memoir beliau di kedai buku MPH Batu Pahat. Diakui ... saya begitu seronok membaca memoirnya.



Memoir setebal 437 halaman ini memperlihatkan Subky Latif sebagai seorang penulis yang hebat. Ini adalah tidak mengahirankan kerana pengalaman dari kehidupan masa lalu, kerjayanya sebagai wartawan dan aktivis politik memberikan beliau satu kelebihan untuk bercerita kisah dirinya. Bermula dari kisah kelahirannya sehinggalah cerita - cerita menarik yang pernah dilaluinya, semuanya diadunkan menjadi sebuah cerita yang menarik untuk direnung dan diteladani.

Subky Latif hidup dan membesar dalam banyak era yang semestinya mempunyai sejarah yang tersendiri. Beliau sempat merasai perih getirnya hidup zaman pendudukan Jepun, tahun-tahun perjuangan menentang Malayan Union, darurat, menjadi salah seorang saksi kemerdekaan di stadium merdeka dan malah pernah  menjadi aktivis GPMS bersama Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi. Di sini secara tidak langsung saya dapat melihat suasana lama yang pernah dilaluinya dahulu melalui memoir ini.



Subky Latif juga menceritakan bagaimana pertembungan ideologi politik orang-orang Melayu yang dilihat dengan mata kepalanya sendiri. Justeru itu tidak hairanlah nama-nama besar politik Malaysia pada suatu ketika dahulu disebutkan dengan jelas seperti Allahyarham Ahmad Boestamam, Pak Sako, Dato' Panglima Bukit Gantang dan ramai lagi yang tidak sempat saya nukilkan. Juga diceritkan pertembungan hebat antara parti Perikatan dengan Parti PAS, parti Negara, dan Parti Kebangsaan Perak ( NAP ) dalam pilihanraya umum sebelum merdeka dan selepas merdeka . Beliau mengulas dengan jujur hal ini tanpa terikat dengan ikatan politik. Inilah uniknya Subky Latif di dalam memoir ini. Kekuatannya ialah daya ingatannya yang tajam dalam menghuraikan fakta tanpa membebankan pembaca dengan bahasa yang berselirat.

Allahyarham Dato' Panglima Bukit Gantang Haji Abdul Wahab

Allahyarham Abdullah Sani Bin Raja Kechil
( Ahmad Boestamam )

Sesuatu yang jelas ialah Subky Latif bukanlah insan yang berminat dengan politik namun berupaya memahami politik dengan sejelasnya sejak dari zaman remajanya. Hal ini dapat dilihat pada pra katanya pada memoir ini yang menyatakan adalah lebih senang hidup sebagai orang yang memahami politik tetapi tidak terlibat dalam sebarang aktiviti politik supaya kita disenangi oleh semua dan dapat diterima oleh semua. Walaupun hidup dalam suasana keagamaan dan abangnya juga merupakan salah seorang ADUN PAS di Perak, adalah tidak jelas anutan politiknya di masa muda. Hanya selepas PAS kalah teruk di Kelantan pada hujung tahun 1970an barulah jelas parti politik yang dijuangkannya.

Pengalamannya sebagai wartawan juga agak unik. Utusan Melayu yang menjadi "lubuk ikan" kelahiran wartawan-wartawan Melayu juga menjadi bahan cerita yang cukup unik dalam memoir ini. Sukar juga untuk menjadi wartawan pada ketika itu. Di Utusan Melayu, Subky Latif berjaya menjadi wartawan yang hebat malah dihormati sehingga kini. Sebagai catatan tambahan selain dari berkhidmat di Utusan Melayu, Subky Latif juga merupakan pengasas kepada akhbar Suara Rakyat, Suara Merdeka, Watan dan Harakah. 


Tidak lengkap bagi sesebuah memoir jika tidak diletakkan gambar-gambar kenangan penulisnya. Subky Latif juga turut meletakkan beberapa gambar lamanya didalam memoir ini. Walaupun jumlahnya tidak banyak namun ia sekurang-kurangnya membantu kita untuk lebih memahami setiap latar perjuangannya dalam bidang kewartawanan mahupun politik.

Saya meletakkan memoir ini sebagai antara yang terbaik untuk dibaca oleh semua golongan masyarakat tidak kira peringkat usia. Ia sebuah memoir yang mudah difahami tanpa penceritaan yang meleret-leret. Dengan harga RM 25 dan diterbitkan oleh Kemilau Publika, memoir ini sememangnya satu khazanah persuratan Melayu yang tinggi nilainya. Pada saya kelahiran memoir ini seterusnya memberikan reputasi tambahan kepada Subky Latif sebagai seorang tokoh penulis, wartawan dan aktivis politik. Dan saya juga teringin menjadi sepertinya walaupun berbeza arah dokongan politik !



Sumber Rujukan Untuk Ulasan Memoir ini

  1. http://hafizahiszahanid.blogspot.com/2012/09/membaca-anak-apak.html
  2. http://orebule.blogspot.com/2012/05/anak-apak-jatuh-ke-riba.html
  3. http://sahalasb.blogspot.com/2012/01/sudahkah-anda-membaca-buku-anak-apak.html
  4. http://msomelayu.blogspot.com/2011/12/catatan-rasa.html
  5. http://ms.wikipedia.org/wiki/Subky_Abdul_Latif

0 ulasan: