BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 27, 2012

Hati Kecewa Di Pekan Tronoh Mines


Semasa melakukan perjalanan ziarah ke makam-makam lama di sekitar daerah Perak Tengah pada bulan November baru-baru ini, saya telah memilih untuk menggunakan jalan dari bandar Kampar menghala ke Kampung Gajah. Kebiasaannya, untuk ke daerah Perak Tengah saya lebih selesa menggunakan laluan dari pekan Tapah. Jalan dari bandar Kampar ini sebenarnya sudah dilalui oleh saya beberapa kali. Selain boleh menghubungkan bandar Kampar dengan Kampung Gajah, ia juga membolehkan kita untuk ke pekan Tanjung Tualang dan juga ke bandar Batu Gajah.

Selain untuk mencuba sesuatu yang baru, saya juga berhasrat untuk singgah sebentar di sebuah pekan kecil yang amat klasik di pertengahan jalan. Pekan yang saya maksudkan ialah pekan Tronoh Mines. Rasanya kali terakhir saya melalui pekan Tronoh Mines ini ialah kira-kira setahun yang lalu. Suasana pekan kecil ini menarik minat saya ketika itu. Sayangnya saya pula tidak membawa kamera bersama. Hal inilah yang membuatkan saya bersemangat untuk meneroka pekan koboi ini. Sepanjang perjalanan, fikiran saya jauh menerawang memikirkan bangunan rumah kedai kayu tua setingkat yang menghiasi latar suasana pekan Tronoh Mines. Mungkin di Tronoh Mines masih ada tersisa suasana pekan-pekan lama yang pastinya akan menimbulkan mood klasik pada diri saya. Ah ... tidak sabar rasanya untuk sampai ke Tronoh Mines !. 

Semakin hampir ke Tronoh Mines !

Jalan dari Kampar menghala ke Tronoh Mines bukanlah merupakan jalan yang sesak. Sepanjang perjalanan, saya hanya sesekali berselisih dengan kenderaan dari arah bertentangan. Dengan jalan yang sunyi dan permukaan jalan yang baik, saya memecut motosikal saya tanpa ada rasa takut. Dalam fikiran saya hanya satu ... saya perlu menyelesaikan tugasan saya hari ini dengan segera. Jika tidak, pasti tiada bahan cerita untuk dikongsikan di blog ini. Tambahan pula saya berperang dengan cuaca yang tidak menentu. Jika hujan turun sudah pasti saya akan berhalangan untuk sampai ke Tronoh Mines namun syukurlah, matahari memancarkan cahayanya dengan megah hari itu dan saya tersenyum dengan selebar-lebarnya bibir !

Setelah hampir 20 minit menunggang motosikal, akhirnya saya sampai ke pekan Tronoh Mines. Pekan Tronoh Mines ialah pekan kecil tipikal dengan rumah-rumah kedai terletak kiri dan kanan jalan. Uniknya, kebanyakan kedai-kedainya lebih tertumpu di sebelah kanan jalan ( dari arah Kampar ). Jika dilihat pada nama pekan ini, saya dapat menduga bahawa pekan ini mungkin wujud hasil dari ledakan perkembangan perlombongan bijih timah sewaktu zaman penjajahan Inggeris dahulu. Bagi orang luar yang pertama kali singgah ke pekan ini pasti menyangka bahawa pekan Tronoh Mines adalah pekan yang sama dengan pekan Tronoh yang menempatkan Universiti Teknologi Petronas ( UTP ). Namun hakikatnya kedua-dua pekan dengan nama Tronoh ini adalah berbeza dan terletak agak berjauhan. Tronoh Mines terletak tidak jauh dari bandar Kampar manakala Tronoh pula terletak berhampiran dengan bandar Batu Gajah.

Saya meninjau-ninjau suasana pekan ini dan mula menjejaki rumah kedai kayunya yang suatu ketika dahulu benar-benar menarik minat saya untuk ke pekan ini. Peliknya, saya tidak pula menemui rumah kedai kayu tersebut malahan suasana pekan ini kelihatannya sudah jauh berubah dari yang pernah saya lihat dahulu. Apakah yang telah berlaku pada pekan ini ? ... setelah hampir dua ratus meter saya bergerak saya ternampak kesan kebakaran sebuah bangunan. Barulah saya sedar apa yang pernah saya lihat dahulu telah musnah dijilat api. Terasa benar-benar kecewa hati saya. Hilang satu lagi tinggalan sisa pekan-pekan lama yang terdapat di negeri Perak ini. Menyesalnya rasa tidak mengambil gambar suasana pekan ini lebih setahun yang lalu. Inilah kuasa Allah SWT dan saya menerimanya dengan redha.

Rumah kedai kayu lama di pekan Tronoh Mines 
kini tinggal kenangan.

Namun demikian, di beberapa bahagian pekan ini masih terdapat rumah-rumah kedai tua yang masih beroperasi. Saya beranggapan, pekan Tronoh Mines sudah mula melalui fasa-fasa akhir kewujudannya sebagai sebuah pekan. Kedai-kedai yang terdapat di pekan ini hanyalah sebagai memenuhi keperluan sementara penduduk setempat malahan kebanyakannya sudah tidak lagi menjalankan perniagaannya. Perkembangan pesat bandar Kampar yang telah dinaikkan sebagai sebuah daerah juga menyebabkan peranan pekan ini semakin berkurang. Dengan keadaan jalan perhubungan dan gaya hidup masa kini yang memungkinkan setiap keluarga memiliki kenderaan sendiri, saya pasti penduduk Tronoh Mines lebih selesa berbelanja di bandar Kampar ataupun Ipoh seterusnya membunuh kepentingan pekan Tronoh Mines.

Deretan rumah kedai kayu yang tidak lagi beroperasi

Sebuah kedai kayu lama 

Secara umumnya pekan Tronoh Mines bukanlah sebuah pekan yang lengkap. Tiada kemudahan pejabat kerajaan disini termasuklah pejabat pos. Namun demikian terdapat sebuah balai polis yang agak besar bagi menjamin keamanan dan keselamatan penduduknya. Kemudahan stesen minyak juga tidak terdapat di pekan ini. Sebuah pasar basah moden juga disediakan oleh pihak kerajaan namun saya tidak pasti sama ada ianya mendapat sambutan dari penduduk setempat. Kelihatannya pasar berkenaan bagaikan agak sunyi dan terletak agak jauh dari pekan Tronoh Mines.

Balai Polis Tronoh Mines

Pasar awam Tronoh Mines

Sebagai sebuah pekan yang wujud akibat dari perkembangan perlombongan bijih timah, majoriti penduduknya ialah terdiri dari bangsa Cina. Hal ini dikuatkan lagi dengan kewujudan sebuah kampung baru Cina tidak jauh dari pekan Tronoh Mines itu sendiri. Namun demikian populasi masyarakat Cina ini diimbangi oleh orang-orang Melayu yang kebanyakkannya tinggal di kampung-kampung yang sememangnya banyak terletak di kiri dan kanan jalan menuju ke Tanjung Tualang. Terdapat juga sebuah Gurdwara Sahib yang menjadi tempat ibadat masyarakat Sikh disini. Ia secara tidak langsung menunjukkan bilangan masyarakat Sikh di Tronoh Mines ini agak ramai.

SRJK ( C )  Sin Min

Gudwara Sahib Tronoh Mines

Saya juga dapat melihat beberapa buah rumah dan bangunan lama yang terbiar di pekan ini. Tidak ketahuan pula kenapa ianya ditinggalkan. Ia bagaikan bercerita kepada saya bahawa pekan Tronoh Mines semakin tua dan ditinggalkan. Rata-rata penduduk yang saya temui terdiri dari golongan berusia emas. Mungkin tarikan hidup di bandar lebih memikat bagi golongan muda pekan ini. Tambahan pula peluang kerja di bandar seperti Kampar, Ipoh dan Batu Gajah memaksa golongan mudanya berhijrah.

Rumah lama yang ditinggalkan

Alat pengangkutan utama bagi penduduk Tronoh Mines ialah perkhidmatan bas ulang alik yarikat Hup Soon yang menghubungkan pekan ini dengan bandar Kampar. Namun saya tidak pasti berapa lama perkhidmatan bas ini akan bertahan dalam mendepani cabaran kekurangan penumpang. Walaubagaimanapun saya masih dapat melihat beberapa orang warga emas masih setia menantikan kehadiran bas ulang alik ini di perhentian bas di sepanjang jalan. Mungkin pada mereka itulah nilai nostalgia berharga yang masih utuh disini.


Walaupun pernah menjadi kawasan perlombongan bijih timah, Tronoh Mines tidak pula dihubungkan dengan jajaran landasan keretapi. Tidak seperti pekan "kembarnya" iaitu Tronoh yang mempunyai stesen keretapinya yang tersendiri. Hal ini mungkin kedudukan pekan ini yang berdekatan dengan bandar Kampar yang seterusnya memudahkan bijih timah diangkut dengan menggunakan jalan raya. 

Agak lama juga saya di pekan ini. Suasana petang yang terik membuatkan saya berpeluh. Seorang lelaki berbangsa Cina tua tersenyum menampakkan giginya yang rongak kepada saya. Agaknya beliau hairan melihat saya sibuk mengambil gambar suasana pekan ini. Setelah hampir 30 minit disini saya mula bergerak meninggalkan pekan Tronoh Mines dengan hati dan perasaan yang basah dengan kecewa. 

Tronoh Mines sebuah pekan kecil yang makin dimamah masa. Pekan ini tidak dibunuh oleh pembangunan dan kemodenan. Sebaliknya pekan ini dibunuh oleh urbanisasi yang menghimpit. Saya tidak pasti sama ada akan kesini lagi ... dengan hayat diri yang semakin berjauhan dengan negeri Perak yang tercinta, saya tahu esok dan lusa Tronoh Mines bukan seperti yang saya pernah lihat dahulu !

Sunday, December 16, 2012

Mengenang Suatu Masa Yang Telah Berlalu 2

Hafez J.Malim Menjual Kain


Dalam usia remaja yang penuh dengan cabaran kehidupan, saya jarang melepaskan peluang yang terhidang di depan mata untuk menambahkan wang saku. Walaupun sudah menjadi kedi dan memperoleh pendapatan yang agak lumayan, sesekali saya akan bertukar angin dengan bekerja sebagai pembantu perniagaan di kedai kain milik sepupu saya di bandar Kampar. Selain dari membantu sepupu saya di kedai, saya juga mengikutinya berniaga kain di pasar-pasar lambak ( pasar sehari ) di sekitar daerah Batang Padang, Kinta dan Hilir Perak.

Pemandangan di sebuah pasar lambak

Mulanya adalah sekadar mengikuti abang sepupu saya yang kebetulan bekerja dengan abang iparnya yang menjual kain. Niat dihati hanya sekadar menemaninya namun akhirnya saya mengikut sekali membantu menjual kain. Namun upahnya tidaklah semewah menjadi kedi. Tetapi bekerja menjual kain terutama di pasar-pasar sehari amat menyeronokkan hati saya. Bertemu dan melihat pelbagai kerenah manusia yang datang membeli kain pasang, kain langsir, tudung dan selendang memberikan saya sejuta satu pengalaman yang berguna. Seterusnya ia  melatih diri saya yang kini seorang guru untuk lebih berkeyakinan, apabila berhadapan dengan jutaan kerenah ibu-bapa pelajar di sekolah. Selain dari itu, sebab yang paling utama sudah pastilah untuk melihat gadis-gadis manis yang datang berkunjung ke pasar lambak. Ah ... biasalah dalam usia remaja. Naluri sebegitu memang tidak dapat dielakkan ... hahahaha

Dalam sebulan, adalah dua atau tiga kali saya mengikut abang sepupu saya menjual kain. Lazimnya tempat yang selalu menjadi ikutan saya ialah pasar minggu di bandar Batu Gajah. Pasar minggu Batu Gajah yang diadakan pada setiap hari Ahad merupakan sebuah pasar minggu yang agak besar. Selain dari itu saya juga sering mengikutinya ke pasar minggu di Chenderong Balai, Tapah dan Langkap. Saya tidaklah bekerja dalam erti kata sebenarnya dan hanya membantu dalam kerja-kerja yang ringan seperti membungkus, melipat dan mengangkat kain sewaktu membuka dan menutup perniagaan. Hal-hal seperti melayan pelanggan dan memotong kain sememangnya saya tidak mampu atas alasan usia.

Namun, bekerja sebagai penjual kain ini bukanlah sesuatu yang indah. Jika tidak kena pada waktu dan harinya kami boleh pulang dengan keuntungan yang sedikit. Kadangkala hujan turun dengan lebatnya sehingga perniagaan tidak dapat dibuka dan kadar gaji juga berkurangan. Ia juga bagaikan satu perniagaan yang mengikut musim dan kehendak pelanggan. Menjelang hari raya dan cuti sekolah, pasti setiap pasar minggu yang kami sertai akan diserbu oleh pelanggan. Ketika itu duit dalam nilai not $500 dan $1000 masih digunakan di dalam pasaran. Maka tidak hairanlah not berkenaan bagaikan keluar masuk dan bertukar tangan tanpa had di kedai kami.


Bekerja menjual kain di bulan puasa dalam suasana yang panas terik benar-benar memberikan cabaran kepada saya dan abang sepupu saya. Pernah jugalah kami berdua ponteng puasa secara senyap-senyap tanpa pengetahuan abang iparnya. Paling tidak dapat saya lupakan ialah ketika kami di hon berkali-kali oleh kereta yang berada di belakang motosikal yang kami tunggangi di atas jalan raya setelah pemandunya melihat kami berdua minum air kelapa bungkus dengan slumber sewaktu pulang dari kerja. Sesekali apabila mengenangkan peristiwa itu saya sering tersenyum sendirian. Betapa rendahnya kualiti iman dan moral saya ketika itu. Namun ia akan kekal sebagai sesuatu kenangan yang terindah buat saya.


Air kelapa muda buat pelepas dahaga ponteng puasa

Sesekali jika saya tidak mengikuti abang sepupu saya berniaga di pasar-pasar minggu, saya diminta pula bekerja di kedai kain yang terletak di Kampar. Namun ianya tidaklah selalu dan hanya selepas abang sepupu saya mendapat kerja tetap barulah abang iparnya meminta saya bekerja di kedainya dengan lebih kerap.  Di kedai suasananya berbeza. Pelanggan tidaklah seramai di pasar-pasar minggu. Ia membuatkan saya mudah bosan dengan suasana seperti ini. Lama-kelamaan, saya juga akhirnya tidak lagi membantu di kedai ini. Tambahan pula usia saya juga semakin meningkat dan tumpuan kepada peperiksaan SPM juga membuatkan saya semakin malas untuk bekerja. Saya juga dapat merasakan diri saya sebenarnya tidak berbakat dalam pekerjaan yang melibatkan perniagaan.

Kini, perniagaan kain milik abang saudara saya itu telah berkembang dengan pesatnya. Walaupun beliau tidak lagi berniaga di pasar-pasar minggu utama, namun kedainya di Kampar terus dikunjungi oleh pelanggan. Beliau bukan sahaja berniaga kain malah mengambil tempahan langsir. Langsir untuk perkahwinan saya dahulu juga ditempah di kedainya.  Sesekali jika saya ke bandar Kampar, sering saya singgah ke kedainya yang banyak memberi kenangan kepada saya. Walaupun bukanlah selalu saya bekerja disini namun ia tetap telah memberikan saya pengalaman yang amat bermakna dalam hidup. 

Kadangkala apabila terlihat anak kecil yang bekerja di kedai-kedai kain mudah sahaja saya tersenyum sendirian kerana saya tahu dahulu itulah diri saya !








Monday, December 10, 2012

Catatan Sebuah Buku : Tinta Rustam A.Sani


Kedai Buku Yang Menyerikan Sukma

Sudah lama sebenarnya buku ini berada didalam simpanan saya. Saya membelinya di sebuah kedai buku yang menjadi wakil jualan buku-buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka ( DBP ) di bandar Batu Pahat. Melonjak girang saya apabila pertama kali terpandang papan tanda kedai buku ini hingga membuatkan isteri saya kehairanan. Jawapan saya padanya senang sahaja .... sudah pasti saya mudah mendapatkan koleksi buku terbaru terbitan DBP sekiranya gian membaca saya datang. Membaca sememangnya hobi saya sejak dari kecil lagi. Jadi adalah tidak menghairankan saya tidak akan lokek menabur duit untuk mendapatkan buku-buku yang menjadi kegilaan diri saya !.

Isteri saya yang agaknya tidak kuasa melayan permintaan saya untuk ke kedai buku berkenaan terus sahaja membawa saya singgah ke kedai berkenaan. Ah ... terasa bahagia memiliki isteri yang memahami setiap denyut nadi pemikiran saya. Saya tidak terus masuk ke kedai ini sebaliknya meninjau-ninjau dahulu keadaannya dari luar. Nampaknya banyak juga koleksi yang terdapat di kedai buku ini. Saya mengajak isteri saya masuk ke dalam dan beliau menurutinya. Terliur juga saya apabila terpandang koleksi buku yang terdapat di kedai ini. Walaupun sebuah kedai kecil namun jenisan buku yang dijual disini adalah begitu lengkap. Ini ditambah dengan peranannya sebagai wakil jualan DBP, maka adalah tidak menghairankan jika buku-buku yang sukar didapati juga boleh dijumpai disini asalkan pandai mencari.

Saya meminati buku-buku bebentuk biografi atau autobiografi tokoh-tokoh yang terkenal di Malaysia. Selain itu, saya juga turut meminati buku-buku yang menyingkap berkenaan dengan sejarah Malaysia. Hal ini mungkin berkait rapat dengan minat saya terhadap ilmu sejarah terutamanya yang berkaitan dengan ketamadunan Melayu.

Saya juga gemar membaca novel namun ianya lebih terarah kepada novel bergenre berat seperti karya sasterawan negara ataupun penulis mapan. Sejujurnya, saya tidak pernah mencuba langsung membaca novel-novel ringan dan picisan yang membicarakan soal cinta walaupun sesetengah rakan-rakan begitu berminat membacanya. Pada saya membaca novel bergenre berat memberikan saya suatu kenikmatan kerana terdapat unsur estetika dan keintelektualan didalamnya. Ia juga menjadi cerminan masyarakat yang sebenar-benarnya. Antara sasterawan besar yang benar- benar mempengaruhi pembacaan saya ialah Sasterawan Negara Abdullah Hussain dan Sasterawan Negara Shahnon Ahmad. Sehingga kini saya masih boleh membaca karya mereka berulang kali tanpa jemu. Karya mereka padat dengan ilmu dan jati diri keMelayuan yang tinggi.

SN Abdullah Hussain

SN Shahnon Ahmad

Saya melilau di dalam kedai buku ini untuk mencari buku yang kena dengan citarasa saya. Isteri saya pula lebih selesa membiarkan saya tenggelam dengan dunia saya sendiri. Terdapat beberapa buah buku yang saya rasa begitu kena dengan cita rasa saya namun sayangnya saya tidak membawa ongkos yang banyak. Akhirnya, saya memilih sebuah buku yang lebih bersifat akademik hasil tulisan Allahyarham Rustam A.Sani. Ia bukan sebuah buku biografi, sejarah ataupun novel. Sebaliknya ia sebuah buku yang mengandungi koleksi esei ilmiah Rustam A.Sani yang diterbitkan antara tahun 1988 hingga 1993 di dalam majalah Dewan Masyarakat terbitan DBP.

Siapa Rustam A.Sani ?

Allahyarham Rustam A.Sani

Sebenarnya saya agak bertuah kerana sedari remaja lagi saya sudah mendengar nama susuk tubuh yang bernama Rustam A.Sani ini. Rasanya kali pertama saya mendengar nama ini ialah ketika saya mula berjinak-jinak mencari fahaman atau ideologi politik kepartian yang sesuai dengan diri. Kebetulan pada ketika itu Rustam A.Sani ialah Timbalan Presiden Parti Rakyat Malaysia ( PRM ) yang dikatakan kesinambungan dari Parti Sosialis Rakyat Malaya ( PSRM ), jadi secara tidak langsung nama Rustam A.Sani agak lekat di pemikiran saya. Tambahan pula beliau adalah putera kepada Allahyarham Ahmad Boestamam yang merupakan salah seorang patriot nasionalis kemerdekaan Malaysia.

Rustam A.Sani sebenarnya merupakan seorang tokoh intelektual dan akademik yang hebat. Sepanjang hidupnya beliau seringkali menghasilkan penilisan-penulisan ilmiah yang bersifat ilmiah dan lontaran idea. Namun demikian seperti juga ayahandanya, beliau juga berupaya menghasilkan karya-karya sastera yang berkualiti terutamanya dalam bidang puisi. Salah sebuah buku kumpulan puisinya yang terkenal berjudul Riak-riak Kecil yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1977. Selain itu beliau juga memberi sumbangan besar menerusi peranannya sebagai seorang penterjemah karya-karya kreatif dari negara asing yang seterusnya memberi faedah yang bukan sedikit kepada pembaca di Malaysia untuk mengikuti karya-karya yang bermutu dari luar negara. Maka tidak hairahlah namanya turut tersenarai dalam buku WAJAH  yang menghimpunkan biografi 100 penulis terkenal tanah air yang diterbitkan pada tahun 1981.

Keterlibatan beliau di dalam politik juga agak lewat walaupun dilahirkan sebagai anak jagoan politik Malaysia. Ini mungkin berkait rapat dengan kegiatannya sebagai seorang intelektual dalam kalangan masyarakat. Malahan ketika menjadi Pengarah Penerbitan dan Ketua Editor di Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa, beliau dilihat sebagai salah seorang pemikir yang memainkan peranan yang amat besar dalam memberikan komentar terhadap dasar atau perkara baru  yang cuba dijalankan oleh kerajaan.

Parti Rakyat Malaysia ( PRM )

Penyertaannya di dalam Parti Rakyat Malaysia ( PRM ) pada tahun 1999 ibarat seperti" sireh pulang ke gagang". Hal ini adalah kerana PRM yang ditubuhkan pada tahun 1955 adalah diasaskan oleh ayahanda beliau sendiri iaitu Ahmad Boestamam. Beliau sempat menjadi naib presiden parti ini sebelum PRM bergabung dengan parti keADILan bagi membentuk Parti Keadilan Rakyat ( PKR ) sehingga kini. 

Keterlibatan Rustam A.Sani di dalam politik kepartian membuka pula satu segmen baru kepada beliau di dalam bidang penulisan. Mengikut Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin di dalam kolum kata pengantar buku Tinta Rustam A. Sani yang menyatakan :
" Pada tahun 1999 dan selepasnya, seperti yang disebut sebentar tadi, apa yang dihasilkan beliau ( Rustam A.Sani ) tidak lagi atas tuntutan akademik, sebagai seorang pensyarah universiti atau sebagai seorang penyelidik di sebuah pusat pengajian ilmiah di universiti. Secara sedar dan terbuka beliau menulis untuk kepentingan ideologi politik kepartian yang diperjuangkannya ".
Namun sesuatu yang mengujakan ialah, kehebatan penulisan beliau ( walaupun bersifat politik ) masih juga bersifat intelektual sehingga ia memberikan satu peluru yang sangat berkesan bagi parti politik dokongannya mencabar parti lawan.

Rustam A.Sani yang dilahirkan di Ipoh Perak pada tanggal 11 Ogos 1944 akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir dalam usia 64 tahun  di Gombak pada tanggal 23 April 2008. Saya mengetahui pemergiaannya menerusi internet. Sehinggalah 4 tahun pemergian beliau, barulah kini saya dapat membaca koleksi tulisannya sebelum tahun 1999 menerusi buku ini. Benarlah kata pepatah "harimau mati meningglkan belang..manusia mati meninggalkan nama". Rustam A.Sani tetap dikenang sebagai seorang tokoh intelektual bangsa Malaysia sampai bila-bila.

Tinta Rustam A.Sani Yang Hebat !



Pertama kali membaca buku ini ibarat mengembalikan diri semula ke zaman-zaman transisi Malaysia ke arah negara maju di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad. Ketika tahun 1988 sehingga 1993, saya masih lagi menjalani kehidupan sebagai seorang kanak-kanak dan semestinya tidak memahami isu, peristiwa atau permasalahan rakyat yang berlaku di negara itu. Membaca buku ini memberikan saya kefahaman baru berkenaan perbagai perkara yang selama ini dianggap sebagai hal yang remeh.

Buku ini menghimpunkan sejumlah 48 buah artikel Rustam A.Sani yang dimuatkan dalam majalah Dewan Masyarakat dari tahun 1988 sehingga ke tahun 1993. Keseluruhan 48 buah artikel ini dibahagikan kepada dua bahagian iaitu Bahagian 1 yang mengandungi 28 artikel berkenaan dengan perkara sosial dan budaya. Bahagian 2 pula adalah artikel-artikel yang menyentuh berkenaan soal politik dan negara yang berjumlah 20 buah.

Isu-isu yang dikupas oleh Rustam A.Sani sebenarnya sangat lekat dalam kehidupan masyarakat malahan terus relevan hingga kini seperti isu dilema orang Melayu, hal-hal sastera, kehidupan masyarakat kota, institusi keluarga, bahasa, pendidikan, hubungan diplomatik dengan negara tetangga, nasionalis dan pelbagal hal lain. Beliau bagaikan merentas zaman apabila mengulas dengan berhemah dan bijaksana tentang sesuatu isu yang pada zamannya bukanlah satu isu yang besar namun menjadi isu yang besar pada hari ini. Sebagai contoh ialah berkenaan dengan tafsiran sejarah kepada tokoh-tokoh Melayu yang menjadi penggerak Partai Komunis Malaya ( PKM ) yang hangat diperdebatkan baru-baru ini sebenarnya telah diulas oleh Rustam A.Sani melalui artikelnya yang berjudul "Shamsiah Fakeh dan Tafsiran Sejarah" yang tersiar di Dewan Masyarakat keluaran Mei 1991 atau 21 tahun yang lalu.

Beberapa isu hangat yang berlaku ketika pentadbiran Tun Mahathir juga diperjelaskan dengan begitu akademik. Antara yang menarik minat saya ialah berkenaan isu kekebalan institusi beraja yang berlaku dalam tahun 1992. Inilah kelebihan Rustam A.Sani dalam memberikan hujahan. Suatu ketika dahulu, saya menganggap isu pemansuhan kekebalan raja-raja ini merugikan orang Melayu sendiri namun apabila membaca artikel beliau yang bertajuk "Mematangkan Institusi Raja" ( Dewan Mayarakat, April 1992 ), saya menjadi lebih jelas kenapa dan mengapa perlunya kekebalan ini dikurangkan.

Soal Melayu juga menjadi hal yang sangat dominan dalam penulisan artikel-artikel beliau. Terdapat lapan tajuk artikel dalam buku iniyang mengandungi frasa Melayu. Jadi adalah tidak adil untuk menyatakan Rustam ialah seorang sosialis kerana jauh sebelum perjalanan politiknya dalam PRM beliau adalah seorang yang berjiwa nasionalis malah salah sebuah artikel beliau berjudul "Nasionalisme Melayu" juga pernah disiarkan di dalam Dewan Masyarakat keluaran November 1992.

Namun demikian, seperti yang tertulis di atas tadi, buku ini lebih terarah kepada pemikiran Rustam A.Sani ketika dan sebelum beliau menjadi aktivis politik. Buku ini adalah cerminan penghormatan masyarakat terhadap keintelektual beliau tanpa menjejaskan pegangan politik yang didokongnya. Ia sesuai dibaca oleh semua ahli golongan masyarakat tanpa mengira fahaman politik kerana apa yang terkandung di dalamnya ialah satu suara bebas yang penuh fakta, jitu dan berkualiti. Saya mengakui sedikit sebanyak saya agak terpengaruh dengan tulisan-tulisannya walaupun sesekali saya mengambil masa yang agak lama untuk memahami sesuatu isu yang diperbincangkan.

Buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka ini diterbitkan pada tahun 2011 dan berharga RM30. Kata pengantar buku ini ditangani oleh Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin iaitu Pengarah Institut Kajian Etnik ( KITA ), Universiti Kebangsaan Malaysiua ( UKM ). Pada akhir kata pengantarnya, Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin menyatakan :
Kita tahu pendirian Rustam sebelum tahun 1999, seperti terjelma dalam koleksi esei ini. Kita juga tahu perubahan pendirian Rustam selepas tahun 1999, seperti terjelma dalam tulisannya yang tidak termasuk dalam koleksi esei ini. Sebelum atau selepas 1999, Rustam tetap merupakan seorang penulis yang hebat dan disegani, biarpun kita tidak bersetuju dengan sebahagian ideologi  dan idealisme beliau itu. Pepatah berkata " patah tumbuh hilang berganti" dan P.Ramlee pula telah mengeluh dengan lagunya " Di mana kan ku cari ganti.
Dalam kes Rustam nampaknya belum ada ganti, itu pun kalau ada, InsyaAllah ....
Dan apabila saya membaca frasa akhir itu, diakui .... saya mengakuinya dengan bersungguh-sungguh !

AL-FATIHAH
 UNTUK 
RUSTAM A.SANI DAN AHMAD BOESTAMAM


Rujukan :

Baharuddin Zainal, Safian Hussain, Sarah Sadon, A.M Thani, Wajah ( Biografi 100 Penulis ), Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1981.

Rustam A.Sani, Tinta Rustam A.Sani , Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2011

http://en.wikipedia.org/wiki/Rustam_Sani

http://www.tentang-rustam.blogspot.com/

http://www.karya-merdeka.blogspot.com/

http://farihinzul1974.blogspot.com/2012/02/isu-kenegaraan-kekebalan-raja-raja.html









         




Wednesday, December 5, 2012

TERIMA KASIH SARAWAK


Rasanya bagaikan baru sebentar sahaja saya menjejakkan kaki ke negeri Sarawak. Masih teringat lagi tanggal 11 November 2008 ketika pertama kali menaiki kapal terbang untuk penempatan pertama saya sebagai guru di SMK Kapit, berbagai-bagai perkara bermain di fikiran. Soalan pertama yang bermain di benak saya pastinya mampukah saya membiasakan diri dengan suasana di tempat baru nanti ? ... Ah .. semuanya membuatkan saya kecut perut !

Tarikh pertama kali saya menjejakkan kaki ke Sarawak
tertera jelas pada cop Imigresen di Dokumen Perjalanan Terhad
milik saya.

Saya melaporkan diri untuk bertugas di SMK Kapit pada tarikh 14 November 2008 bersama dengan 10 orang orang rakan guru baru. Anehnya kami semua melapor diri pada musim cuti sekolah dan keadaan sekolah pada waktu itu sunyi. Yang ada hanyalah kakitangan kumpulan sokongan serta beberapa orang guru pentadbir Namun sesi orientasi guru -guru baru selama dua minggu tetap berjalan dengan sempurna walaupun kami mula dibebani dengan masalah kewangan.

Hafez J.Malim bersama teman-teman guru baru 
SMK Kapit penempatan November 2008

Di Kapit, saya tinggal serumah dengan kesemua rakan-rakan guru baru yang ditempatkan bersama-sama dengan saya. Uniknya di rumah sewa ini tersemat satu ikatan perpaduan yang erat di kalangan kami, kerana terdapat juga tiga orang rakan guru berbangsa Cina yang tinggal bersama. Anehnya rumah sewa kami ini bercantum dengan sebuah kedai tayar dan kedai membaiki pendingin hawa sehingga rumah sewa ini digelar asrama tayar oleh sebilangan teman-teman guru di Kapit. Begitulah hal rumah sewa ini yang silih berganti ahlinya namun ahli-ahli asal tetap setia di sini sementara menantikan saat pertukaran dan akhirnya kini tiba pula giliran saya untuk bertukar dan meninggalkan rumah sewa yang amat nostalgia ini.

Pandangan dari sisi rumah sewa saya di Kapit

Kedai tayar di sebelah rumah sewa

Rumah sewa dengan 11 bilik ini dahulunya sangat meriah. Boleh dikatakan disinilah pelbagai aktiviti kami dirancang dan dilaksanakan. Dengan jarak kami guru-guru yang berasal dari Semenanjung yang jauh dari keluarga menjadikan ikatan antara kami begitu rapat. Bukan sahaja dikalangan ahli rumah sewa malahan meliputi hampir keseluruhan rakan guru di SMK Kapit. Aktiviti berkelah, lawatan, perlawanan bola sepak dan futsal, membuat kain rentang untuk pelbagai aktiviti sekolah, jamuan bulan puasa dan hari raya dan begitu banyak aktiviti semuanya pernah kami laksanakan di rumah sewa ini. Tidak hairanlah pernah rakan-rakan guru di sekolah lain menggelarkan rumah sewa kami ini sebagai pusat kegiatan guru semenanjung yang tidak rasmi.

Kenangan berbuka puasa kali pertama di 
Kapit pada tahun 2009 bersama 
Cikgu Firdaus dan Cikgu Shukri.

Ahli-ahli rumah sewa menggayakan baju baru kelab 
guru SMK Kapit di halaman rumah sewa

Aidiladha 2011 di Kapit

Jamuan berbuka puasa terakhir tahun 2012

Itu tentang rumah sewa. Di SMK Kapit lain pula ceritanya. Sebagai sebuah sekolah menengah luar bandar yang mempunyai jumlah pelajar yang agak ramai, SMK Kapit tidak lari dari menghadapi pelbagai masalah terutamanya dari segi infrastruktur. Ketika tahun-tahun awal saya di Kapit, SMK Kapit masih lagi menggunakan asrama kayu lama yang amat daif. Hinggalah akhirnya masalah ini dapat diatasi dengan pembinaan asrama baru yang canggih dan selesa yang mula digunakan awal tahun ini.

Logo SMK Kapit

SMK Kapit sekolah yang sangat indah. Terletah di lembah perbukitan menjadikan suasana di sekolah ini amat segar dan nyaman. Seronoknya mengajar disini ialah majoriti dari guru-gurunya ialah dikalangan yang berusia bawah 30 tahun. Guru-guru senior agak minoriti di sekolah ini dan ia menjadikan iklim geopolitik sekolah agak stabil. Hubungan antara guru yang terdiri dari pelbagai latar negeri dan etnik amat baik. Malah kerjasama diantara kami adalah cukup erat. Inilah yang menjadikan SMK Kapit begitu lekat di hati dan jiwa saya. Di sini saya meneroka setiap potensi diri saya tanpa gentar akan cabaran. Alhamdulillah berkat hasil usaha saya di SMK Kapit akhirnya membuahkan hasil apabila pihak sekolah memilih saya menerima anugerah perkhidmatan cemerlang pada tahun 2012 ini. Ia adalah hadiah paling bermakna kepada saya sebelum perkhidmatan saya ditukarkan ke Batu Pahat.

Gambar kenangan guru-guru sesi pagi SMK Kapit
pada tahun 2011.

Panorama SMK Kapit dari atas bukit

Hafez J.Malim bersama kontigen SMK Kapit
semasa perarakan sambutan Maulidul Rasul
peringkat bahagian Kapit 2011.

Bersama AJK Pelaksana pertandingan Battle Of The Band
pada tahun 2011.

Gotong royong bersama teman-teman guru
menyediakan kawasan tapak perkhemahan bersepadu
unit beruniform SMK Kapit 2011

Hafez J.Malim ( kanan ) sewaktu beraksi dengan pasukan 
Kapit SFA dalam kejohanan bolasepak Piala Merdeka Kapit.

Menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dari
Tuan Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak
 Encik Abdillah Bin Adam

Ketika menjadi pengerusi 
Kelab Bilik Guru SMK Kapit tahun 2011
menyampaikan hadiah cabutan bertuah kepada
seorang pemenang

Di SMK Kapit juga saya mula mengasah minat saya dalam bidang penulisan blog. Blog Indahrasajmalim ini juga dizahirkan di Kapit ini. Jadi adalah tidak menghairankan kebanyakan artikel dalam blog ini ditulis di Kapit walaupun bahan-bahan penulisannya didapati dari tanah semenanjung. Walaupun begitu, penghasilan puisi saya agak merudum ketika di Kapit ini namun masih aktif. Sebuah lagu puisi saya yang berjudul "Impian 1 Malaysia" berjaya mewakili bahagian Kapit ke pertandingan lagu puisi peringkat negeri Sarawak setelah berjaya menjadi juara bahagian Kapit. Sayangnya lagu ini tewas pula pada peringkat negeri. Saya juga agak aktif dalam beberapa program kesenian di sini. Ini menjadikan pengalaman saya bertambah meluas.

Sedang mendaklamasikan puisi ciptaan sendiri
yang berjudul "Cikgu Ku Yang Ku Jumpa Kelmarin"
ketika sambutan hari guru peringkat SMK Kapit tahun 2011.

Saya berbaju merah bermain bonggo untuk kumpulan 
Sidek  Superfriend ketika sambutan hari guru 2011

Sibuk menghasilkan kain rentang bersama Cikgu Mazlan

Saya juga terlibat dengan agak aktif dalam beberapa aktiviti kemasyarakatan di Kapit ini. Seringkali juga saya mengikuti aktiviti kebajikan yang dianjurkan oleh rakan-rakan guru ke rumah-rumah panjang yang didiami oleh masyarakat Iban. Saya juga dapat menikmati pengalaman baru ketika kunjungan-kunjungan ini kerana ia memberikan persepsi baru kepada saya berkenaan dengan betapa pentingnya perpaduan.

Saya juga dengan beberapa orang guru SMK Kapit berusaha meneruskan aktiviti bacaan yasin dan pengajaran muqaddam serta Al-Quran kepada pelajar etnik Kenyah Muslim yang tinggal di asrama SMK Kapit pada setiap Khamis malam Jumaat secara sukarela. Pada setiap malam di bulan puasa pula kami guru-guru muslim SMK Kapit akan berterawih bersama pelajar etnik Kenyah muslim ini di surau SMK Kapit. Kami akan mengutip sedikit derma dari rakan-rakan guru bagi menyediakan juadah moreh. Alangkah indahnya saat itu. Dalam ketiadaan dan kekurangan, rezeki yang ada tetap dikongsi dengan rasa syukur.

Lawatan ke Rumah Lintang, Katibas pada tahun 2010

Lawatan ke Kampung Long Busang yang mengambil
masa perjalanan selama 9 jam.

Hafez J.Malim bersama teman-teman guru semenanjung
ketika berkunjung ke satu majlis perkahwinan penduduk Melayu
tempatan Kapit.

Saya ketika menyuarakan ketidakpuasan hati
berkenaan isu pendidikan khas di bahagian Kapit
dalam satu seminar yang dianjurkan oleh JPN Sarawak.

Moreh selepas solat terawih di surau SMK Kapit

Tidak ada hiburan yang menyeronokkan di Kapit ini. Namun jika kena pada masa dan tempatnya, hari cuti hujung minggu saya akan terisi dengan aktiviti yang menyeronokkan. Antara aktiviti utama saya semasa berada di Kapit pada hujung minggu ialah beriadah bersama teman-teman. Biasanya kami akan berkelah sambil mandi-manda di sungai. Sesekali saya dan teman-teman bergotong royong memasak pansuh atau membakar BBQ. Aktiviti ini menjadikan perhubungan antara rakan-rakan guru menjadi erat. Saya juga seringkali bermain futsal ataupun bola sepak jalanan semasa tahun-tahun awal di Kapit. Selepas sahaja mendirikan rumah tangga, saya agak kurang bersukan. Agaknya itulah punca utama berat badan saya agak meningkat.

Bersama teman-teman serumah berkelah di Sungai Pelajau
dalam tahun 2009.

Memasak pansuh di tepi sungai

Bersama Cikgu Ahmad dan Cikgu Hafiezh berkelah di 
Sungai Sebuluh

Bergambar kenangan selepas bermain bolasepak jalanan
di Lapangan Terbang Lama Kapit.

Bersama Penolong kanan 1 SMK Kapit 
Cikgu Kuiek Bon Siau ( baju hijau ) dan Cikgu Kumaresan
( baju hitam ) melawat sahabat Cikgu Taqiuddin ( baju pengakap )
di suatu perkhemahan.

Jika dibandingkan dengan Program Pendidikan Khas Integrasi ( PPKI ) SMK Kapit dengan PPKI yang terdapat di bandar adalah umpama langit dengan bumi. Ketika pertama kali menjejakkan kaki ke PPKI SMK Kapit pada tahun 2008 saya tahu bahawa cabaran mengajar disini jauh lebih mencabar. Kemudahan yang terdapat di kelas pendidikan khas SMK Kapit masih belum mencukupi. Malahan kami menghadapi masalah bekalan elektrik pada tahun pertama, kedua dan ketiga saya disini. Begitu juga dengan masalah air yang tidak disalurkan kedalam kelas sehingga menyukarkan kami melakukan aktiviti masakan. Syukur ke hadrat Allah SWT, hasil usaha yang berterusan masalah air dan elektrik yang membelenggu kelas kami dapat diatasi atas bantuan banyak pihak.

Logo PPKI SMK Kapit

Begitu juga dengan masalah lain seperti peralatan kelas yang kurang sempurna seperti meja dan kerusi semuanya dapat diatasi malahan saya sangat bersyukur kerana kerusi dan meja pelajar kelas pendidikan khas tidak pernah rosak malahan terus kekal kukuh sehingga kini. Pernah suatu ketika dahulu kelas pendidikan khas tingkatan 1 dan 2 bergilir-gilir menggondol kemenangan kelas terbersih di SMK Kapit setiap minggu. Sayangnya penyertaan kelas pendidikan khas dalam pertendingan keceriaan diketepikan akibat dari bantahan dari kelas-kelas biasa ( termasuklah kelas tingkatan enam ) yang sememangnya tidak akan mampu menandingi kelas pendidikan khas.

Kelas PPKI SMK Kapit

Tidak banyak aktiviti yang dapat saya jalankan sepanjang empat tahun di PPKI SMK Kapit. Namun didalam ketidakcukupan itu dapat juga saya menjalankan aktiviti seperti program perkhemahan, perjumpaan ibu bapa, aktiviti masakan, sukaneka, lawatan ke muzium kapit dan pelbagai aktiviti lain. Walaupun hanya berskala kecil namun ia memberikan kepuasan yang tidak terhingga kepada diri saya.

Jamuan tahunan PPKI

Lawatan meretas pembelajaran ke Muzium Kapit

Jika di bandar, guru-guru PPKI biasanya tidak akan menghadapi masalah dalam mendapatkan kad OKU kerana ibu bapa pelajar berupaya untuk memohon kad berkenaan tanpa bantuan guru. Namun hakikatnya di Kapit ini, gurulah yang menjadi harapan ibu bapa untuk mendapatkan kad OKU bagi melayakkan anak mereka menerima Elaun Murid Khas ( EMK ). Ketika di tahun pertama saya di sini, masih ramai pelajar OKU di sekolah ini masih belum mempunyai kad OKU. Alhamdulillah, menjelang tamatnya perkhidmatan saya di Kapit, keseluruhan pelajar-pelajar OKU dalam jagaan saya telah memiliki kad OKU.

Semasa berkhidmat di Sarawak juga saya sempat berkunjung ke tempat-tempat menarik yang terdapat disini. Kebanyakan dari perjalanan - perjalanan itu sempat saya nukilkan di dalam blog perkongsian ini. Sekurang-kurangnya bila rindu bertandang salam kepada saya, dapat juga saya menyambutnya dengan membaca catatan-catatan lama berkenaan. Antara bandar dan pekan dalam negeri Sarawak yang pernah saya kunjungi ialah Kuching, Sibu, Sri Aman, Sarikei, Bintanggor, Mukah, Oya, Matu, Daro, Bintulu, Song, Serian dan pelbagai lagi. Cumanya saya agak terkilan kerana impian saya untuk menjejak pekan Belaga sehingga kini masih tidak kesampaian. Itulah yang menjadi kekesalan saya sehingga ke hari ini.

Ketika berkunjung ke 
Kampung Long Busang dalam daerah Belaga

Bersama Cikgu Kumaresan di atas
 feri menyeberangi Batang Igan

Ke pekan Song

Melawat teman lama di pekan Bintanggor

Semasa di Bintulu

Namun, semuanya itu telah berlalu dan kekal di ingatan saya sepanjang hayat. Sarawak dan penduduknya yang menerima kehadiran saya dengan semurni hati benar-benar membuatkan saya sebak. Terasa begitu rindu untuk bertutur dalam bahasa Iban yang menjadi bahasa pengantaraan utama penduduk Kapit. Walaupun saya masih baru empat tahun di Kapit namun saya mudah sekali menerima bahasa Iban dalam pertuturan seharian saya dengan pelajar mahupun ibu bapa. 

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada :

  • Cikgu Ananthan A/L Subramaniam ( mantan pengetua SMK Kapit selaku ketua jabatan saya yang pertama ) 
  • Cikgu Manggi@Manggie Ak Nyegang ( Pengetua SMK Kapit )
  • Cikgu Kuiek Bon Siau ( Penolong Kanan 1 SMK Kapit yang sentiasa bersabar dengan kerenah saya dan rakan-rakan )
  • Cikgu Abdul Rahman Nicholas ( PK Ko-Kurikulum SMK Kapit )
  • Cikgu Ana Ak Rantai ( PK Tingkatan 6 SMK Kapit yang sentiasa mempercayai kebolehan saya )
  • Ustazah Aminah Bt Salleh ( Guru kanan kemanusiaan SMK Kapit yang saya anggap sebagai kakak kandung saya sendiri )
  • Cikgu Norizal Bin Mustafa ( mantan Guru kanan Teknik dan Vokasional SMK Kapit - individu pertama di SMK Kapit yang saya kenali. )
  • Sahabat yang saya anggap sebagai saudara sehidup semati iaitu Cikgu Kumaresan A/L Saminathan, Cikgu Mohd Shukri Bin Alias, Cikgu Mohd Shahrul Bin Roslan dan Cikgu Hafis Bin Mohd Dom.
  • Geng Asrama Tayar ( watak-watak jahat sama ada yang masih ada ataupun yang sudah pergi )
  • Para Anggota Kakitangan Sokongan SMK Kapit yang sentiasa bersabar dengan kerenah saya
  • My luvly penyelaras PPKI SMK Kapit - BOSS Rosman Mohd Sulaiman dan konco-konconya Encik Merum Amba, Encik Tajery Yusoff, satu - satunya amoi Cina yang paling saya sayangi di dunia ini iaitu Cik Tay Hun Chin, adinda Entia Ak Bangau dan kakak yang banyak mengajar saya hal ehwal wanita Puan Sylvia Jingga.
  • Staff Guru SMK Kapit yang best ( banyak sangat tak dapat nak tulis nama )
  • Pakcik Posmen yang nasi goreng sayap panggangnya paling terbaik di Kapit.
  • Encik Abang Khairul selaku kakitangan Pos Malaysia Kapit yang sentiasa menyimpan Sampul Surat Hari Pertama untuk saya.
  • Anak-anak murid saya di PPKI SMK Kapit
  • Kadet-kadet KRS yang sangat saya sayangi
  • Pelajar-pelajar SMK Kapit yang sentiasa memberikan cerita baru kepada saya
  • kepada jutaan penduduk Sarawak yang memahami bahawa perpaduan adalah tonggak utama penyatuan bangsa.
Tanggal 7 November 2012 saya bergerak meninggalkan Sarawak dengan sejuta satu kenangan yang manis. Tidak ketahuan lagi bilakah saya akan menjejakkan kaki ke sini semula namun percayalah, Sarawak akan terus kekal sebagai sebuah negeri yang begitu dekat di hati saya. 

Saya akan selalu merinduimu selalu Sarawak !