BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, January 5, 2013

NUANSA BARU DI TAHUN 2013


Masuk sahaja tahun 2013 ini bermakna sudah hampir empat tahun rupanya saya menjadi seorang penulis blog. Tanpa sebarang kefahaman yang mendalam dalam bidang penulisan dan teknologi maklumat, saya terus melangkah dengan berat untuk berkongsi setiap cerita, pengalaman, luahan hati serta beraneka rasa di alam maya. Bermula dengan hanya sekadar suka-suka, kini menulis blog bagaikan satu hobi yang amat sukar saya lupakan.

Kegilaan menulis blog membuatkan saya begitu teruja untuk mencari bahan-bahan terbaru untuk dikongsikan dengan pengunjung blog ini hingga kadangkala perlu pula mengeluarkan duit poket sendiri. Saya mengerti, menulis blog bukanlah satu perkara yang boleh memberikan keuntungan yang berlipat kali ganda namun pada saya cukuplah jika ada yang mendapat sedikit informasi atau ilmu pengetahuan di blog ini. Sekurang-kurangnya ia cukup untuk memberikan saya ganjaran kepuasan yang tiada taranya.

Walaupun bukan berada dalam senarai blog yang mempunyai rating pengunjung yang tinggi namun saya mengakui, blog Indahrasajmalim ini mempunyai pengikutnya yang tersendiri. Secara puratanya seramai 100 orang pengunjung akan menjengah blog ini bagi memperolehi sebarang perkongsian artikel yang ditulis oleh saya. Sesuatu yang agak membanggakan saya ialah beberapa bahagian artikel di blog ini pernah dicedok atau digunakan oleh pihak akhbar bagi menambahkan bahan cerita mereka. Walaupun mereka tidak meletakkan blog ini sebagai rujukan utama namun bagi saya ia sudah lebih dari memuaskan hati apabila melihat bilah-bilah ayat di blog ini tertulis di dada-dada akhbar. 

Pernah juga saya dihubungi oleh sebuah syarikat penerbitan yang menyatakan minat untuk menerbitkan beberapa bahagian artikel di blog ini, Namun hal ini tidak dapat diteruskan kerana beberapa klausa yang dibincangkan sukar untuk diterima oleh saya. Timbul juga sedikit kehampaan tetapi saya optimis dengan kuasa Allah SWT yang telah menetapkan setiap rezeki yang diberikan kepada saya. Komen-komen yang membina juga diterima dari pengunjung-pengunjung blog ini dan ternyata penerimaan pembaca terhadap kandungan blog ini adalah agak baik.

Kini di tahun 2013, artikel-artikel yang akan dimuatkan didalam blog ini juga akan dipelbagaikan. Beberapa siri artikel terdahulu seperti Siri Ziarah Makam - makam Lama, Siri Suatu Masa Yang Telah Berlalu  serta Siri Catatan Sebuah Buku juga akan diteruskan berdasarkan kesinambungan di tahun 2012. InsyaAllah, beberapa siri perjalanan juga telah saya rangka bagi memenuhi keperluan bahan cerita yang semakin berkurang. Kesemuanya adalah untuk kita kongsikan tanpa ada sebarang bentuk bayaran !

Mulai tahun 2013 juga, saya kini tidak lagi bertugas di negeri Sarawak. Kini saya bertugas dan berkhidmat di SMK Munshi Sulaiman Batu Pahat Johor Darul Takzim. Ini secara tidak langsung menandakan berakhirnya satu siri artikel-artikel berkaitan negeri Sarawak dalam blog ini dan digantikan dengan siri artikel yang berkaitan dengan negeri Johor pula. Inilah nuansa baru yang akan cuba saya tangani di tahun 2013 ini. 


Destinasi baru saya .. SMK Munshi Sulaiman
Batu Pahat

Dengan kondisi diri yang semakin stabil bersama keluarga tidak mustahil jumlah artikel di blog ini akan dipertingkatkan walaupun pada tahun 2012 kandungan jumlah artikel yang ditulis mengalami penurunan ketara berbanding dengan dua tahun sebelumnya. Pada tahun 2013 ini juga saya mengambil keputusan untuk tidak sesekali mengeluarkan artikel berbau politik bagi menunjukkan sokongan saya kepada nilai berkecuali dan betapa peri pentingnya perpaduan Melayu dan Islam di negara Malaysia yang semakin nazak ini.

Penjelejahan ke pekan-pekan lama juga akan sentiasa saya teruskan kerana ia bagaikan satu 'trademark' kepada blog ini. Malahan untuk siri ziarah saya ke pekan-pekan lama di sekitar negeri Perak yang telah ditamatkan pada pertengahan tahun 2012 yang lalu mencatatkan hampir 10,000 pembaca dan merupakan satu koleksi artikel yang banyak dicedok oleh kumpulan perseorangan dan pihak akhbar. Saya tidak pernah meminta sebarang balasan. Cukuplah jika nama blog ini diberikan kredit atau rujukan utama kerana apa yang ada di blog ini adalah untuk kita semua kongsikan.


Demikianlah perancangan awal saya untuk tahun 2013. InsyaAllah, saya akan mencuba sedaya upaya diri saya bagi memberikan koleksi bahan cerita yang mampu untuk menarik lebih ramai pengunjung ke blog ini. Dalam kepayahan dan kesusahan, Indahrasajmalim terus kekal sehingga kini dan saya benar-benar teruja untuk terus melayarkan blog ini sehingga sehabis nyawa saya ....InsyaAllah ... 

Indah rasa jiwa dan sukma saya
Masazura bt Maslim dan Almas Nafisa Bt Abdul Hafez

0 ulasan: