BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 4, 2013

Menjejaki Makam Panglima Mat Berani

Jata negeri Johor Darul Takzim

Pembuka Cerita

Sejak bertukar dari Sarawak ke Johor, banyak perubahan dalam iklim kehidupan yang harus saya tempuhi. Menjadi seorang anak dagang yang merantau menumpang kasih di negeri orang sememangnya mempunyai cabarannya yang tersendiri. Ia menjadikan rencah hidup saya menjadi semakin ranum dengan pengalaman baru. Dunia yang ada di depan mata kini adalah medan perjuangan baru yang memerlukan sejuta satu pengorbanan.

Johor sebuah negeri tua yang penuh dengan cerita dan sejarahnya tersendiri. Walaupun sejarahnya agak asing pada diri saya namun saya yakin, pelbagai cerita boleh dikorek dan dikembangkan di bumi Darul Takzim ini. Itulah senario awal yang saya alami. Jika sebelum ini, saya dan isteri telah melakukan ziarah ke makam Almarhum Sultan Alauddin Riayat Shah di Pagoh. Kini saya kembali semula ke Pagoh dalam usaha saya menjejaki sebuah lagi makam lama yang dikatakan mempunyai kaitan dengan kesultanan Melayu Melaka.

Kenangan ziarah ke makam Sultan Alauddin Riayat Shah di Pagoh
pada tahun 2012 yang lalu. 

Perjalanan berkereta dari Batu Pahat menuju ke Pagoh tidaklah begitu jauh. Selepas menghantar isteri saya ke tempat kerjanya, saya terus memandu kereta bersendirian ke Pagoh. Isteri saya hanya menggelengkan kepala sebaik sahaja saya menyampaikan hasrat saya ke Pagoh namun masih mampu tersenyum tawar. Saya tahu beliau bimbangkan keselamatan diri saya.

Selamat Tiba Di Pekan Pagoh

Saya mengambil keputusan untuk tidak bersarapan pagi dahulu di Batu Pahat. Sebaliknya saya memilih untuk  berhenti bersarapan pagi di Pagoh nanti. Selain dari mengejar masa, saya juga mahu menikmati keadaan redup pagi di sepanjang perjalanan. Alhamdulillah setelah hampir 40 minit memandu akhirnya saya sampai ke pekan kecil Pagoh. Saya singgah bersarapan pagi di sebuah warung tepi jalan yang agak dipenuhi oleh pelanggan. Enak juga menikmati roti canai Pagoh. Sempat juga saya memesan sebungkus nasi lemak untuk dibawa pulang. Mungkin dapat juga mengisi perut di tengah hari nanti.

Di Makam Sultan Melaka

Setelah bersarapan, saya meneruskan perjalanan menuju ke Kampung Raja, Pagoh. Syukur juga saya masih mengingati jalan yang pernah saya dan isteri lalui pada awal tahun 2012 yang lalu. Saya singgah dahulu sebentar berziarah ke makam Sultan Alauddin Riayat Shah yang terletak di tengah-tengah perjalanan. Tiada perubahan yang ketara pada makam sultan Melaka yang dikatakan juga seorang wali Allah ini. Sempat juga saya meneroka kawasan perkuburan yang berdekatan dengan makam ini.

Empat batu nisan Aceh di makam Sultan Alauddin Riayat Shah

Agak lama juga saya melilau-lilau di sekitar perkuburan lama berdekatan dengan makam Sultan Alauddin Riayat Shah ini. Jika dilihat dari jenis-jenis batu nisan yang terdapat di kawasan perkuburan ini, saya meyakini usia perkuburan ini mungkin melebihi 100 tahun. Sayangnya tidak pula tergerak di hati saya untuk mengambil gambar suasana di kawasan perkuburan ini walaupun kelihatannya terdapat beberapa makam yang nisannya berbalut kain kuning ( juga di cat dengan warna kuning ). Tidak tahu kenapa saya berperasaan sedemikian. Hanya selepas mahu menulis artikel ini barulah terasa begitu kesal kerana tidak mengambil gambar kawasan perkuburan berkenaan. Hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui setiap rahsianya.

Mula Mencari Makam 

Setelah hampir setengah jam di makam Sultan Alauddin Riayat Shah ini, saya meneruskan perjalanan mencari sebuah lagi makam lama yang dikatakan mempunyai kaitan dengan kesultanan Melayu Melaka. Sejujurnya saya memang tidak mengetahui kedudukan dan jalan arah makam. Saya hanya memandu mengikut gerak hati. Di sepanjang perjalanan, saya melalui beberapa buah kawasan perkuburan namun gerak hati saya jelas menyatakan bahawa makam yang ingin diziarahi bukanlah berada di kawasan perkuburan berkenaan. 

Akhirnya saya sampai di suatu simpang tiga berhampiran dengan sebatang sungai. Fikiran dan hati saya bercelaru memikirkan simpang manakan yang perlu saya ambil untuk menjejaki makam berkenaan. Saya memberhentikan kereta di tepi jalan dan meninjau-ninjau keadaan sekeliling. Ketika memandang ke kawasan sungai itu secara tiba-tiba fikiran saya seolah-olah dibawa kembali ke kawasan-kawasan makam lama kesultanan Perak yang terletak di tebing Sungai Perak. Suasana dan keadaan di kedua-dua kawasan ini kelihatan sama. Saya lantas menghidupkan enjin kereta dan memilih simpang kiri. Saya yakin, saya telah diberikan petunjuk yang jelas untuk ke arah makam.

Melalui jalan kampung yang sempit tidaklah membuatkan saya begitu sukar kerana saya hanya memandu kereta Perodua Kancil yang kecil. Akhirnya saya terpandang sebuah banggunan kecil di kanan jalan. Banggunan bewarna kuning itu meyakinkan saya bahawa saya telah berjaya menjejaki makam yang saya ingin ziarahi sejak awal perjalanan lagi. Ketika melintasi bangunan kecil ini mata saya terpandang batu nisan Aceh yang menjadi tanda makam. Alhamdulillah ... itulah perkataan pertama yang terpacul dari mulut saya. Kini saya benar-benar berada di makam ini !

 Makam Panglima Mat Berani

Kisah Panglima Mat Berani 

Makam ini ialah milik Panglima Mat Berani yang dikatakan telah shahid sewaktu memerangi angkatan kafir Portugis yang menyerang Melaka. Dikatakan Panglima Mat Berani ini datang dari Pahang dan telah bergabung dengan angkatan tentera Melaka bagi memerangi angkatan perang Portugis. Beliau juga turut mengikuti sultan Melaka terakhir iaitu Sultan Mahmud Shah berundur ke hulu Muar bagi merangka strategi baru menentang Portugis. Sewaktu di hulu Muar inilah Panglima Mat Berani dan pengikut-pengikutnya telah membina sebuah kubu pertahanan yang dikenali sebagai Kota Pagoh. Kemuncak kepada perjuangan orang-orang Melayu terhadap Portugis ialah serangan pihak Portugis terhadap Kota Pagoh. Panglima Mat Berani dan para pengikutnya telah memberikan tentangan yang sengit kepada pasukan kafir Portugis. Menurut catatan sejarah juga ada menyatakan bahawa Kota Pagoh ini terlalu kuat dan kukuh untuk dialahkan. Pihak Portugis dikatakan melancarkansebanyak tiga kali serangan besar sebelum Kota Pagoh berjaya di tewaskan.

Namun demikian, Panglima Mat Berani gugur shahid di Kota Pagoh. Kejatuhan Kota Pagoh membuatkan pertahanan angkatan perang Melaka semakin goyah sehingga menyebabkan Sultan Mahmud Shah seterusnya berundur ke Pahang dan akhirnya ke Kampar Sumatera. Namun demikian, orang-orang Melayu tidak pernah berdiam diri untuk menawan semula Melaka. Malahan kerajaan Johor dan Perak yang mewarisi garis keturunan kesultanan Melayu Melaka juga pernah bergabung untuk menawan semula Melaka.

Makam Panglima Mat Berani


Keadaan makam Panglima Mat Berani

Batu nisan Aceh yang menjadi tanda kepada makam ini menunjukkan bahawa pemiliknya bukan calang-calang orangnya. Saya meyakini bahawa suatu ketika dahulu para pembesar, raja-raja dan kerabatnya serta yang mempunyai darah bangsawan akan menempah dahulu batu nisan sewaktu mereka masih hidup. Batu nisan itu akan dibawa kemana sahaja mereka pergi bagi memudahkan urusan pengebumian. Ada juga makam - makam tertentu yang sebelumnya ditanda dengan batu nisan jenis biasa sebelum ahli keluarganya menukarkan batu nisan lamanya dengan batu nisan dari jenis Aceh ini.

Makam Panglima Mat Berani ini juga ditandai dengan batu nisan Aceh. Hal ini adalah sesuatu yang tidak menghairankan kerana beliau merupakan seorang yang mempunyai status yang tinggi pada ketika itu. Makam  Panglima Mat Berani ini dijaga dengan baik oleh masyarakat setempat. Pondok dan kerusi turut dibina bagi memudahkan sesiapa sahaja yang mahu berziarah.

Saya memerhatikan keadaan makam. Sebenarnya terdapat dua buah makam di dalam sebuah kepuk kecil. Hanya sebuah makam sahaja yang batu nisannya masih terserlah, manakala sebuah makam lagi hanya tinggal sebuah sahaja batu nisannya dan dalam keadaan patah ( tidak diketahui sama ada ia jenis batu nisan Aceh atau tidak ). Saya memandang kepada batu nisan Aceh yang menjadi tanda makam ini. Jika dilihat sepintas lalu di internet, ada pendapat yang menyatakan batu nisan dari jenis yang terdapat di makam Panglima Mat Berani ini adalah untuk seorang wanita. Namun ada juga yang menyangkal dakwaan itu. Saya menerima sahaja sebarang pendapat asalkan ia dapat memperkayakan lagi khazanah sejarah negara kita.

Batu nisan Aceh di makam Panglima Mat Berani

Sayangnya, sepasang batu nisan Aceh yang terdapat di makam ini telah mengalami kerosakan yang agak serius. Tempoh masa, perubahan masa dan aktiviti manusia memungkinkan kerosakan pada batu nisan ini. Namun demikian corak dan keaslian batu nisan Aceh ini masih boleh dapat dilihat oleh saya. Inilah keunikan batu nisan Aceh yang begitu tinggi hasil seni dan nilai estetikanya. Jika ditinjau dari segi usia makam ini ia sebenarnya sudah menjangkau usia melebihi 500 tahun dan sehingga kini ia masih kekal sebagai satu saksi bisu perjuangan anak bangsa menentang penjajahan asing ke atas dunia Melayu yang tercinta ini.

Patah dan rosak !

Corak pada batu nisan Aceh



Saya membersihkan sedikit kawasan makam sekadar yang terdaya. Terdapat sebuah papan tanda makam terletak tidak sampai sedepa dari kedudukan makam. Sayangnya tulisan jawi pada papan tanda berkenaan sudah agak kabur. Saya duduk di kerusi yang disediakan di pinggir pondok makam. Saya menyedekahkan Al-Fatihah kepada pemilik makam. Beberapa penduduk kampung yang melalui pondok makam tersenyum memandang saya termanggu-manggu di sekitar kawasan makam ini.

Papan tanda makam Panglima Mat Berani
dalam tulisan jawi yang pudar

Semoga rohnya dicucuri rahmat

Saya memerhatikan kawasan sekeliling makam. Terdapat kolam milik penduduk kampung berdekatan dengan makam ini. Kuala sungai Pagoh yang terletak berdekatan makam ini membuatkan saya benar-benar terasa seolah-olah berada di tepian sungai Perak. Suasana dan keadaannya adalah hampir sama. Secara tiba-tiba muncul satu perkaitan yang aneh dalam pemikiran saya ketika itu. Jika benarlah suatu ketika dahulu Sultan Mahmud Shah ( sultan Melaka terakhir ) pernah membuat kota disini, pasti puteranya Raja Muzaffar yang seterusnya menjadi sultan Perak pertama juga pernah tinggal disini. Tidak mustahil sewaktu Raja Muzaffar diangkat menjadi sultan Perak pertama, baginda memilih Tanah Abang sebagai pusat pemerintahannya kerana faktor kesamaan suasana dengan Kota Pagoh. Saya sendiri tidak mengetahui kenapa saya berfikiran sedemikian. Ianya bagaikan satu teori yang muncul dengan tiba-tiba tanpa ketahuan sebabnya !

Sebuah kolam ikan milik penduduk kampung dan nun
di sebelah atas gambar ialah kuala Sungai Pagoh

Terdapat juga beberapa makam lama di sekitar makam Panglima Mat Berani. Namun demikian jika dilihat dari bentuk batu nisan saya pasti makam-makam lama berkenaan lebih muda usianya dari makam Panglima Mat Berani. Saya tidak pasti siapakan pemilik makam-makam berkenaan. Kedudukannya yang berselerak dan berdekatan dengan rumah penduduk kampung. Jika kita melihat keadaan sosiobudaya masyarakat Melayu dahulu kala, sememangnya mereka lebih selesa menguburkan mayat berhampiran dengan kawasan tempat tinggal. Jadi hal ini tidaklah begitu menghairankan diri saya.

Antara kubur-kubur lama yang terdapat 
berhampiran makam Panglima Mat Berani




Lama juga saya di makam Panglima Mat Berani ini. Ketika matahari sudah hampir diatas ubun-ubun kepala, saya mula bergerak untuk meninggalkan makam. Ketika mahu menghidupkan enjin kereta, sekali lagi fikiran saya diganggu dengan satu pertanyaan yang aneh. Jika dilihat dari bahasa Melayu loghat Perak, loghat Melayu Pahang dan loghat Melayu Muar ternyata terdapat sedikit persamaan. Adakah ia sebagai satu tinggalan rasmi bagi bahasa Melayu loghat asal Melaka dibumi yang menjadi warisan darah Sultannya? ... tambahan pula misteri kewujudan loghat Perak masih belum dapat ditafsirkan oleh ramai pengkaji. Adakah teori yang menghantui saya ini tepat ? ... Allah SWT sahaja yang mengetahui segala rahsianya.

Saya tidak terus pulang, sebaliknya terus memandu menyelusuri jalan kampung bagi menikmati keindahan alamnya. Perasaan kesamaan suasana di tebing Sungai Perak masih membelenggu diri saya sehingga ini. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk berpatah semula dan terus bergerak pulang ke Batu Pahat. Setelah keluar ke jalan besar menuju ke pekan Pagoh barulah segala pertanyaan dan fikiran-fikiran aneh yang membelenggu diri saya di sepanjang perjalanan berlalu dengan beransur-ansur. Buka sahaja radio kereta terus saya kembali ke keadaan asal.

Panglima Mat Berani dan batu nisan Aceh di Pagoh bagaikan membuka satu cerita baru kepada saya. Kedua-dua perkara ini bagaikan memberi tahu bahawa ada cerita dalam cerita yang perlu dirungkai bagi memenuhkan lagi kazanah sejarah negara kita ini khususnya yang berkaitan dengan kesultanan Melayu Melaka. Saya amat berharap jika makam Panglima Mat Berani ini dipulihara semula oleh agensi kerajaan yang berkaitan. Sekalung tahniah kepada penduduk kampung yang berjaya menjaga makam ini dengan baik sebelum ini.

Singgah Sebentar Di Batu Putih


Perjalanan pulang saya dari Pagoh menuju ke Batu Pahat agak lancar. Kenderaan juga tidaklah terlalu banyak. Sebelum ini saya sering malalui jalan ini dengan menaiki bas untuk ke Kuala Lumpur. Di pertengahan jalan, saya akan melalui sebuah kawasan kampung yang dinamakan Kampung Batu Putih. Di tepi jalan berhampiran Kampung Batu Putih ini, terdapat satu kawasan berbatu yang menjadi punca kepada asal - usul nama kampung berkenaan. 

Jika sebelum ini saya sering tertanya-tanya apakah keistimewaan batu putih ini. Akhirnya kini saya dapat juga menjejaki sajarah dan keunikannya. Selepas meletakkan kereta di pinggir jalan, saya berjalan kaki melalui sebuah lorong yang bersemak-samun sebelum sampai ke kawasan batu putih yang dihajatkan hati. Saya memang fobia dengan ular, jadi tidak hairanlah saya agak risau sekiranya dipatuk ular didalam keadaan bersemak itu. Langkah saya atur dengan teliti namun ia tidak dapat membuang perasaan risau bersarang didalam hati. Pengalaman diuji semasa menziarahi pusara nenda beberapa bulan dahulu juga membuatkan saya lebih bersedia kali ini. Kedudukan kawasan batu putih ini juga adalah berdekatan dengan sebuah kebun kelapa sawit. 

Kebun kelapa sawit kecil berhampiran batu putih

Ketika hampir sampai ke kawasan batu putih, saya mula merasakan sesuatu yang ganjil. Kawan di sekitar batu putih itu agak bersih jika dibandingkan dengan kawasan kebun kelapa sawit berhampiran. Gerak hati saya merasakan pasti tempat ini bukan tempat sembarangan. Saya berhenti sejenak memerhatikan kawasan sekitar sebelum memberikan salam kepada penghuninya yang tidak terlihat. Saya membaca beberapa surah yang sememangnya menjadi amalan saya sebelum memulakan langkah. Terik matahari bagaikan tidak terasa disini. Suasananya sejuk, redup dan mendamaikan.

Sebahagian dari kawasan Batu Putih

Saya melalui sekelompok batu bewarna putih kekuningan yang agak besar. Saiz batu-batu ini kelihatannya seolah-olah telah membentuk sebuah bukit kecil yang diselimuti pohon-pohon kecil dan renek. Sesekali saya bagaikan terbayangkan sesuatu apabila terpandangkan bentuk-bentuk batu yang pelbagai disitu. Namun saya  merasakan itu hanyalah permainan perasaan saya semata-mata. Selepas meneliti gambar-gambar yang diambil barulah saya dapat melihat beberapa batu yang mempunyai bentuk dan corak seperti haiwan-haiwan tertentu seperti kuda dan gajah. 

Bagaikan sebuah pintu gerbang 

Kalihatannya seperti bentuk kepala gajah

Ada yang melihat bentuk kuda didalam gambar diatas ?

Saya tidak berlama-lama disini. Perasaan kewaspadaan membuatkan saya merasa perlu cepat beredar dari kawasan ini. Saya berpusing-pusing beberapa kali meninjau keadaan batu-batu putih berkenaan. Saya seboleh-bolehnya mahu sahaja mendaki melihat keadaan dibahagian atas batu-batu berkenaan. Namun setelah melihat keadaannya seolah-olah "berjaga", cepat-cepat saya membatalkan hasrat itu. Sebelum keluar saya memberikan sekali lagi salam dan terus melangkah dengan lancar.


Alhamdulillah saya selamat tiba ke rumah selepas itu. Namun sesuatu yang pasti malam itu tidur saya tidaklah selena yang saya jangkakan. Isteri saya menyatakan saya mengigau panjang pada malam itu. Ah ... lupakanlah .. ia suatu mainan tidur yang diberikan Allah SWT untuk menguji diri saya!

Sedikit Catatan

Setelah hampir dua bulan menjadi pemastautin di Batu Pahat barulah saya mendapat beberapa cerita daripada beberapa orang teman berkenaan dengan Batu Putih ini. Begitu juga sewaktu menghasilkan artikel ini, barulah hati saya tergerak untuk mencari maklumat berkenaan Batu Putih didalam carian internet.

Setelah meneliti beberapa maklumat, maka benarlah telahan hati saya sewatu menjejakkan kaki ke kewasan ini bahawa kawasan ini sememangnya berjaga dan mempunyai penduduknya yang tersendiri. Syukurlah, sehingga ke saat ini tiada perkara-perkara yang tidak baik berlaku kepada saya. Namun sesuatu yang perlu saya pelajari ialah betapa pentingnya perihal mencari dahulu maklumat sebelum singgah ke sesuatu tempat atau kawasan. Sekurang-kurangnya dengan adanya maklumat awal, saya boleh merancang dan meyakini sama ada mampu atau tidak untuk mengunjungi ke sesuatu tempat terutamanya yang jauh dari orang ramai.

Pengalaman disengat penyengat dan di Batu Putih memberikan saya sejuta satu kisah dan pengalaman. Ia menjadikan saya lebih dewasa dan akur betapa luas dan besarnya kekuasaaan ilahi. Tanpa sedar saya sebenarnya telah melangkah jauh ... ya .. jauh dari dunia realiti sebenar !





4 ulasan:

Unknown said...

Saya tabik kat anda, teruskan mengkaji sejarah bangsa kita, yosdi-0176484946.

Anonymous said...

Seronok baca sejarah lama..
Arwah ayah ada cerita.. tidak jauh dari Makam Panglima Mat Berani tu ada tempat bernama Kg Brohol, Panchor, Kota Raja dan Pagoh.
Kalau tidak silap saya.. ini ceritanya:
Asal nama Brohol dari perkataan "Break The Hole". Portugis menyerang dengan meriam untuk memecahkan kubu pertahanan.
Panchor pula - Disebabkan banyak pertumpahan darah (darah memancut) semasa serangan tersebut
Kota Raja - di mana tempat Sultan singgah dan menginap.
Pagoh - asal dari perkataan Pagar yang tegoh/kukuh. Di mana dulu kawasan Pagoh ni adalah hutan tebal dan banyak binatang buas sehinggakan bukit yg terdapat sekolah SK Pekan Pagoh dan SMK SSARS1 dinamakan Bukit Mentulang kerana banyak tulang-belulang dijumpai.
Kg Raja tempat Sultan Alaudin Riayat Shah 1 lari dan bersembunyi, diceritakan beliau mangkat kerana diracun.
Waulah huaa'lam bissawab

Unknown said...

Terima kasih diatas usaha murni saudara menyusur susur galur sasilah pahlawan bangsa..

Admin Buat-Duit-Lumayan said...

Saya sempat skolah kt pagoh semggu je...kg dkt situ..ayah org pagoh.mak org panchor.
.
Tp kerajaan Dr dlu lg xnak Bantu pelihara sejarah peninggalan lama...sayangnya