BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, May 15, 2013

Catatan Sebuah Buku : Kenang -Kenangan Abdullah Munsyi


Munsyi Abdullah atau kadangkala dipanggil Abdullah Munsyi, antara nama yang begitu besar dalam korpus sastera, sejarah dan perkembangan Bahasa Melayu di negara kita. Sumbangan terbesarnya adalah menerusi penghasilan karya hebat seperti Hikayat Abdullah, Siri Kisah Pelayaran Abdullah, Syair Singapura Terbakar serta beberapa karya lain yang telah memberikan warna sebenar terhadap dunia kesusateraan bangsa Melayu pada zamannya. Karya-karya Abdullah Munsyi juga bolehlah dianggap sebagai satu catatan tidak rasmi terhadap sejarah bangsa Melayu itu sendiri. Karya-karyanya adalah cerminan kepada gaya kehidupan orang Melayu pada ketika itu dan ia memberikan kita satu medium yang amat berguna dalam memerhatikan kehidupan orang-orang Melayu di zaman-zaman awal penjajahan Inggeris

Abdullah Munsyi Yang Saya Ketahui


Gambaran wajah Abdullah Munsyi yang terdapat di dalam
buku Kenang-Kenangan Abdullah Munsyi

Sejujurnya saya tidak pernah langsung membaca karya-karya yang dikarang oleh Abdullah Munsyi. Tidak ketahuan kenapa saya tidak langsung berminat untuk membaca karya-karyanya walaupun telah mula mendengar nama Abdullah Munsyi sejak dari zaman sekolah rendah lagi.

Pada saya cukuplah sekadar mengetahui Abdullah Munsyi ialah seorang pengarang berbangsa Melayu yang menulis cerita dengan bahasa Melayu yang berbelit-belit dan sukar difahami. Saya juga beranggapan pastilah karya-karyanya dipenuhi cerita mitos dan lagenda yang kuat mempengaruhi minda orang Melayu pada zamannya.

Abdullah Munsyi

Itulah kesilapan saya yang terbesar. Setelah membeli buku berjudul Kenang-Kenangan Abdullah Munsyi karya Datuk Zahari A.Rashid di kedai buku MPH Batu Pahat tahun lepas, barulah saya sedari Abdullah Munsyi yang saya fikirkan selama ini adalah jauh berbeza dan karya-karyanya bukanlah cerita dongengan. Abdullah Munsyi sebenarnya jauh mendahului zamannya malahan bolehlah dikatakan orang-orang Melayu sebenarnya berhutang jasa kepada Abdullah Munsyi melalui karya-karyanya.

Walaupun terdapat pelbagai ulasan, kritikan dan persepsi terhadap Abdullah Munsyi dari pelbagai pihak terutama perkaitannya dengan beberapa orang tokoh penjajahan Inggeris namun bagi saya lupakan sahaja kisah hidupnya yang lepas....saya yakin kita akan ketemu jalan yang lebih indah terhadap sumbangannya apabila membaca buku ini. Dengan membaca buku terbitan IBS Buku SDN BHD ini pasti kita akan menemui sesuatu yang positif di sebalik hubungannya dengan tokoh-tokoh era penjajahan ... dan yang pastinya, saya telah menemui sesuatu yang bernilai di sini !.

Kenang-Kenangan Abdullah Munsyi Yang Saya Baca

Buku kenang-kenangan Abdullah Munsyi ini adalah lebih terarah kepada ulasan kepada karya Abdullah Munsyi yang berjudul Hikayat Abdullah. Kisah Hikayat Abdullah telah ditangani oleh Abdullah Munsyi setelah beliau berpindah ke Singapura. Hikayat Abdullah adalah satu catatan penulisan sejarah penting yang berkait rapat dengan peristiwa-peristiwa yang dilihat, dialami  semasa beliau tinggal di Melaka dalam tahun-tahun sekitar 1800 - 1840an. Kisah yang terdapat di dalam Hikayat Abdullah ini mencerminkan keadaan sosial masyarakat Melaka pada ketika itu. Secara tidak langsung ia merupakan satu dokumen sejarah penting kepada perkembangan negara kita.

Hikayat Abdullah

Membaca buku ini membolehkan saya mengembara ke suatu masa yang telah lama berlalu. Abdullah Munsyi bukanlah berbangsa Melayu sebaliknya beliau adalah seorang peranakan India Muslim. Inilah yang benar-benar mengejutkan saya kerana selama ini saya beranggapan Abdullah Munsyi ialah seorang yang berbangsa Melayu. Beliau mengarang dalam bahasa Melayu sedangkan beliau amat mahir dan menguasai bahasa Tamil dengan baik. Mungkin proses asimilasi ke dalam bangsa Melayu di Melaka menyebabkan Abdullah lebih selesa menulis di dalam bahasa Melayu.

Penulis buku ini iaitu Datuk Zahari A.Rashid bijak dalam memperincikan setiap bab di dalam buku ini disamping memberi penjelasan dan ulasan yang baik dalam setiap penceritaan Abdullah. Sebagai contohnya berkenaan dengan peristiwa kota Melaka dirobohkan. Ia diterangkan dengan begitu terperinci beserta fakta yang jelas dan konkrit dan kadangkala seperti menyanggah apa yang diperkatakan oleh Abdullah.

Saya sebenarnya agak tertarik dengan beberapa perkara yang terkandung di dalam buku ini terutamanya perkara-perkara yang bersangkut paut dengan kehidupan sosial negeri Melaka sewaktu di bawah pemerintahan Belanda dan Inggeris. Umum mengetahui, selepas kejatuhan institusi Kesultanan Melaka ke tangan penjajah Portugis pada tahun 1511, agak sukar untuk kita mencari fakta dan cerita berkaitan dengan kehidupan orang Melayu di Melaka. Dengan adanya Hikayat Abdullah ini, perincian rasmi terhadap sosio budaya orang Melayu di Melaka dapat diperincikan dengan baik.


Salah satu cerita yang menarik minat saya di dalam buku ini ialah berkenaan dengan penangkapan gajah di Melaka. Disini Abdullah telah menceritakan dengan baik bagaimana cara gajah-gajah liar dari hutan sekitar Melaka ditangkap oleh sekumpulan manusia yang diketuai oleh seorang yang dikatakan mahir manangkap gajah. Dalam kes ini, Abdullah membentangkan fakta mengikut logik akal bagi menyanggah kemampuan si penangkap gajah yang dikatakan mempunyai ilmu ghaib dalam menjinakkan gajah. Namun demikian, hujahan dari Abdullah sebenarnya boleh dikatakan agak logik dan benar.

Saya sering melalui kawasan-kawasan  luar bandar Melaka untuk pulang ke rumah mertua yang terletak di Gemas Negeri Sembilan. Apabila sampai ke kawasan seperti Asahan, seringkali saya terfikir bagaimana suatu masa dahulu masih terdapat gajah-gajah liar yang banyak berkeliaran di bumi Melaka. Namun itu semuanya tinggal kenangan dan saya pasti di Melaka kini, gajah hanya boleh ditemui di zoo Melaka sahaja.

Abdullah juga memberi perincian yang baik berkenaan dengan sifat orang-orang Melayu yang sanggup menjual atau memberikan sahaja minuskrip-minuskrip lama kepada penjajah. Abdullah dengan tegas menyatakan betapa ruginya bangsa Melayu yang sanggup menggadaikan khazanah bangsanya kepada orang lain. Secara tidak langsung dapatlah disimpulkan bahawa ketamadunan bangsa Melayu bukanlah dirompak oleh penjajah tetap kesilapan kita sendirilah yang menyebabkan banyak khazanah kita tersimpan di bumi asing.

Abdullah Munsyi Sebagai Penterjemah

Abdullah menjadi penterjemah Bahasa Melayu dalam dua era penjajahan iaitu semasa penjajahan Belanda di Melaka dan sewaktu pemerintahan Inggeris di Singapura. Pekerjaannya itu telah menjadikan beliau agak rapat hubungannya dengan beberapa tokoh penjajahan seperti Stamford Raffles dan Residen Farquhar. Saya pernah membaca dalam satu artikel di internet sedikit masa yang lalu bahawa Abdullah pernah menjadi penterjemah kepada kitab Injil dan Taurat. Tidak pasti pula kebenarannnya. Didalam buku ini cuma diterangkan Abdullah pernah diberi gelaran dengan nama Abdullah Paderi di atas keterpaksaannya menterjemah buku-buku agama Kristian ( tidak pula disebut kitab Taurat atau Injil ).

Sekilas Pandangan Abdullah Terhadap Kota Melaka

Abdullah sempat menyaksikan Kota Melaka dirobohkan oleh pihak Inggeris. Buku ini menjelaskan dengan begitu baik berkenaan dengan penceritaan Abdullah terhadap peristiwa besar ini. Mujur juga sebahagian dari tinggalan kota ini masih boleh dilihat sehingga kini iaitu pintu kota A-Famosa yang masih kukuh. Tinggallah ia menjadi tinggalan sejarah yang menguatkan hujah Abdullah suatu ketika dahulu.


Gambaran Kota Melaka 
yang terdapat di dalam buku ini.



Selain dari itu Abdullah juga turut menceritakan bagaimana penghinaan bangsa penjajah terhadap makam Almarhum Raja Haji ( Syahid Teluk Ketapang ). Orang-orang Belanda rupa-rupanya telah menanam jasad Raja Haji di sebuah kebun dan letak makamnya di kandang babi. Demikianlah sikap penjajah terhadap patriot bangsa kita. Mujurlah selepas itu muncul anak cucu keturunan Almarhum Raja Haji yang telah berjaya memindahkan jasad almarhum ke Riau. Namun sejarah tidak akan pernah menipu. Almarhum Raja Haji akan tetap dikenang sebagai seorang pejuang bangsa yang tidak akan luput namanya sampai bila-bila.

Ilustrasi wajah Almarhum Raja Haji Fisabilillah
( Syahid Teluk Ketapang )

Penutup

Sejujurnya saya amat berterima kasih kepada pengarang buku Kenang-Kenangan Abdullah Munsyi ini iaitu Datuk Zahari A. Rashid yang telah berjaya mendekatkan diri saya terhadap karya-karya Abdullah Munsyi. Pengarang buku ini jelas telah membuat pengkajian yang begitu mendalam terhadap karya Abdullah. Hal ini secara tidak langsung memudahkan pembaca untuk mendapat lebih info dan penerangan berkenaan dengan penceritaan Abdullah terhadap sesuatu perkara.

Saya tidak mampu untuk memperjelaskan dengan lebih lanjut berkenaan dengan buku ini. Saya hanya mengambil beberapa fakta penting sahaja untuk dikongsikan. Amat berbaloi memiliki buku ini kerana pengisiannya adalah amat berkualiti walaupun ia adalah rumusan terhadap sebuah karya besar.

Carilah buku ini .... saya pasti anda akan berpuas hati. InsyaAllah.









0 ulasan: