BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, June 12, 2013

Ziarah Makam Lama 8 : Makam Dua Sultan Perak Berlainan Warisan

Tidak jauh dari  makam Syed Hussain Yamani ), terdapat sebuah lagi kepuk makam lama milik dua orang sultan pemerintah Perak. Kedudukan makam ini juga berhampiran dengan rumah penduduk kampung. Setelah melihat bangunan kepuk makam, saya tidak terus singgah sebaliknya terus menunggang motosikal saya ke depan. Sungai Perak yang mengalir perlahan di sebelah kiri jalan berserta rumah-rumah kayu tradisi yang masih utuh di kampung Pulau Tiga ini benar-benar membuatkan saya merasa teruja. Terasa tenang disini. Udara petang membuatkan perjalanan menjadi mudah dan lancar.

Melalui jalan kampung di pesisir sungai Perak
benar-benar mengujakan !

Hidayat di belakang diam dan bungkam. Mungkin pelik dengan sikap saya. Di tepi jalan kelihatan sebuah rumah kayu lama yang begitu unik. Saya berkeyakinan rumah tua ini sudah melebihi 100 tahun usianya. Dilihat dari keadaannya saya yakin ia sudah tidak lagi diduduki. Binaannya masih kukuh dan utuh melawan cuaca. Jika dilihat dari bentuknya, rumah tua ini kelihatannya seperti rumah Kutai yang menjadi rumah tradisi Perak.

Rumah kayu lama yang menarik perhatian

Hasil maklumat dari blog Kampong Pulau Tiga, rumah ini adalah milik seorang pembesar negeri Perak yang dikenal sebagai Tok Paduka Raja. Sesuatu yang pasti terdapat beberapa ciri yang berbeza antara rumah tradisi ini dengan rumah kutai Perak. Antaranya ialah tiadanya motif hiasan kepala cicak di bucu atapnya. Dikatakan asal usul rumah Kutai di Perak mempunyai kaitan yang amat erat dengan kemasukan budaya Acheh dan Bugis yang sekian lama berakar dalam struktur masyarakat tradisional Perak. Hal ini juga dapat dilihat melalui beberapa kesamaan antara rumah Kutai dan rumah adat Acheh dan Bugis.

Namun untuk rumah ini saya lebih kuat menyatakan ia juga agak terpengaruh dengan senibina rumah tradisi yang banyak terdapat di kepulauan Riau termasuk Kampar. Riau juga dihuni oleh orang-orang Bugis dan tidak mustahil apabila mereka merantau ke Perak, corak binaan rumah tradisi  Riau ini telah dibawa bersama dan disesuaikan dengan gaya setempat dan gaya Acheh / Bugis. Itu hanyalah telahan saya sahaja berdasarkan pandangan awal. Mungkin ia jauh menyimpang dan hanya Allah SWT sahaja yang maha mengetahui.

Setelah mengambil gambar rumah tua ini barulah saya bergerak menuju ke kawasan kepuk makam yang menempatkan makam dua orang sultan pemerintah negeri Perak. Matahari petang yang menyinar bagaikan tidak terasa disini kerana makam ini terletak di bawah teduhan pohon-pohon yang merendang. Terasa agak dingin apabila semakin menghampiri kawasan kepuk makan. Kepuk makam terletak berhampiran dengan rumah penduduk kampung dan tidak jauh juga dari aliran sungai Perak.

Bangunan kepuk makam dua orang sultan berlainan warisan

Kepuk makam ini menempatkan makam sultan Perak ke-8 iaitu Almarhum Sultan Mahmud Shah Ibni Almarhum Sultan Mansur Shah yang memerintah dari tahun 1627 hingga 1630 dan makam sultan Perak ke-14 iaitu Almarhum Sultan Muhammad Shah Ibni Almarhum Yang Dipertuan Muda Raja Mansor yang memerintah dari tahun 1744 sehingga 1750. Selang masa pemerintahan antara kedua-dua orang sultan Perak ini ialah 114 tahun.

Walaupun kedua-kedua sultan ini berjaya menaiki takhta kerajaan negeri Perak namun terdapat perbezaan benih warisan yang jelas dalam diri baginda berdua. Sultan Mahmud Shah Ibni Sultan Mansur Shah adalah dari benih warisan kesultanan Melayu Melaka yang tulen dari belah pihak lelaki menerusi Sultan Perak yang pertama iaitu Sultan Muzaffar Shah I. Manakala Sultan Muhammad Shah Ibni Raja Mansor pula adalah merupakan benih warisan dari kesultanan Siak lama  menerusi sultan Perak ke-10 iaitu Sultan Muzaffar Shah II. Namun demikian, Sultan Muhammad Shah ini masih dianggap sebagai waris Melaka dari belah pihak perempuan.

Kepuk Makam Yang Redup

Tiada makam lain yang terdapat di dalam kepuk ini melainkan makam kedua-dua orang sultan ini sahaja. Batu nisan kedua-dua buah makam ini sama sahaja dengan batu nisan makam-makam sultan Perak yang pernah saya ziarahi sebelum ini. Saya merasa bangga kerana penduduk kampung Pulau Tiga ini menjaga dengan baik makam kedua-dua orang sultan ini. Papan tanda penerangan berkaitan dengan almarhum berdua kelihatannya masih kukuh dan jelas untuk dibaca walaupun dimamah masa.

Hidayat di hadapan kawasan makam

Setelah berada di dalam kepuk makam, saya mengarahkan Hidayat untuk membersihkan sedikit kawasan makam dari daun-daun kering. Suasana makam yang redup benar-benar mendamaikan. Dari atas kepuk makam, saya dapat melihat arus sungai Perak yang tenang itu. Saya memegang batu nisan di kedua-dua makam ini dengan berhati-hati. Balutan kain kuning di makam ini agak berbeza dari makam-makam yang pernah saya ziarahi. Biasanya kain kuning pada batu nisan makam sultan-sultan Perak hanya diikat pada hujung kepala batu nisan dengan menggunakan tali atau kain dari tiga warna asas bendera negeri Perak. Namun batu nisan di kedua-dua makam ini dibalut kemas dengan kain kuning pada keseluruhannya. Pasti masih ada waris keturunan baginda berdua yang masih menjaga makam ini.

Balutan kain kuning yang unik pada kedua-dua pasang 
batu nisan makam

Saya sebenarnya sudah mengetahui bahawa terdapat begitu banyak cabang warisan di dalam sejarah kesultanan Perak. Penaklukan kuasa-kuasa luar seperti Acheh ke atas Perak sebenarnya memberi kesan yang besar di dalam pelantikan sultan-sultan di negeri Perak. Sebab itulah apabila sahaja saya sampai ke kepuk makam ini saya dapat merasakan bagaikan ada suatu perkaitan yang sangat jelas antara baginda berdua walaupun selang masa pemerintahannya mengambil masa satu abad lebih. Namun demikian, saya tidak dapat merungkaikan persamaan itu di makam ini. Puas saya cuba mencari persamaan itu sewaktu ziarah ini namun ia tidak dapat diselesaikan. Hanya selepas melakukan kunjungan ziarah kali kedua barulah saya mula dapat mencari persamaannya iaitu tidak lain dan tidak bukan .... ACHEH dan MUZAFFAR!.

Pengaruh Acheh dan Keturunan Dua Muzaffar

Umum mengetahui bahawa kuasa kesultanan Acheh keatas kesultanan Perak sangatlah kuat sedari pemerintahan sultan kedua Perak iaitu Sultan Mansur Shah Ibni Sultan Muzaffar Shah I lagi. Namun demikian, uniknya walaupun sudah menguasai kesultanan Perak, Acheh sebenarnya sangat menjaga benih warisan Melaka yang menjadi sultan-sultan pemerintah Perak. Hal ini jelas kelihatan menerusi perlantikan sultan-sultan pemerintah Perak bermula dari sultan ketiga sehinggalah sultan ke-10 pasti berkait rapat dengan kuasa Acheh.

Sultan Mahmud Shah  ialah cicit kepada sultan Perak pertama iaitu Sultan Muzaffar Shah I. Nama asal baginda ialah Raja Yusuf atau Raja Bongsu. Baginda telah dilarikan ke Acheh sewaktu Acheh mengalahkan Perak semasa pemerintahan Sultan Mukaddam Shah ( sultan Perak ke-6 ). Jika dilihat kepada hieraki warisan Melaka di dalam kesultanan Perak pada ketika itu jelas hanya baginda sahaja yang masih ada bagi menyambung legasi Melaka ( laman Royal Ark * menyatakan baginda adalah warisan Melaka dari sebelah pihak perempuan ). Namun nama yang tertera pada papan tanda makam ialah menunjukkan baginda adalah anakanda kepada sultan Perak kedua ( benih Melaka dari pihak lelaki ) ataupun baginda ialah cucunda kepada Sultan Muzaffar Shah I. Hal ini amat-amat mengelirukan dan saya lebih selesa memilih baginda adalah dari benih keturunan Melaka dari pihak lelaki.

Justeru itu, selepas kemangkatan sultan Perak ke-7 iaitu Sultan Mansur Shah II ( ada juga versi lain yang menyatakan baginda diturunkan dari takhta ) di Acheh, pihak Acheh telah menghantar baginda ( Raja Yusuf / Raja Bongsu ) bersama dengan beberapa orang pembesar Acheh bagi menjadi sultan Perak ke-8 dengan gelar Sultan Mahmud Shah. Saya juga agak tertarik dengan gelaran yang digunakan oleh baginda. Agak hairan juga kenapa baginda tidak sahaja menggunakan nama baginda yang sebenar iaitu Yusuf sebagai gelar sultan ? ... setelah saya fikirkan secara mendalam barulah saya sedari, baginda ialah merupakan generasi pewaris kepada Sultan Mahmud Shah iaitu sultan Melaka yang terakhir. Tidak mustahil baginda menggunakan gelar nama Mahmud itu bagi menunjukkan bahawa  baginda adalah benih keturunan warisan Melaka yang sah. Wallahualambisawab.

Baginda hanya memerintah selama tiga tahun sahaja iaitu dari tahun 1627 sehingga 1670. Baginda mangkat di suatu tempat yang dikenali sebagai Geronggong ( juga menjadi tempat baginda bersemayam ). Baginda dimakamkan di suatu tempat bernama Kampung Tok Melor sebelum makamnya dipindahkan ke kawasan pemakaman Sultan Muhammad Shah di Kampung Pulau Tiga ini. Baginda digelar Marhum Pulau Tiga.

Sungai Perak dari arah makam

Selepas kemangkatan baginda, puteranya yang bernama Raja Kobat telah dilantik menjadi sultan Perak ke-9 dengan gelar Sultan Sallehuddin  Shah. Saya tidak pula menjumpai data yang menyatakan baginda ditabalkan oleh Acheh ataupun oleh pembesar-pembesar Perak sendiri. Namun sesuatu yang pasti, Sultan Sallehuddin Shah inilah yang dikatakan sultan Perak terakhir yang memiliki titisan darah warisan dari kesultanan Melayu Melaka dari belah pihak lelaki. Tidak ada catatan sejarah yang menceritakan warisan keturunan Sultan Sallehuddin Shah ini. Baginda mangkat di Acheh ( ada juga yang menyatakan mangkat di Kampar ) dan sultan Perak selepas baginda adalah dari benih Melaka sebelah pihak perempuan.

Selepas kemangkatan Sultan Sallehuddin Shah di Acheh ini, negeri Perak tidak bersultan. Maka pembesar-pembesar Perak telah ke Acheh bagi memohon seorang anak raja dijadikan sultan di Perak. Seperti di dalam kes Sultan Muzaffar Shah I ( sultan Perak pertama ) dan Sultan Ahmad Tajuddin Shah ( sultan Perak ketiga ), saya pasti pembesar-pembesar Perak mahukan seorang raja berketurunan Melaka dirajakan di Perak. Sayangnya pada ketika itu satu-satunya raja berketurunan Melaka yang masih berkuasa ialah sultan Acheh sendiri iaitu Sultan Iskandar Thani ( anak sultan Pahang dinasti Melaka ). Baginda sendiri tidak berputera.

Penyelesaian kepada masalah rumit ini ialah baginda menghantar sepupu baginda sendiri yang bernama Raja Sulong untuk menjadi sultan Perak ke-10 dengan gelar Sultan Muzaffar Shah II. Sultan Muzaffar Shah II adalah seorang putera raja dari kesultanan Siak lama. Namun demikian baginda mempunyai begitu banyak susur galur keturunan kesultanan Melayu Melaka dari belah pihak perempuan. Oleh yang demikian saya yakin pembesar-pembesar Perak dapat menerima baginda tanpa kompromi. Cerita berkaitan dengan Sultan Muzaffar Shah II ini insyaAllah akan saya ulas dalam siri yang akan datang.

Dari keturunan Sultan Muzaffar Shah II inilah muncullah pula Sultan Muhammad Shah Ibni Almarhum Yang Dipertuan Muda Raja Mansor ( sultan Perak ke-14 ) yang dimakamkan sekepuk dengan Sultan Mahmud Shah ini. Makam kedua-dua sultan terletak sebelah menyebelah. Sultan Muhammad Shah ini ialah ayahanda kepada Sultan Mahmud Shah II ( Sultan Perak ke-16 ) yang makamnya telah saya ulas dalam siri ziarah yang lepas. Saya membandingkan kronologi sejarah yang berlaku antara period masa pemerintahan Sultan Muhammad Shah ini dengan anakanda baginda iaitu Sultan Mahmud Shah II, terasa bagaikan ada satu jalan cerita yang menarik dan sukar dimengertikan.

Sultan Muhammad Shah ini pernah dikatakan berselisih faham dan berperang dengan kekanda baginda iaitu Sultan Muzaffar Shah III ( Sultan Perak ke-13 ) yang memerintah dari tahun 1728 hingga 1752. Sewaktu perselisihan ini berlaku, negeri Perak telah terbahagi kepada dua bahagian iaitu satu dibawah penguasaan Sultan Muhammad Shah dan sebahagian lagi dikuasai oleh Sultan Muzaffar Shah III. Perselisihan  inilah kelak seterusnya telah menimbulkan sistem penggiliran takhta yang diamalkan oleh kesultanan Perak sehingga kini.

Apa yang menarik perhatian saya ialah pada ketika inilah bermulanya campur tangan orang-orang Bugis di negeri Perak. Sultan Muhammad Shah telah dibantu oleh Daeng Chelak ( Yan Tuan Riau ) dan telah bersemayam di Pulau Tiga. Manakala Sultan Muzaffar Shah III terpaksa berundur dan bersemayam di Sayong. Namun demikian, tidak lama selepas itu baginda berdua berbaik semula dan Sultan Muzaffar Shah III kembali menerajui takhta sebagai sultan Perak dan adindanya iaitu Sultan Muhammad Shah dilantik menjadi Raja Muda. Sultan Muhammad Shah mangkat terlebih dahulu dari kekandanya. Uniknya nama baginda tetap dianggap sebagai sultan Perak yang sah walaupun period pemerintahannya bertindih dengan period pemerintahan kekandanya Sultan Muzaffar Shah III.


Saya melihat satu perkara yang sangat unik disini melalui keterlibatan orang-orang Bugis di Perak dan pengasasan kesultanan Melayu Selangor. Sejarah membuktikan bahawa Sultan Mahmud Shah II ( sultan Perak ke-16 ) yang merupakan anakanda kepada Sultan Muhammad Shah inilah yang telah menabalkan Raja Lumu Ibni Daeng Chelak sebagai sultan Selangor yang pertama. Manakala Daeng Chelak pula bertanggungjawab membantu menaikkan Sultan Muhammad Shah sebagai sultan Perak ketika Sultan Muzaffar Shah III masih bertakhta. Semuanya bagai ada perkaitan yang tersirat dan sukar untuk diterjemahkan dengan bahasa yang terbuka. Hal ini kelak seterusnya membawa kepada beberapa krisis dan hilangnya beberapa cabang warisan dalam pewarisan takhta negeri Perak pada dekad-dekad seterusnya dan hal ini tidak akan saya bincangkan disini.

Sultan Muhammad Shah hanya berkerajaan selama 8 tahun sahaja iaitu dari tahun 1742 hingga 1750. Namun demikian empat orang putera baginda berjaya menempatkan diri dalam senarai sultan pemerintah Perak bermula dari Sultan Iskandar Zurkarnain ( Sultan ke-15 ), Sultan Mahmud Shah II ( Sultan ke-16 ), Sultan Alauddin Mansur Shah Iskandar Muda ( Sultan ke-17 ) dan Sultan Ahmaddin Shah ( Sultan ke-18 ). Sultan-sultan pemerintah Perak sehingga ke hari ini jika dilihat dari segi nasab keturunannya bolehlah dikatakan berketurunan dari Sultan Muhammad Shah ini menerusi warisan Sultan Ahmaddin Shah tidak kiralah dari sebelah pihak lelaki ataupun perempuan. Wallahualambissawab.

Saya memegang batu nisan kaku kedua-dua Almarhum sultan ini dengan perasaan yang berbelah bahagi. Entah kenapa perasaan saya begitu kelam dan gelap apabila cuba merungkai kisah kedua-dua almarhum sultan ini. Inilah uniknya negeri Perak Darul Ridzuan yang bersejarah ini. Warisan Melaka yang kuat menyelubungi kesultanannya menjadikan ia sebagai sebuah negeri tua yang mengagumkan. Melaka, Acheh, Siak, dan Bugis silih berganti mempengaruhi perjalanan sejarahnya yang panjang.

Saya duduk sebentar di kepuk makam dan memerhatikan Hidayat yang sudah bergerak ke pinggir sungai Perak. Jika tadi di makam Syed Hussain Yamani, saya bagaikan berteka teki dengan riwayat hidupnya namun kini di makam dua orang sultan berlainan warisan ini pula fikiran saya bagaikan dipalu-palu dengan fakta, cerita dan dogengan yang terlalu penuh. Rasanya mahu sahaja saya bertanya kepada sungai Perak yang sudah terlalu tua itu segala cerita yang selama ini dipendam di dasarnya yang keruh itu. Biar segala cerita-cerita yang lama itu disuratkan kembali bagi mencari benar atau tidaknya.

Mentari petang yang semakin meredup masih mampu membuatkan suasana membahang dan peluh sudah mula membasahi kepala saya. Saya tahu masa untuk bergerak sudah hampir tiba. Saya menjerit memanggil Hidayat yang masih leka di pinggir sungai. Dia berlari menuju ke tempat meletakkan motosikal buruk kami. Sewaktu bergerak mahu keluar dari kawasan banggunan kepuk makam saya keluar secara berundur. Terasa lucu pula melakukan sedemikian. Hidayat ketawa terbahak-bahak melihat kelakuan saya. Tidak ketahuan kenapa saya menjadi sedemikian rupa... saya sendiri tersenyum sambil menepuk-nepuk dahi !

Kami keluar ke jalan besar dan mula meneruskan perjalanan. Sepanjang perjalanan fikiran saya bungkam tetapi berlainan pula dengan Hidayat. Mulutnya tidak berhenti-henti menyanyi lagu yang saya sendiri tidak ketahuan benar atau tidak liriknya. Saya mengambil keputusan untuk ke makam dua orang sultan ini  pada waktu yang lain. Ia keputusan yang baik sebelum mendapat ilham menulis !

Dua makam sultan pemerintah Perak yang dimakamkan sekepuk telah saya tinggalkan. Apa yang pasti zuriat warisan dua Muzaffar yang berbeza ini benar-benar membuatkan saya mengetahui bahawa warisan Seguntang sememangnya kukuh berakar di Perak Darul Ridzuan !

Bersambung








5 ulasan:

tok pakeh temenggong said...

Salam tuan
Ingin sekali saya bertanya jika tidak keberatan...
Adakah benar makam sultan perak bernesan batu aceh ?
Jika benar mana batu nesannya ?

hafez j malim said...

wasalam...
sukar untuk menjawab soalan Tuan kerana menurut ceritanya batu nisan acheh di kebanyakan makam sultan-sultan Perak yang terdahulu telah digantikan dengan batu nisan dari jenis yang sama bagi menunjukkan keseragaman. Setakat ini, di dalam perjalanan ziarah saya ke makam-makam lama Sultan pemerintah Perak, saya hnya menjumpai dua buah makam sahaja yang memiliki batu Acheh iaitu di makam Sultan Muzaffar Shah dan di makam Sultan Jaafar Safiuddin Muazam Shah. Itupun bukan milik sultan perak tersebut tetapi milik makam yang tyerletak sekali dalam kepuk makam. Ada pendapat menyatakan bahawa batu nisan acheh di makam2 sultan perak terdahulu mula dicabut ketika period pemerintahan Inggeris di tanah melayu.wallahualambissawab

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Assalamu a'laikum Tuan,
Saya telah melawati blog tuan untuk mendapatkan info mengenai Sultan Mahmuud Shah. Saya berasa bangga dengan usaha tuan mengkaji sejarah bangsa. Di sini juga saya ingin memohon keizinan tuan untuk menggunakan beberapa foto makam di dalam blog saya. Terima kasih.

Unknown said...

Waris- Waris keturunan sultan perak ke 8 masih lg hidup...