BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, August 14, 2013

Memori Ramadhan ... Murtabak Berharga RM 106

Setiap tahun saya menantikan kehadiran Ramadhan dengan perasaan yang pelbagai. Nuansa Ramadhan saya saya nikmati seringkali berubah rasa. Sesekali saya akan merasa seronok dan gembira menikmati indahnya berpuasa dan ada juga sesekali saya mengeluh sendiri tanpa ketahuan sebabnya atau mungkin kerana letih. Namun itulah lumrahnya Ramadhan. Jutaan cerita boleh kita dengar dari setiap individu yang menikmati kehadiran bulan istimewa bagi umat Islam ini.

Begitulah Ramadhan yang saya lalui dalam setiap tahun yang berbeza. Sebelum ini, saya menikmati alam Ramadhan saya di daerah luar bandar Sarawak yang indah. Hampir lima tahun mengabdikan diri pada dunia yang serba asing pada mulanya namun akhirnya bertukar menjadi dunia yang sangat dirindui dan disayangi. Itulah bumi Kapit yang kini telah semakin jauh menghindar dari kehidupan saya. Banyak kenangan yang sukar dilupakan sewaktu melalui musim Ramadhan di Kapit dan ia tetap kekal sebagai suatu kenangan yang terindah bagi diri saya.

Kini saya menikmati episod Ramadhan yang baru di Batu Pahat bersama isteri dan anak yang tercinta. Bukan lagi bersama dengan teman-teman guru di Kapit. Terasa perbezaan yang amat nyata namun semakin menuju penghujung Ramadhan ini, saya sudah mula merasakan kesempurnaan kehidupan. Inilah keenakan Ramadhan yang mulia. Ianya seringkali membuatkan saya bernostalgia.

Kapit Yang Indah

Peta kedudukan Kapit dalam negeri Sarawak

Kisah ini berlaku dua tahun yang lalu. Ketika saya masih berada di Kapit dan masih bujang. Seperti yang diketahui, Kapit bukanlah terletak di kawasan bandar. Ianya sebuah pekan yang terletak jauh di pedalaman Sungai Rajang, yang menjadi nadi perhubungan utama bagi penduduk Kapit. Majoriti penduduknya adalah kaum Iban yang kebanyakannya beragama Kristian. Kaum Cina juga agak ramai di Kapit. Kebanyakan dari mereka ini tinggal di pekan Kapit itu sendiri dan membuka perniagaan mereka sendiri. Etnik orang Ulu juga ramai yang terdiri daripada pelbagai sub etnik seperti Kenyah, Beketan, Penan dan lain-lain lagi. Orang Melayu tidak ramai di Kapit ini. Majoriti penduduk berbangsa Melayu tinggal di Kampung Baru dan Kampung Muhibbah Beleteh.

Panorama pekan Kapit dari udara

Itulah uniknya Kapit. Pelbagai kaum hidup dengan rasa muhibbah disini tanpa sebarang permasalahan yang rumit. Jangan terkejut jika melihat ada lelaki Melayu berkopiah sedang enak-enak menikmati hidangan makanan di sebuah restoran Cina kerana disini kebanyakan restoran-restoran milik orang Cina memberikan peluang kepada penduduk Islam membuka kiosnya yang tersendiri di dalam kedai milik mereka. Ia secara tidak langsung memberikan peluang yang luas kepada integrasi kaum melalui perhubungan yang sangat kompleks dan mudah. Dan saya juga begitu dahulu ... menikmati hidangan yang disediakan oleh orang-orang Islam di restoran Cina tanpa sebarang rasa prejudis !.

Seorang gadis manis kaum Iban dengan pakaian
tradisi

Ramadhan di Kapit sebenarnya amat menyeronokkan. Ikatan ukhwah yang tinggi antara kami guru-guru Semenanjung dengan penduduk Islam menambahkan lagi seri Ramadhan di sini. Cumanya, jika di Semenanjung, jika mahukan juadah berbuka yang pelbagai  kita boleh sahaja membelinya di bazar-bazar Ramadhan yang melata tumbuh sewaktu bulan Ramadhan. Namun disini skripnya berbeza. Walaupun terdapat bazar Ramadhan di Kapit namun ianya tidaklah seperti yang terdapat di tempat kita. Ia tetap meriah namun juadahnya agak kurang dan kurang menyengat. Uniknya bazar Ramadhan disini dibuka lebih awal atau sekitar jam 10.00 pagi. Jika pergi ke bazar ini pada jam 4.00 petang saya yakin kita hanya dapat melihat peniaga-peniaga sedang menutup gerai-gerai jualan mereka. Hahahaha

Gian Makan Murtabak

Penjual murtabak

Saya sememangnya  hantu murtabak. Saya mampu menghabiskan dua keping murtabak sekali makan jika kena pada masanya. Anehnya, kesukaan saya terhadap murtabak menjadi-jadi sewaktu di bulan Ramadhan. Jika di hari-hari biasa tidak pula saya menjadi begitu berhantu terhadap murtabak. Ianya hanya muncul setahun sekali iaitu di bulan Ramadhan ini sahaja.

Keadaan ini terbawa-bawa sehingga saya bertugas di Kapit. Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, di Kapit memang tidak ada orang menjual murtabak. Saya menjadi bingung. Ingin dibuat sendiri sememangnya diri saya tidak mempunyai kepandaian. Pilihan yang ada cuma satu ... saya harus ke bandar Sibu. Di Sibu nuansanya berbeza. Komuniti Muslim yang terdiri daripada orang Melanau dan Melayu amat ramai disana. Bazar Ramadhannya juga amat besar. Juadah yang dijual juga mirip kepada apa yang terdapat di Semenanjung. Mahu tidak mahu saya perlu melunaskan juga hajat di hati ini. Keinginan terhadap murtabak melebihi segalanya.

Saya merencana satu perjalanan ke Sibu. Saya turut mengajak beberapa orang teman rapat untuk ikut bersama. Sayangnya tiada seorang pun yang mahu mengikuti saya ke Sibu. Tambahan pula pada ketika itu Ramadhan sudah masuk ke minggu terakhirnya. Teman-teman rapat lebih selesa duduk diam di Kapit sementara menanti saat untuk berpulang ke kampung halaman tercinta.

Bot ekspres .. satu-satunya nadi perhubungan masyarakat
Kapit

Saya menaiki bot ekspres untuk ke Sibu pada jam 12.30 petang. Tiket berharga RM25 telah saya beli lebih awal. Tiket untuk perjalanan pulang juga telah saya beli. Perjalanan menaiki bot ekspres menghilir Sungai Rajang mengambil masa selama hampir 3 jam. Inilah satu-satunya kemudahan pengangkutan awam yang ada bagi penduduk Kapit untuk ke Sibu. Kemudahan jalan raya masih belum ada walaupun projek pembinaan jalan raya ini telah dicanangkan tidak lama dahulu. Biasanya saya lebih suka tidur atau mengelamun di dalam bot ekspres. Filem-filem yang ditayangkan di dalam bot ekspres ini jarang menarik perhatian saya. Panorama di luar bot ekspres juga statik. Hanya hutan dan sesekali rumah panjang yang sunyi. Itu sahaja jamuan mata yang ada untuk saya.

Sampai di Sibu saya terus mencari hotel untuk penginapan saya malam ini. Sayangnya kebanyakan hotel yang biasa saya tempah telah dipenuhi pelanggan. Silap saya juga tidak menempah hotel dahulu sebelum ke Sibu. Hal-hal seperti ketiadaan hotel ini adalah sesuatu yang lumrah bagi kami guru-guru Semenanjung yang ke Sibu pada hujung-hujung minggu. Ini adalah kerana jika kena pada harinya, bandar Sibu akan menjadi penuh dengan manusia yang datang dari pelbagai tempat seperti Kapit, Song, Mukah, Kanowit dan sebagainya. Sibu adalah bandar besar yang paling hampir dengan tempat-tempat saya sebutkan tadi. Kebanyakan pekerja-pekerja kem balak juga menjadikan Sibu sebagai tempat utama mereka berlibur sekiranya mendapat gaji. Oleh itu adalah tidak menghairankan jika hotal-botel bajet yang banyak di Sibu juga masih belum mampu untuk menampung kebanjiran pengunjung yang sesekali ramai itu.

Saya mundar-mandir berjalan kaki mencari hotel bajet yang masih kosong. Ternyata kebanyakan dari hotel-hotel ini telah penuh. Saya sudah terfikir, jika tiada hotel-hotel bajet yang masih tinggal terpaksalah saya bermalam di Hotel Primier Sibu iaitu sebuah hotel mewah. Syukurlah, terdapat sebuah hotel bajet yang masih  mahu menerima kehadiran saya. Itupun hanya tinggal sebuah sahaja bilik yang masih belum ditempah. Tanpa banyak bicara saya menerima sahaja bilik yang masih tinggal itu. Fikir saya tidak mengapalah membayar RM50 bagi sebuah bilik hotel asalkan saya dapat bermalam dengan selesa.

Hotel tempat saya bermalam ini merupakan sebuah hotel yang agak usang. Rasanya mungkin ia antara yang terawal di Sibu. Biliknya agak luas dengan tingkap yang begitu klasik. Pendingin hawanya juga dari jenis model lama dan berbunyi agak kuat apabila suhunya dinaikkan. Katil kayunya juga agak klasik dan mengeluarkan bunyi rengekan apabila saya bergerak ke kiri dan kanan. Tandasnya bersih. Cuma pancuran air panasnya sahaja yang nampak moden. Saya menyukai suasana hotel ini. Ada rasa ketenangan bermain di hati sebaik sahaja memasukinya.

Usai sahaja meletakkan beg di hotel, kaki saya terus melangkah keluar untuk ke bazar Ramadhan Sibu. Tidak sabar rasanya menikmati keenakan sekeping murtabak yang panas. Bazar Ramadhan Sibu terletak tidak jauh dari Kompleks San Yan yang menjadi mercu tanda bandar Sibu. Jarak bazar ini dari hotel penginapan saya agak jauh. Namun ia tidak menghalang semangat saya untuk mencari murtabak yang sangat diidamkan itu.

Bazar Ramadhan Sibu

Setelah berjalan kaki selama hampir 15 minit akhirnya saya sampai juga ke bazar Ramadhan Sibu. Melihat kepada ramainya pengunjung dan peniaga yang menjual aneka juadah membuatkan saya menjadi begitu teruja. Ternyata bazar Ramadhan Sibu tidak menghampakan saya. Ramai juga orang berniaga murtabak. Saya membeli dua keping murtabak dari seorang penjual yang berkopiah. Harganya juga tidaklah semahal yang disangkakan. RM6 untuk dua keping murtabak tidak membebankan saya yang bekerja sebagai seorang guru ini. Selain dari itu, saya juga membeli juadah lain seperti nasi goreng ayam dan air. Cukup semua pembelian dengan pantas saya pulang ke hotel. Tidak sabar rasanya menikmati hidangan berbuka puasa yang amat dinantikan ini !.

Bertuahnya berbuka puasa di Sarawak ialah waktu berbuka puasanya yang jatuh lebih awal dari Semenanjung. Lazimnya waktu berbuka puasa disini ialah dalam sekitar jam 6.40 minit petang. Namun jika bersendirian di hotel sebegini saya lebih selesa melewatkan waktu berbuka saya lebih seminit dari waktu yang tertera pada jam tangan saya. Ia sebagai satu cara saya mengelakkan dari berbuka awal dari waktu yang sebenarnya.

Saya akui, saya telah tewas dengan nafsu makan saya pada ketika berbuka puasa hari itu. Saya menghabiskan dua keping murtabak, sebungkus nasi goreng ayam dan beberap keping kuih dalam jangka masa 15 minit sahaja. Namun terasa kepuasan apabila dapat melunaskan keinginan saya terhadap murtabak walaupun rasa murtabak berkenaan tidaklah sesedap yang saya jangkakan. Hahahahaha

Kekenyangan yang menggila

Malam itu saya keluar sekali lagi meneroka suasana malam bandar Sibu. Di Sibu terdapat pasar malam yang dibuka setiap hari. Saya suka mengunjungi pasar malam ini pada setiap kali saya ke Sibu. Kadangkala tidak ada apa pun yang saya beli di pasar malam ini melainkan hanya untuk mencuci mata sendiri sahaja. Namun untuk malam ini, ada sesuatu yang ingin saya cari di pasar malam ini.

Selain dari menjual beraneka barangan, pasar malam Sibu ini juga menempatkan peniaga-peniaga yang menjual makanan. Hasrat di hati saya mahu membeli kepak ayam panggang dan nasi lemak untuk dibuat bersahur. Sejak tinggal di Sarawak, saya menjadi seorang penagih kepak ayam panggang yang tegar. Jika terlihat kepak ayam panggang, mudah sahaja air liur saya menjadi kecur. Hal ini terbawa-bawa sehinggalah saya berpindah ke Batu Pahat ini.

Pulang dari pasar malam untuk ke hotel, saya melalui sebuah gerai menjual burger. Kesudahannya dua biji burger dibungkus untuk dibawa pulang ke hotel. Saya sendiri tidak pasti sama ada saya mampu untuk menghabiskan makanan-makanan yang telah saya beli ini dan perut rasanya masih lagi penuh. Malam itu saya hanya duduk sendirian sambil menonton televisyen. Keseorangan dan bersendirian membuatkan saya menjadi lebih tenang. Walaupun saya sememangnya seorang yang periang dan banyak cakap namun sesekali saya lebih selesa bersendirian. Ia memberikan lebih priavasi kepada diri saya. Ia membuang sebentar segala masalah kerja dan peribadi yang sering membelenggu kehidupan saya.

Masuk sahaja jam 9.30 malam saya mula terasa lapar. Tangan saya pantas menyuap sedikit demi sedikit nasi lemak dan kepak ayam panggang yang dibeli di pasar malam tadi. Habis nasi lemak dan sayap panggang, saya terasa masih belum kenyang. Lantas sebiji burger masuk ke dalam perut. Barulah terasa kenyang yang amat sangat. Perut juga semakin membuncit akibat makan dengan terlalu banyak. Betul-betul saya melunaskan dendam makan di Sibu ini. Pada fikiran saya tidak mengapalah. Bukan selalu saya berkeadaan seperti ini. Hahahahaha.

Tepat jam 12.00 malam saya tidur dan jam 3.30 pagi saya bangun untuk bersahur. Mujur juga ada sebiji lagi burger yang masih belum saya nikmati malam tadi. Habis juga burger berkenaan saya makan walaupun dalam keadaan mata yang mengantuk. Saya memerhatikan dari tingkap hotel ke arah jalan raya di hadapan hotel. Lengang sahaja jalan raya berkenaan. Ia jauh berbeza dengan suasana siangnya yang sibuk dan berserabut.

Burger untuk bersahur

Esoknya saya mengambil kesempatan untuk membeli belah sedikit untuk keperluan hari raya saya. Ketika mahu meningalkan hotel berkenaan, penjaga kaunter itu hanya tersenyum memandang saya. Risau juga hati saya dipandang sedemikian rupa. Saya memberikan kunci kepadanya. Tiba-tiba dia berkata kepada saya bagaimana tidur saya malam tadi adakah lena atau tidak. Saya hanya menjawab lena dengan mimpi yang indah-indah sahaja. Beliau akur dan menambah ... sudah 2 bulan tidak ada orang yang mahu tidur di bilik itu kerana katanya berhantu. Saya tersenyum dan berkata semula kepadanya bahawa di bulan puasa seperti ini hantu-hantu semuanya kena ikat. Beliau mengangguk setuju dan saya terus melangkah keluar dengan seribu satu persoalan yang aneh.

Tepat jam 12.30 tengah hari, bot ekspres saya membelah keheningan Sungai Rajang untuk kembali semula ke Kapit. Dan seperti perjalanan ke Sibu semalam, begitulah keadaan saya hari ini. Tepat jam 3.30 petang saya sampai semula ke Kapit. Cikgu Kumaresan sudah sedia menanti saya di terminal bot ekpres Kapit dengan senyuman sumbingnya.

Di rumah saya mengira-ngira kos yang saya keluarkan hanya untuk dua keping murtabak. Tiket bot ekspres pergi dan balik RM50 dicampur dengan harga bilik hotel berhantu RM50 sudah menjadi RM100. Harga dua keping mutabak pula ialah RM6. Campur keduanya menjadi RM106. Tersenyum saya sendiri betapa mahalnya harga yang perlu saya bayar untuk menikmati dua keping murtabak. Sehingga hari ini saya masih tersenyum apabila teringatkan hal murtabak ini. Ia akan kekal sebagai memori Ramadhan saya yang terindah samapai bila-bila.

RM106 dan murtabak membuatkan Ramadhan saya sentiasa indah !

2 ulasan:

abang bro EL said...

ingatkan harga murtabak rupanya harga sewa hotel..hehe

hafez j malim said...

hahaha...nak dapatkan murtabak terpaksa menghabiskan jumlah duit yang banyak. tidak mengapa asalkan hati puas... hahaha