BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, February 26, 2010

Cikgu Maaruf Mahmud - Satu Penghargaan Ringkas

 
Allahyarham Cikgu Maaruf Mahmud

Beberapa minggu yang lalu ketika Pusat Sumber SMK Kapit melakukan penghapusan stok buku - buku lama, saya mendapat kesempatan untuk mengutip beberapa buah buku yang saya kira mempunyai nilai khazanah ilmu yang amat bernilai. Masakan tidak, ratusan buku yang akan dilupuskan itu ada diantaranya sudah berusia lebih 50 tahun dan amat sukar untuk didapati pada masa kini.

 Novel Anak Din Biola karya Cikgu Maaruf Mahmud

Ketika sibuk mencari di atas timbunan buku - buku tersebut mata saya tertumpu pada sebuah buku yang sudah lama saya cari. Buku berjudul ' ANAK DIN BIOLA' karya pengarang buku kanak - kanak dan remaja yang amat saya minati dan hormati iaitu Cikgu Maaruf Mahmud. Sukar untuk menggambarkan perasaan saya pada ketika itu kerana kali terakhir saya membaca buku ini ialah dalam tahun 1995 iaitu kira-kira 15 tahun yang lalu. Buku yang saya jumpai ini adalah cetakan kali ke tiga pada tahun 1985. Ini bermakna buku itu berusia 25 tahun ketika ini dan saya hanya tua setahun sahaja dari buku berkenaan.

Saya amat berminat dengan karya - karya Cikgu Maaruf Mahmud. Bhasanya mudah dan menyeronokkan untuk dibaca. Cikgu Maaruf Mahmud  merupakan generasi guru - guru sebelum merdeka yang banyak menulis mengenai cerita kanak - kanak dan remaja. Biografi tentang dirinya tertulis di dalam sebuah buku berjudul ' Berenang Di Lautan Cetera" terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka. Saya sempat membaca bukunya ini.

Disini dilampirkan sedikit riwayat hidup Cikgu Maaruf Bin Mahmud. Apa yang bermakna disini ialah beliau adalah senior saya di Universiti Pendidikan Sultan Idris kerana beliau adalah lulusan daripada Sultan Idris Trainning College ( SITC ) - nama lama bagi UPSI.

Dilahirkan di Hulu Yam Baru pada 4 Disember 1920. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Hulu Yam, kemudian melanjutkan pelajaran dalam bidang perguruan di Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim. Bertugas sebagai guru sebelum bertukar ke Dewan Bahasa dan Pustaka sehinggalah bersara pada tahun 1977.

Menceburi bidang penulisan sejak 1955. Antara kejayaan beliau dalam bidang penulisan ialah:-
  • menang hadiah peraduan menulis Cerita Kanak-kanak anjuran Jabatan Pendidikan Negeri dan DBP, serta Kementerian Pendidikan Malaysia;
  • menang hadiah penghargaan dalam peraduan menulis Novel Sejarah Kanak-kanak DBP 1981.
Antara karya beliau yang diterbitkan oleh DBP ialah:-
  • Wira di Bumi Warisan
  • Pelita Yang Menyala
  • Berenang di Lautan Cetera
  • Novel Anak Din Biola memenangi tempat pertama Peraduan Hadiah sastera Remaja ESSO-GAPENA II, 1982.
( maklumat mengenai riwayat hidup Cikgu Maaruf Mahmud ini diambil dari http://azemi09.wordpress.com/ )

0 ulasan: