BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

.

Photobucket

Thursday, February 11, 2010

Bercerita Tentang Melukis 2

Terasa hari yang menyeronokkan bagi saya dan anak - anak PPKI hari ini bila kami menjalankan aktiviti Pendidikan Seni Visual ( PSV ). Hari ini saya merancang untuk menghasilkan karya menerusi cara tiupan dengan menggunakan penyedut minuman. Memang kebelakangan ini saya amat meminati lukisan bercorak abstrak. Ini secara tidak langsung saya masukkan sekali di dalam pemikiran anak - anak didik PPKI saya.

Sebelum memulakan pengajaran saya meminta anak - anak didik saya membayangkan apa yang terlintas di fikiran mereka sebelum menghasilkn karya. Saya meminta mereka merahsiakan apa yang terkandung di dalam fikiran mereka dan meminta mereka masukkan di dalam karya mereka nanti. Kemudian baru lah saya mengajar cara dan teknik yang betul dalam menghasilkan karya melalui teknik tiupan ini.

Maka bermulalah perjuangan anak - anak didik saya mengahasilkan karya agung mereka. heheheehehe. Saya dan pembantu Pengurusan Murid ( PPM ) iaitu Puan Sylvia Jingga membantu dengan seadanya. Saya lebih suka anak - anak didik saya berusaha dengan daya kreatif sendiri.

 
Barisan depan dari kiri : Mariana, Victoria dan Sandra Sura
Bahagian belakang dari kiri : PPM Puan Sylvia Jingga dan Jackson Jelani


Sharina tersayang

Jackson dan ilusi autisma... karyanya memang menjadi kegemaran saya

Sesuatu yang menarik mengenai aktiviti ini ialah tumpuan yang diberikan oleh anak didik saya. Mereka memberikan sepenuh tumpuan. Jackson si pencetus masalah juga menjadi anak lelaki yang baik malahan karyanya memang menjadi kegemaran saya selalu.
Setelah bertungkus lumus selama hampir sejam maka siaplah 5 karya dari anak - anak didik PPKI saya. Secara jujurnya saya berpuas hati dengan apa yang mereka hasilkan. Selepas itu saya meminta mereka menerangkan apa yang ingin mereka lukis dan apa yang dibayangkan sewaktu menghasilkan kerja seni tadi. Jawapan nya memang lucu namun apa yang pasti ia memberi makna kepada diri saya.... 


Keterangan Gambar dan Judul Hasil Seni
Atas kiri : "Transformers" - Jackson Jelani
Atas kanan : "Bintang" - Sharina Merom
Tengah Kiri : "Cikgu Hafez" - Sandra Sura
Tengah Kanan : "Rumah Panjang" - Mariana Jantum
Bawah : "Cinta" - Victoria Dubau

Seronok melukis bersama anak - anak didik PPKI ini. Mereka gembira dengan karya mereka. Meraka berbangga dengan kreativiti mereka. Sebagai guru biarlah segala keseronokan ini terbawa bersama kenangan mereka bersama saya sepanjang hayat mereka nanti. Ia juga menenangkan fikiran saya semula. Perjuangan menentang perasaan sayu dan gundah terhadap seseorang masih tetap berjalan walaupun sukar.... IA MEMBUATKAN SAYA MAKIN KUAT DALAM DERITA !!!!!



1 ulasan:

ijad said...

cantik lukisan...