BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

.

Photobucket

Saturday, March 27, 2010

Sampul Surat Hari Pertama - Hobi Yang Mengujakan

 Sampul Surat Hari Pertama 
keluaran 10 Mac 2010 bertemakan Paku Pakis

Bagi peminat setem dan filateli hobi mengumpul setem, lembaran mini, sampul surat hari pertama dan juga folder setem adalah sesuatu yang begitu mengujakan. Hobi ini begitu unik dan memiliki pengikutnya yang tersendiri. Suatu ketika dahulu sudah pasti ramai diantara kita yang begitu berminat mengumpul setem dan meletakkannya di dalam album setem. Kita berlumba-lumba bersama teman untuk mencari koleksi setem lama, baru, dalam negara dan dari luar negara. 



Saya juga tidak terkecuali. Ibu saya sememangnya seorang pengumpul setem namun apabila sudah berkahwin dengan ayah, hobinya itu terus ditinggalkan. Saya amat bernasib baik kerana album setem koleksi ibu masih dijaganya dengan baik. Ini secara tidak langsung mencambahkan minat saya untuk mengumpul setem. Maka pada zaman sekolah rendah saya penuhlah album setem saya dengan koleksi-koleksi setem yang saya kumpul, beli dan tukar bersama teman - teman. Sayangnya ketika menjejakkan kaki ke alam sekolah menengah hobi itu terus pudar dan hanyut bersama dengan gerak hati remaja saya yang liar.

Namun demikian saya mula tertarik semula kepada setem apabila saya menjalankan kursus praktikum latihan mengajar saya di SMK Sungai Besar Selangor. Ianya adalah secara tidak sengaja apabila saya mendapat teman serumah yang berminat mengumpul poskad dan setem dari teman - temannya dari luar negara.  Pada mulanya saya tidak mengendahkan sangat hobinya itu dan pernah mengatakan kepadanya hobi mengumpul setem adalah hobi budak sekolah rendah. Sehinggalah pada suatu hari saya ditunjukkan nya dengan sejumlah poskad dan setem dari luar negara yang begitu cantik maka perasaan hati mula memujuk untuk mengumpul setem semula.  Saya kemudiannya bertemu dengan seorang guru yang mengajar di sekolah yang sama ( sudah lupa nama guru tersebut ) yang memperkenalkan saya dengan hobi mengumpul sapul surat hari pertama dan setem. Inilah faktor penyumbang terbesar kepada permulaan hobi saya mengumpul setem dan sampul surat hari pertama ini.

Sebahagian dari koleksi Sampul Surat Hari Pertama saya

Namun demikian ketika di Semenanjung saya amat sukar untuk mendapatkan Sampul Surat Hari Pertama ini kerana jumlah peminatnya adalah terlalu ramai dan cetakannya adalah terhad. Ini membuatkan semangat saya mengumpulnya jatuh dengan mendadak. Setelah jatuh cinta dengan hobi ini barulah saya sedar bahawa hobi ini punya peminat yang ramai malahan mereka - mereka di kalangan pentadbir dan yang berjawatan tinggi dalam kerajaan. Saya amat berminat dengan koleksi setem yang dikeluarkan oleh Pos Malaysia. Lazimnya setem yang dikeluarkan mempunyai tema - tema tertentu malahan ia dikeluarkan sempena memeperingati sesuatu peristiwa atau ulang tahun pemerintahan Sultan di sesebuah negeri.

Sampul Surat Hari Pertama sempena pertabalan 
DYMM Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan

Katika sampai di Kapit hujung tahun 2008 secara tiba-tiba hobi ini berkembang terus dalam diri saya. Masakan tidak, di Kapit ini jumlah peminat hobi ini adalah sedikit malahan kita akan mudah membelinya tanpa berebut-rebut. Inilah yang dikatakan tuah. Melalui hobi ini juga hubungan saya dengan kakitangan pejabat Pos Malaysia cawangan Kapit menjadi erat. Malahan jika ada keluaran terbaru mereka akan menelefon saya memberitahu supaya datang ke Pejabat Pos Kapit. Sehingga kini saya sudah memiliki sejumlah hampir 30 Sampul Surat Hari Pertama, 3 buah Folder setem dan 5 helai lembaran mini yang sangat istimewa.

Ada koleksi dalam simpanan saya ini amat saya sayangi terutamanya Sampul Surat Kenangan bertemakan Ulang tahun Hubungan Malaysia - China yang ke-35 ( jumlahnya cuma ada 100000 sahaja di dunia ) dan Jubli Perak Pemerintahan Sultan Azlan Shah yang ke-25 ( Sultan pemerintah negeri Perak dan jajahan takluknya : DAULAT TUANKU ). Ianya sebagai kenangan - kenangan saya terhadap sesuatu peristiwa. 

Selagi berada di Kapit ini insyaAllah hobi ini akan tetap saya teruskan. Ianya satu hobi yang istimewa dan tidak membebankan dari segi masa dan kewangan. Jika tiada aral melintang dan diizinkan Allah mungkin saya akan berusaha membuat pameran koleksi Sampul Surat Hari Pertama saya khusus untuk pelajar - pelajar sekolah tempat saya berbakti ini. Mungkin ia secara tidak langsung berupaya menanamkan minat mereka terhadap hobi yang unik ini dari mereka terlibat dengan aktiviti yang tidak sihat. 

IA MEMBUATKAN SAYA TERUJA !!!!

Paku -Pakis keluaran 10 Mac 2010

Matawang Malaysia sempena
Ulangtahun ke -54 Bank Negara Malaysia
keluaran 18 Januari 2010

Gagasan 1 Malaysia
keluaran  31 Ogos 2009


4 ulasan:

Ejen 010 said...

saya plak secara accidently mewarisi hobi ni dpd ayah saye..skrg ni dia dah slow sket beli FDC..saye cume uploadkan koleksi ayah saya ke blog..tapi bagus jugak ye hobi ni..sbb byk info yg ada pada setiap keluaran

Nini Mohamad said...

assalam, nak tumpang tanya..saya ada sampul surat hari pertama ulangtahun pertama hari kemerdekaan tahun 1958 yg saya dapat drpd ayah saya...agak2 berapa harga pasaran kalau dijual yer? tp setakat ni bkn utk dijual...saja tanya...tq (^_^)

hafez j malim said...

salam kepada cik nini mohamad...
untuk rujukan lebih baik cik nini lihat di ebay ataupun mudah.my... disana mgkin ada individu menjual FDC yang sama dengan yang dimiliki oleh ayah sdri.

ishak Bin Ab. Manaf IAM said...

Saya ade 1 sampul surat hari pertama Lima 93'