BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

.

Photobucket

Saturday, December 25, 2010

Seketika Di Gemas



Suatu ketika dahulu saya hanya mengenali pekan Gemas di Negeri Sembilan sebagai tempat pertemuan landasan keretapi dari pantai timur dan pantai barat Semenanjung. Itupun melalui pembacaan saya. Selebih dari itu, memang saya tidak tahu.

Cuti sekolah kali ini saya agak beruntung kerana dipelawa oleh Azura untuk ke Gemas, tempat kelahirannya. Apa yang terfikir dalam fikiran saya ialah stesen keretapinya yang klasik. Saya ke Gemas selama dua hari dan bermalam di rumah keluarga Azura di Kampung Felda Sungai Kelamah. Mulanya agak risau juga tidur di rumah orang selama dua malam namun segala kebimbangan itu terbuang jauh-jauh dengan penerimaan keluarga Azura yang terlalu baik dengan saya. Ditambah dengan keletah anak-anak buahnya seramai tiga orang membuatkan saya benar-benar teruja di Gemas.

Gemas pekan yang semakin membangun. Dahulunya di sini kebanyakan penduduk adalah peneroka tanah rancangan FELDA namun kini menurut kata Azura, Gemas semakin berkembang maju. Di rumah keluarga Azura, saya dilayan seperti ahli keluarga. Saya agak akrab dengan anak-anak buahnya. Agak lucu juga bila saya dipanggil dengan berbagai-bagai gelaran oleh mereka... sesekali mereka memanggil saya abang apish, kadang-kadang berubah menjadi acik apish dan yang tak tertahan saya juga dipanggil pakcu apish.... apa-apa gelaran pun oleh mereka saya tetap menyahut gembira. 


Hafez J.Malim bergambar dengan 
anak - anak buah Azura. Ainur Najiha ( kanan sekali ),
Tuah ( pangkuan ) dan Azim ( kiri ).


Azura dan anak - anak buahnya


Di Gemas akhirnya, saya berkesempatan pergi ke stesen keretapinya yang sungguh klasik. Di sinilah titik pertemuan landasan keretapi dari pantai timur dan pantai barat semenanjung Malaysia bertemu. Sudah lama saya ingin sampai di sini semenjak pertama kali saya membaca buku yang membicarakan tentang Gemas kira - kira 16 tahun yang lalu.


Hafez J.malim di Gemas

Sebahagian pemandangan di stesen keretapi Gemas


Lukisan gambar gerabak keretapi menjadi hiasan utama
di stesen keretapi Gemas

Gemas membuatkan saya menjadi seperti kembali ke masa-masa kecil saya. Dengan deretan pohon-pohon getah dan kelapa sawit membuatkan saya jatuh cinta dengan tempat ini. Ia jauh dari kesibukan bandar-bandar besar.Tidak tahu lagi bila saya akan ke Gemas... namun segala kenangan di sini terakam erat di lubuk hati saya. Gemas membuat hati meronta-ronta..... MOHON DISAYANGI !!!!


Adik Tuah ...rajin mengusik saya









0 ulasan: