BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, December 5, 2012

TERIMA KASIH SARAWAK


Rasanya bagaikan baru sebentar sahaja saya menjejakkan kaki ke negeri Sarawak. Masih teringat lagi tanggal 11 November 2008 ketika pertama kali menaiki kapal terbang untuk penempatan pertama saya sebagai guru di SMK Kapit, berbagai-bagai perkara bermain di fikiran. Soalan pertama yang bermain di benak saya pastinya mampukah saya membiasakan diri dengan suasana di tempat baru nanti ? ... Ah .. semuanya membuatkan saya kecut perut !

Tarikh pertama kali saya menjejakkan kaki ke Sarawak
tertera jelas pada cop Imigresen di Dokumen Perjalanan Terhad
milik saya.

Saya melaporkan diri untuk bertugas di SMK Kapit pada tarikh 14 November 2008 bersama dengan 10 orang orang rakan guru baru. Anehnya kami semua melapor diri pada musim cuti sekolah dan keadaan sekolah pada waktu itu sunyi. Yang ada hanyalah kakitangan kumpulan sokongan serta beberapa orang guru pentadbir Namun sesi orientasi guru -guru baru selama dua minggu tetap berjalan dengan sempurna walaupun kami mula dibebani dengan masalah kewangan.

Hafez J.Malim bersama teman-teman guru baru 
SMK Kapit penempatan November 2008

Di Kapit, saya tinggal serumah dengan kesemua rakan-rakan guru baru yang ditempatkan bersama-sama dengan saya. Uniknya di rumah sewa ini tersemat satu ikatan perpaduan yang erat di kalangan kami, kerana terdapat juga tiga orang rakan guru berbangsa Cina yang tinggal bersama. Anehnya rumah sewa kami ini bercantum dengan sebuah kedai tayar dan kedai membaiki pendingin hawa sehingga rumah sewa ini digelar asrama tayar oleh sebilangan teman-teman guru di Kapit. Begitulah hal rumah sewa ini yang silih berganti ahlinya namun ahli-ahli asal tetap setia di sini sementara menantikan saat pertukaran dan akhirnya kini tiba pula giliran saya untuk bertukar dan meninggalkan rumah sewa yang amat nostalgia ini.

Pandangan dari sisi rumah sewa saya di Kapit

Kedai tayar di sebelah rumah sewa

Rumah sewa dengan 11 bilik ini dahulunya sangat meriah. Boleh dikatakan disinilah pelbagai aktiviti kami dirancang dan dilaksanakan. Dengan jarak kami guru-guru yang berasal dari Semenanjung yang jauh dari keluarga menjadikan ikatan antara kami begitu rapat. Bukan sahaja dikalangan ahli rumah sewa malahan meliputi hampir keseluruhan rakan guru di SMK Kapit. Aktiviti berkelah, lawatan, perlawanan bola sepak dan futsal, membuat kain rentang untuk pelbagai aktiviti sekolah, jamuan bulan puasa dan hari raya dan begitu banyak aktiviti semuanya pernah kami laksanakan di rumah sewa ini. Tidak hairanlah pernah rakan-rakan guru di sekolah lain menggelarkan rumah sewa kami ini sebagai pusat kegiatan guru semenanjung yang tidak rasmi.

Kenangan berbuka puasa kali pertama di 
Kapit pada tahun 2009 bersama 
Cikgu Firdaus dan Cikgu Shukri.

Ahli-ahli rumah sewa menggayakan baju baru kelab 
guru SMK Kapit di halaman rumah sewa

Aidiladha 2011 di Kapit

Jamuan berbuka puasa terakhir tahun 2012

Itu tentang rumah sewa. Di SMK Kapit lain pula ceritanya. Sebagai sebuah sekolah menengah luar bandar yang mempunyai jumlah pelajar yang agak ramai, SMK Kapit tidak lari dari menghadapi pelbagai masalah terutamanya dari segi infrastruktur. Ketika tahun-tahun awal saya di Kapit, SMK Kapit masih lagi menggunakan asrama kayu lama yang amat daif. Hinggalah akhirnya masalah ini dapat diatasi dengan pembinaan asrama baru yang canggih dan selesa yang mula digunakan awal tahun ini.

Logo SMK Kapit

SMK Kapit sekolah yang sangat indah. Terletah di lembah perbukitan menjadikan suasana di sekolah ini amat segar dan nyaman. Seronoknya mengajar disini ialah majoriti dari guru-gurunya ialah dikalangan yang berusia bawah 30 tahun. Guru-guru senior agak minoriti di sekolah ini dan ia menjadikan iklim geopolitik sekolah agak stabil. Hubungan antara guru yang terdiri dari pelbagai latar negeri dan etnik amat baik. Malah kerjasama diantara kami adalah cukup erat. Inilah yang menjadikan SMK Kapit begitu lekat di hati dan jiwa saya. Di sini saya meneroka setiap potensi diri saya tanpa gentar akan cabaran. Alhamdulillah berkat hasil usaha saya di SMK Kapit akhirnya membuahkan hasil apabila pihak sekolah memilih saya menerima anugerah perkhidmatan cemerlang pada tahun 2012 ini. Ia adalah hadiah paling bermakna kepada saya sebelum perkhidmatan saya ditukarkan ke Batu Pahat.

Gambar kenangan guru-guru sesi pagi SMK Kapit
pada tahun 2011.

Panorama SMK Kapit dari atas bukit

Hafez J.Malim bersama kontigen SMK Kapit
semasa perarakan sambutan Maulidul Rasul
peringkat bahagian Kapit 2011.

Bersama AJK Pelaksana pertandingan Battle Of The Band
pada tahun 2011.

Gotong royong bersama teman-teman guru
menyediakan kawasan tapak perkhemahan bersepadu
unit beruniform SMK Kapit 2011

Hafez J.Malim ( kanan ) sewaktu beraksi dengan pasukan 
Kapit SFA dalam kejohanan bolasepak Piala Merdeka Kapit.

Menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dari
Tuan Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak
 Encik Abdillah Bin Adam

Ketika menjadi pengerusi 
Kelab Bilik Guru SMK Kapit tahun 2011
menyampaikan hadiah cabutan bertuah kepada
seorang pemenang

Di SMK Kapit juga saya mula mengasah minat saya dalam bidang penulisan blog. Blog Indahrasajmalim ini juga dizahirkan di Kapit ini. Jadi adalah tidak menghairankan kebanyakan artikel dalam blog ini ditulis di Kapit walaupun bahan-bahan penulisannya didapati dari tanah semenanjung. Walaupun begitu, penghasilan puisi saya agak merudum ketika di Kapit ini namun masih aktif. Sebuah lagu puisi saya yang berjudul "Impian 1 Malaysia" berjaya mewakili bahagian Kapit ke pertandingan lagu puisi peringkat negeri Sarawak setelah berjaya menjadi juara bahagian Kapit. Sayangnya lagu ini tewas pula pada peringkat negeri. Saya juga agak aktif dalam beberapa program kesenian di sini. Ini menjadikan pengalaman saya bertambah meluas.

Sedang mendaklamasikan puisi ciptaan sendiri
yang berjudul "Cikgu Ku Yang Ku Jumpa Kelmarin"
ketika sambutan hari guru peringkat SMK Kapit tahun 2011.

Saya berbaju merah bermain bonggo untuk kumpulan 
Sidek  Superfriend ketika sambutan hari guru 2011

Sibuk menghasilkan kain rentang bersama Cikgu Mazlan

Saya juga terlibat dengan agak aktif dalam beberapa aktiviti kemasyarakatan di Kapit ini. Seringkali juga saya mengikuti aktiviti kebajikan yang dianjurkan oleh rakan-rakan guru ke rumah-rumah panjang yang didiami oleh masyarakat Iban. Saya juga dapat menikmati pengalaman baru ketika kunjungan-kunjungan ini kerana ia memberikan persepsi baru kepada saya berkenaan dengan betapa pentingnya perpaduan.

Saya juga dengan beberapa orang guru SMK Kapit berusaha meneruskan aktiviti bacaan yasin dan pengajaran muqaddam serta Al-Quran kepada pelajar etnik Kenyah Muslim yang tinggal di asrama SMK Kapit pada setiap Khamis malam Jumaat secara sukarela. Pada setiap malam di bulan puasa pula kami guru-guru muslim SMK Kapit akan berterawih bersama pelajar etnik Kenyah muslim ini di surau SMK Kapit. Kami akan mengutip sedikit derma dari rakan-rakan guru bagi menyediakan juadah moreh. Alangkah indahnya saat itu. Dalam ketiadaan dan kekurangan, rezeki yang ada tetap dikongsi dengan rasa syukur.

Lawatan ke Rumah Lintang, Katibas pada tahun 2010

Lawatan ke Kampung Long Busang yang mengambil
masa perjalanan selama 9 jam.

Hafez J.Malim bersama teman-teman guru semenanjung
ketika berkunjung ke satu majlis perkahwinan penduduk Melayu
tempatan Kapit.

Saya ketika menyuarakan ketidakpuasan hati
berkenaan isu pendidikan khas di bahagian Kapit
dalam satu seminar yang dianjurkan oleh JPN Sarawak.

Moreh selepas solat terawih di surau SMK Kapit

Tidak ada hiburan yang menyeronokkan di Kapit ini. Namun jika kena pada masa dan tempatnya, hari cuti hujung minggu saya akan terisi dengan aktiviti yang menyeronokkan. Antara aktiviti utama saya semasa berada di Kapit pada hujung minggu ialah beriadah bersama teman-teman. Biasanya kami akan berkelah sambil mandi-manda di sungai. Sesekali saya dan teman-teman bergotong royong memasak pansuh atau membakar BBQ. Aktiviti ini menjadikan perhubungan antara rakan-rakan guru menjadi erat. Saya juga seringkali bermain futsal ataupun bola sepak jalanan semasa tahun-tahun awal di Kapit. Selepas sahaja mendirikan rumah tangga, saya agak kurang bersukan. Agaknya itulah punca utama berat badan saya agak meningkat.

Bersama teman-teman serumah berkelah di Sungai Pelajau
dalam tahun 2009.

Memasak pansuh di tepi sungai

Bersama Cikgu Ahmad dan Cikgu Hafiezh berkelah di 
Sungai Sebuluh

Bergambar kenangan selepas bermain bolasepak jalanan
di Lapangan Terbang Lama Kapit.

Bersama Penolong kanan 1 SMK Kapit 
Cikgu Kuiek Bon Siau ( baju hijau ) dan Cikgu Kumaresan
( baju hitam ) melawat sahabat Cikgu Taqiuddin ( baju pengakap )
di suatu perkhemahan.

Jika dibandingkan dengan Program Pendidikan Khas Integrasi ( PPKI ) SMK Kapit dengan PPKI yang terdapat di bandar adalah umpama langit dengan bumi. Ketika pertama kali menjejakkan kaki ke PPKI SMK Kapit pada tahun 2008 saya tahu bahawa cabaran mengajar disini jauh lebih mencabar. Kemudahan yang terdapat di kelas pendidikan khas SMK Kapit masih belum mencukupi. Malahan kami menghadapi masalah bekalan elektrik pada tahun pertama, kedua dan ketiga saya disini. Begitu juga dengan masalah air yang tidak disalurkan kedalam kelas sehingga menyukarkan kami melakukan aktiviti masakan. Syukur ke hadrat Allah SWT, hasil usaha yang berterusan masalah air dan elektrik yang membelenggu kelas kami dapat diatasi atas bantuan banyak pihak.

Logo PPKI SMK Kapit

Begitu juga dengan masalah lain seperti peralatan kelas yang kurang sempurna seperti meja dan kerusi semuanya dapat diatasi malahan saya sangat bersyukur kerana kerusi dan meja pelajar kelas pendidikan khas tidak pernah rosak malahan terus kekal kukuh sehingga kini. Pernah suatu ketika dahulu kelas pendidikan khas tingkatan 1 dan 2 bergilir-gilir menggondol kemenangan kelas terbersih di SMK Kapit setiap minggu. Sayangnya penyertaan kelas pendidikan khas dalam pertendingan keceriaan diketepikan akibat dari bantahan dari kelas-kelas biasa ( termasuklah kelas tingkatan enam ) yang sememangnya tidak akan mampu menandingi kelas pendidikan khas.

Kelas PPKI SMK Kapit

Tidak banyak aktiviti yang dapat saya jalankan sepanjang empat tahun di PPKI SMK Kapit. Namun didalam ketidakcukupan itu dapat juga saya menjalankan aktiviti seperti program perkhemahan, perjumpaan ibu bapa, aktiviti masakan, sukaneka, lawatan ke muzium kapit dan pelbagai aktiviti lain. Walaupun hanya berskala kecil namun ia memberikan kepuasan yang tidak terhingga kepada diri saya.

Jamuan tahunan PPKI

Lawatan meretas pembelajaran ke Muzium Kapit

Jika di bandar, guru-guru PPKI biasanya tidak akan menghadapi masalah dalam mendapatkan kad OKU kerana ibu bapa pelajar berupaya untuk memohon kad berkenaan tanpa bantuan guru. Namun hakikatnya di Kapit ini, gurulah yang menjadi harapan ibu bapa untuk mendapatkan kad OKU bagi melayakkan anak mereka menerima Elaun Murid Khas ( EMK ). Ketika di tahun pertama saya di sini, masih ramai pelajar OKU di sekolah ini masih belum mempunyai kad OKU. Alhamdulillah, menjelang tamatnya perkhidmatan saya di Kapit, keseluruhan pelajar-pelajar OKU dalam jagaan saya telah memiliki kad OKU.

Semasa berkhidmat di Sarawak juga saya sempat berkunjung ke tempat-tempat menarik yang terdapat disini. Kebanyakan dari perjalanan - perjalanan itu sempat saya nukilkan di dalam blog perkongsian ini. Sekurang-kurangnya bila rindu bertandang salam kepada saya, dapat juga saya menyambutnya dengan membaca catatan-catatan lama berkenaan. Antara bandar dan pekan dalam negeri Sarawak yang pernah saya kunjungi ialah Kuching, Sibu, Sri Aman, Sarikei, Bintanggor, Mukah, Oya, Matu, Daro, Bintulu, Song, Serian dan pelbagai lagi. Cumanya saya agak terkilan kerana impian saya untuk menjejak pekan Belaga sehingga kini masih tidak kesampaian. Itulah yang menjadi kekesalan saya sehingga ke hari ini.

Ketika berkunjung ke 
Kampung Long Busang dalam daerah Belaga

Bersama Cikgu Kumaresan di atas
 feri menyeberangi Batang Igan

Ke pekan Song

Melawat teman lama di pekan Bintanggor

Semasa di Bintulu

Namun, semuanya itu telah berlalu dan kekal di ingatan saya sepanjang hayat. Sarawak dan penduduknya yang menerima kehadiran saya dengan semurni hati benar-benar membuatkan saya sebak. Terasa begitu rindu untuk bertutur dalam bahasa Iban yang menjadi bahasa pengantaraan utama penduduk Kapit. Walaupun saya masih baru empat tahun di Kapit namun saya mudah sekali menerima bahasa Iban dalam pertuturan seharian saya dengan pelajar mahupun ibu bapa. 

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada :

  • Cikgu Ananthan A/L Subramaniam ( mantan pengetua SMK Kapit selaku ketua jabatan saya yang pertama ) 
  • Cikgu Manggi@Manggie Ak Nyegang ( Pengetua SMK Kapit )
  • Cikgu Kuiek Bon Siau ( Penolong Kanan 1 SMK Kapit yang sentiasa bersabar dengan kerenah saya dan rakan-rakan )
  • Cikgu Abdul Rahman Nicholas ( PK Ko-Kurikulum SMK Kapit )
  • Cikgu Ana Ak Rantai ( PK Tingkatan 6 SMK Kapit yang sentiasa mempercayai kebolehan saya )
  • Ustazah Aminah Bt Salleh ( Guru kanan kemanusiaan SMK Kapit yang saya anggap sebagai kakak kandung saya sendiri )
  • Cikgu Norizal Bin Mustafa ( mantan Guru kanan Teknik dan Vokasional SMK Kapit - individu pertama di SMK Kapit yang saya kenali. )
  • Sahabat yang saya anggap sebagai saudara sehidup semati iaitu Cikgu Kumaresan A/L Saminathan, Cikgu Mohd Shukri Bin Alias, Cikgu Mohd Shahrul Bin Roslan dan Cikgu Hafis Bin Mohd Dom.
  • Geng Asrama Tayar ( watak-watak jahat sama ada yang masih ada ataupun yang sudah pergi )
  • Para Anggota Kakitangan Sokongan SMK Kapit yang sentiasa bersabar dengan kerenah saya
  • My luvly penyelaras PPKI SMK Kapit - BOSS Rosman Mohd Sulaiman dan konco-konconya Encik Merum Amba, Encik Tajery Yusoff, satu - satunya amoi Cina yang paling saya sayangi di dunia ini iaitu Cik Tay Hun Chin, adinda Entia Ak Bangau dan kakak yang banyak mengajar saya hal ehwal wanita Puan Sylvia Jingga.
  • Staff Guru SMK Kapit yang best ( banyak sangat tak dapat nak tulis nama )
  • Pakcik Posmen yang nasi goreng sayap panggangnya paling terbaik di Kapit.
  • Encik Abang Khairul selaku kakitangan Pos Malaysia Kapit yang sentiasa menyimpan Sampul Surat Hari Pertama untuk saya.
  • Anak-anak murid saya di PPKI SMK Kapit
  • Kadet-kadet KRS yang sangat saya sayangi
  • Pelajar-pelajar SMK Kapit yang sentiasa memberikan cerita baru kepada saya
  • kepada jutaan penduduk Sarawak yang memahami bahawa perpaduan adalah tonggak utama penyatuan bangsa.
Tanggal 7 November 2012 saya bergerak meninggalkan Sarawak dengan sejuta satu kenangan yang manis. Tidak ketahuan lagi bilakah saya akan menjejakkan kaki ke sini semula namun percayalah, Sarawak akan terus kekal sebagai sebuah negeri yang begitu dekat di hati saya. 

Saya akan selalu merinduimu selalu Sarawak !









1 ulasan:

Unknown said...

Selamat bertugas di negeri Johor. Semoga anda meneruskan kecemerlangan di sekolah baru anda.