BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

.

Photobucket

Monday, August 26, 2013

Sejenak Di Stesen Keretapi Lama Batang Melaka

Bicara Awal




Asalnya hajat saya hanyalah untuk melihat pemandangan jajaran trek landasan berkembar baru yang menghubungkan Seremban dengan Gemas. Namun akhirnya ia bertukar menjadi satu garapan kecil berkenaan dengan sebuah lagi sisa-sisa stesen keretapi tua yang masih lagi wujud di negara kita ini. Walaupun sekadar satu persinggahan ringkas namun saya sedar, masa penamat stesen tua ini sudah mula ke pengakhirannya. Ia adalah baki-baki akhir tinggalan jajaran landasan keretapi lama bagi laluan Pantai Barat yang masih tinggal sehingga kini. Esok dan lusa masih belum ketahuan nasib hayatnya dan saya sedar ... kita tidak akan selamanya mampu bernostalgia dengannya.

Itulah stesen keretapi lama Batang Melaka. Sebuah stesen lama yang penuh dengan nilai-nilai sejarah dan begitu unik. Sebelum ini, saya hanya melihat gambar dan cerita berkenaan stesen ini melalui internet sahaja. Jarak, masa dan komitmen pada kerja pasti tidak memungkinkan saya untuk sampai dan melihat wajah stesen keretapi tua ini. 

Namun segalanya berubah setelah saya berumahtangga dan berpindah kerja dari Sarawak ke Semenanjung. Berumahtangga dengan seorang gadis yang berasal dari Gemas rupa-rupanya memberikan saya sejuta satu peluang untuk mengembangkan lagi hobi berkenaan dengan hal keretapi ini. Gemas yang menjadi titik pertemuan utama antara jajaran Pantai Timur, Pantai Barat dan Selatan telah memberikan saya nafas baru untuk meneroka setiap keunikan jajaran keretapi di negara kita ini. Ditambah pula dengan sokongan dari sang isteri tercinta yang jarang sekali bermasam muka dengan kegilaan saya ini ... maka tidak hairanlah bahan cerita berkenaan dengan hal keretapi ini tidak akan pernah luput dari senarai tajuk di blog perkongsian ini... insyaAllah.

Menjejak Landasan

Walaupun bekerja di Batu Pahat namun jika ada kelapangan di hujung minggu saya sekeluarga sering juga pulang ke kampung isteri yang terletak di FELDA Sungai Kelamah, Gemas Negeri Sembilan. Lumrahlah bagi seorang lelaki, walaupun hati tenang di rumah mertua namun sesekali saya mudah merasa bosan. Ubat yang paling mujarab kepada masalah kebosanan ini ialah keluar berjalan-jalan melihat suasana alam di sekitar Gemas dan pekan-pekan kecil sekitarnya. Ia menjadikan saya lebih mahir dengan jalan-jalan di sekitar daerah ini sekaligus menambahkan lagi pengetahuan dan pengalaman diri saya.

Kamera tua yang sering menjadi peneman diri tidak pernah saya lupakan. Dengan kamera inilah banyak sekali paparan-paparan yang dapat saya ulas di blog perkongsian ini. Jasanya terlalu besar bagi saya walaupun kini ia sudah amat-amat ketinggalan dek zaman. 

Saya memutuskan untuk menjejak pengakhiran landasan keretapi bagi jajaran Pantai Barat yang berakhir di Gemas. Sebelum ini, saya pernah mengulas berkenaan dengan Stesen Keretapi Lama Gemas. Kini saya mahu mencari dan melihat sendiri tingalan-tinggalan lama yang masih tinggal bagi jajaran ini bermula dari Gemas sehingga ke Batang Melaka. Saya yakin, pasti akan ketemu dengan sesuatu disini walaupun saya sedar projek landasan bekembar dari Seremban ke Gemas pasti banyak sekali membunuh tinggalan-tinggalan bersejarah ini. Saya hanya berserah kepada Allah SWT. Setiap sesuatu pasti ada rezekinya. Cukup sahaja falsafah itu yang menjadi pegangan saya.

Pekan Air Kuning Selatan Yang Menderita

Dari FELDA Sungai Kelamah menuju ke pekan Batang Melaka, saya akan melalui sebuah pekan kecil Air Kuning Selatan. Jika pulang ke Gemas, saya memang akan melalui pekan ini dari Batu Pahat. Ketika pertama kali melalui pekan ini, hati saya merasa begitu teruja kerana masih lagi dapat melihat sebuah pekan tua di pinggir landasan keretapi.

Pekan Air Kuning Selatan

Uniknya suatu ketika dahulu, kita perlu melintasi lintasan rata landasan keretapi untuk ke pekan ini. Jujurnya sewaktu kali pertama melintasi pekan ini saya menjadi begitu teruja. Malahan tunangan saya ( kini isteri ) tidak mampu menahan ketawa melihat saya terlopong sendiri melihat wajah pekan ini serta laluan keretapinya. Namun itu dahululah ... kini tiada lagi lintasan rata yang membelah landasan keretapi di pekan Air Kuning Selatan ini. Dengan terbinanya jejambat baru yang moden, lintasan rata itu hanyalah tinggal sebagai satu kenang-kenangan indah yang pasti suatu masa nanti tinggal sebagai satu cerita buat generasinya.

Stesen keretapi Air Kuning Selatan sebelum dirobohkan

Saya sempat juga melihat detik-detik akhir stesen keretapi Air Kuning Selatan sebelum ia dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembinaan projek landasan berkembar dari Seremban ke Gemas. Kesal juga di hati ini kerana tidak mengambil gambar kenangan ketika hayat stesen ini masih hidup. Isteri saya sudah berkali-kali memberi cadangan untuk saya mengambil gambar stesen ini ketika melaluinya. Namun itulah nasibnya diri ... peluang yang ada di depan mata telah saya lepaskan tanpa banyak bicara.

Papan tanda stesen keretapi Air Kuning Selatan
( sumber : zkeretapi.blogspot.com )

Lintasan rata di pekan Air Kuning Selatan yang
kini hanya tinggal kenangan.
( sumber : zkeretapi.blogspot.com )

Mujurlah blog zkeretapi yang sering menjadi rujukan saya dalam penulisan hal keretapi masih banyak menyimpan gambar-gambar lama stesen keretapi Air Kuning Selatan ini. Jika tidak pasti saya akan dihantui mimpi-mimpi ngeri atas kegagalan saya merakam saat-saat hidupnya stesen keretapi Air Kuning Selatan. Semoga blog zkeretapi akan terus kekal menjadi bahan sumber arkib yang penting untuk para peminat keretapi seluruh Malaysia.

Uniknya Perjalanan Bersendirian

Memandu kereta bersendirian melalui jalan lama yang sunyi memberikan saya sejuta satu kenikmatan yang tiada terhingga. Kiri dan kanan jalan hanyalah estet-estet getah dan deretan kebun kelapa sawit yang menghijau. Inilah panorama yang sangat saya senangi. Estet-estet getah mengembalikan semula suasana lama di tahun-tahun 1960an sehingga awal tahun 1990an. Kini pemandangan estet-estet getah tua sudah terlalu sukar untuk kita lihat lagi kerana kebanyakan estet-estet ini sudah berubah wajah menjadi ladang kelapa sawit dan bukannya lagi estet getah yang klasik !

Panorama estet-estet getah mengembalikan memori
zaman-zaman yang telah berakhir

Sektor perladangan getah dan perkhidmatan keretapi di negara kita ini bagaikan sukar dipisahkan. Walaupun umum mengetahui perkembangan keretapi banyak dipengaruhi oleh kesan perlombongan bijeh timah namun banyak juga pekan-pekan kolonial yang wujud akibat ledakan ekonomi perladangan getah dilalui oleh jaringan landasan keretapi sejak zaman penjajahan lagi. Kerana itulah saya meyakini pekan Batang Melaka, Air Kuning Selatan dan Gemas wujud dari ledakan sektor perladangan getah negara suatu ketika dahulu.

Walaupun mutu jalan raya sudah dipertingkatkan sesuai dengan peredaran masa namun nuansanya tetap mengimbau memori jalan lama persekutuan dalam tahun-tahun lewat 1980an. Inilah yang membuatkan saya begitu menikmati perjalanan ini. Ia sebenarnya membuatkan saya begitu bernostalgia dan tenang.

Jarak-Jarak Terakhir Jajaran Pantai Barat Semenanjung

Pembinaan landasan berkembar sememangnya telah merubah wajah landasan bagi jajaran Pantai Barat Semenanjung. Pemodenan sistem pengangkutan keretapi bagi negara ini adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Jajaran landasan keretapi yang dipusakai sejak zaman kolonial perlu dinaiktaraf supaya ia terus kekal relevan kepada rakyat sampai bila-bila. Secara prinsipnya saya menyokong pemodenan landasan ini namun sesekali muncul juga kegelisahan di hati melihat tinggalan-tinggalan lama stesen keretapi tua mula diroboh atau ditinggalkan satu persatu demi melihat kejayaan projek landasan berkembar ini.

Namun itulah bayaran yang harus kita bayar demi kelangsungan perkhidmatan keretapi Malaysia. Kini, saya sudah mampu untuk lebih berlapang dada dalam menerima perkara ini. Mustahil bagi stesen-stesen tua yang sesetengahnnya sudah wujud sejak zaman kolonial lagi menampung jumlah penumpang yang semakin ramai. Pembinaan stesen keretapi moden dan besar adalah sesuatu yang sangat perlu sesuai dengan status negara maju yang dinikmati oleh negara kita.

Setelah memandu lebih kurang selama 30 minit  dan akhirnya saya sampai ke simpang masuk ke pekan kecil Batang Melaka. Di sepanjang perjalanan ke pekan ini, saya sesekali dapat melihat perkembangan projek landasan berkembar yang semakin rancak. Ia membuatkan saya tersenyum penuh kebanggan tanpa sebarang sebab.

Masuk ke simpang jalan menuju ke pekan Batang Melaka

Pekan Batang Melaka adalah sebuah pekan yang unik. Pekan ini terletak betul-betul di sempadan antara negeri Melaka dan Negeri Sembilan. Tidak hairanlah Batang Melaka bolehlah dianggap dikongsi secara bersama oleh Melaka dan Negeri Sembilan. Saya memasuki pekan ini dari arah Negeri Sembilan. Dari kejauhan saya sudah dapat melihat stesen keretapi lama Batang Melaka yang terletak agak tinggi dari jalan utama pekan ini.Melalui deretan rumah kedai lamanya yang klasik membuatkan saya begitu teruja. Saya tidak terus singgah ke stesen keretapinya sebaliknya terus memandu menyusuri keunikan pekan tua yang tenang ini.

Tidak sampai lima minit memandu, saya sudah mula memasuki ke pekan Batang Melaka yang terletak di dalam negeri Melaka. Suasananya tetap sama seperti pekan Batang Melaka yang terletak dalam Negeri Sembilan. Tidak jauh dari pekan ini terletak sebuah stesen keretapi baru yang moden dan besar. Jika stesen keretapi lama terletak dalam Negeri Sembilan, namun bagi stesen yang baru ini ianya terletak di dalam kawasan negeri Melaka. Secara tidak langsung kini negeri Melaka sudah mempunyai sebuah stesen keretapi yang terletak di dalam kawasannya sekaligus memadamkan terus statusnya sebagai negeri yang tidak mempunyai stesen keretapi sepertimana negeri Terengganu.

Batang Melaka ialah hentian ketiga terakhir dalam laluan landasan keretapi jajaran Pantai Barat selepas Air Kuning Selatan dan yang terakhir Gemas. Namun kini, setelah stesen keretapi Air Kuning Selatan tidak lagi beroperasi, Batang Melaka menjadi destinasi kedua terakhir bagi penghujung landasan Pantai Barat. Oleh itu tidak hairanlah saya jika pada permulaan penulisan artikel ini saya mahu meletakkan tajuknya sebagai "Jejak Penghujung Landasan Pantai Barat". Namun akhirnya saya merubahnya kepada tajuk yang sedia ada kini bagi membolehkan skop pembacaan pembaca nanti lebih terarah kepada stesen keretapi lama Batang Melaka.


Saya sempat juga meninjau keadaan stesen keretapi baru Batang Melaka ini. Ternyata ia sebuah stesen moden yang lengkap dan canggih. Saya yakin ia mampu memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada penduduk Batang Melaka. Saya hanya meninjau-ninjau dari luar sahaja stesen ini. Tidak berani masuk ke dalam. Takut pula nanti dianggap penceroboh yang datang tanpa diundang. Tambahan pula saya membawa kamera. Perasaan bimbang disalah anggap oleh kakitangan stesen sentiasa bermain di hati. Saya tidak lama di stesen baru ini. Hati dan fikiran saya lebih tertumpu kepada stesen keretapi lama Batang Melaka yang sememangnya menjadi hajat dan impian saya selama ini. Hidup sahaja enjin kereta saya terus memandu menuju ke stesen tua itu.

Sebuah Stesen Tua Di Atas Bukit


Stesen keretapi lama Batang Melaka

Tidak lama masa yang diambil untuk sampai ke stesen keretapi lama Batang Melaka. Kedudukannya terletak agak tinggi dari jalan utama pekan ini. Saya meletakkan kereta di seberang jalan raya. Saya meninjau-ninjau dahulu keadaan di sekeliling. Jika ada kakitangan KTMB yang bertugas boleh juga saya memohon kebenaran bagi mengambil gambar. Saya bertanya kepada seorang pekedai yang tersenyum melihat saya termanggu-manggu di depan kedainya jika stesen ini masih beroperasi. Beliau menyatakan bahawa operasi stesen ini telah dipindahkan ke stesen baru.

Papan tanda tua stesen keretapi Batang Melaka

Saya memandang dari jauh stesen ini. Banggunan utama stesen ini masih utuh dan tidak dimamah masa. Rasanya ia binaan baru yang dibina bagi menggantikan binaan lama. Namun ia masih lagi terlihat klasik. Saya mengambil kesempatan berbual dengan pekedai Cina berkenaan tentang hal-hal nostalgia berkaitan dengan stesen tua ini. Ternyata banyak kenangan beliau terhadap stesen keretapi tua ini. Sejak dari mudanya beliau melihat stesen itu. Keramahannya membuatkan saya terleka. Lama juga saya berbual-bual dengannnya sehinga terlupa maksud asal perjalanan ini.

Saya menaiki anak tangga simen untu ke kawasan stesen. Tangga-tangga ini mengingatkan saya kepada stesen keretapi lama Kuala Kubu Road yang telah ditinggalkan. Kedua-dua stesen ini bertangga cumanya yang membezakannya ialah di Batang Melaka ini saya perlu menaiki tangga manakala di Kuala Kubu Road saya perlu pula menuruni tangga. Namun itulah keunikan stesen-stesen lama ini. Ianya penuh dengan seni binaan yang kelihatan ringkas namun pada saya begitu berestetika.

Menaiki anak tangga bersimen untuk sampai 
ke bangunan stesen

Saya berharap agar papan tanda lama stesen ini masih wujud. Papan tanda putih yang menunjukkan nama stesen dan arah stesen seterusnya itu seringkali membuatkan saya begitu menjadi kagum. Keutuhannya dalam mendepani cabaran cuaca dan masa menjadikan ia satu tinggalan sejarah perkhidmatan keretapi Malaysia yang begitu hebat. Sudah banyak stesen-stesen keretapi lama yang pernah saya lawati, ternya papan tanda lama ini tetap berdiri kukuh sebagai bukti kewujudan sebuah stesen keretapi yang berjasa kepada masyarakat.

Papan tanda lama stesen keretapi lama Batang Melaka

Syukur juga papan tanda lama ini masih ada dan masih kukuh. Landasan di hadapan stesen ini telah dibongkar dan dialihkan ke laluan baru. Sayu hati melihat sebuah stesen keretapi lama yang kini sudah tidak berperanan lagi. Tiada lagi keretapi singgah dan mengambil penumpang disini. Ia kini sunyi tanpa deruan bunyi lokomotif yang gagah.

Tidak jauh dari papan tanda lama stesen ini terdapat sebuah pondok kayu kecil yang menjadi tempat penumpang menunggu keretapi. Walaupun hanya sebuah binaan kayu yang kecil namun jasanya sangat besar kepada para penumpang. Tidak ada kerusi kayu moden empuk bagi penumpang menunggu kedatangan keretapi di pondok ini. Cukuplah sekadar kerusi kayu panjang klasik untuk  para penumpang merehatkan lelah. Turut diletakkan di pondok menunggu ini ialah papan kenyataan yang memberi info-info berkaitan hal-hal keretapi. Ianya masih terga. ntung cantik tanpa sebarang gangguan.

Pondok menunggu yang klasik

Kerusi kayu .. peneman sepi yang selesa sementara
menanti keretapi tiba

Saya berlegar-legar di kawasan pondok ini membaca info-info yang diletakkan di papan kenyataan itu. Pasti suatu masa nanti poster-poster info ini akan dimamah masa. Alangkah baiknya jika saya dapat mengambilnya dan dibawa pulang. Namun saya sedar, ia tetap milik KTMB dan saya bukanlah lelaki yang suka menjarah hak orang.

Papan kenyataan stesen

Platform stesen ini masih kukuh. Agak panjang juga platform ini. Saya mendapat satu maklumat yang unik berkenaan dengan keretapi yang singgah berhenti di stesen ini. Khabarnya jika ada sesebuah keretapi berhenti di stesen ini dari arah Gemas, maka lokomotif atau kepala keretapi berkenaan akan berada dalam kawasan negeri Melaka. Manakala gerabak-gerabak keretapi berkenaan akan berada di dalam kawasan Negeri Sembilan. Begitu lah sebaliknya jika keretapi berhenti dari arah Tampin, maka gerabaknya di Melaka manakala lokomotifnya di Negeri Sembilan.

Platform Utama stesen

Di seberang landasan yang sudah dibongkar ini terdapat satu anak tangga kecil. Tidak pula saya mengetahui kemana arah perginya anak tangga berkenaan. Jika dilihat sepintas lalu, hanya dari belah bangunan stesen sahaja yang mempunyai platform. Manakala dari arah seberangnya tidak ada. Mungkin perselisihan tren tidak dapat dilaksanakan di stesen ini.

Tidak pula saya tahu kemana arah perginya
anak tangga ini.

Di hujung platform ini terdapat dua buah bangsal kecil. Sebuah bewarna putih manakala sebuah lagi bewarna merah. Bangsal bewarna putih berbumbung tirus manakala bangsal bewarna merah pula berbumbung melengkung. Seperti halnya anak tangga seberang stesen tadi, saya juga tidak mengetahui apakah fungsi dan peranan dua buah bangsal ini. Mungkin ia bangsal yang digunakan sebagai stor tempat meletak barang-barang atau sebagai rumah kunci kait.


Tanaman renek seperti pohon-pohon bunga hidup dengan suburnya di stesen ini. Bunga-bunganya mengembang cantik. Ia menyerikan lagi aroma klasik stesen ini dan pasti usia pohon-pohon bunga ini juga sudah mencapai puluhan tahun.

Pokok-pokok bunga yang masih berbunga

Saya melangkah ke bangunan utama stesen. Kaunter jualan tiketnya telah ditutup. Sekali pandang, kelihatannya bentuk binaan stesen ini sama dengan stesen keretapi Batu Anam yang pernah saya singgahi tidak lama dahulu. Saya merasakan banggunan stesen ini adalah binaan baru yang dibina bagi mengantikan bangunan stesen lama. Warna dindingnya yang kuning itu masih lagi utuh. Risau juga hati saya jika bangunan stesen ini nanti dijadikan sarang penagihan dadah atau maksiat oleh individu-individu tertentu. Hal ini jelas kerana beberapa stesen lama yang pernah saya singgahi sebelum ini telah dijadikan sarang penagihan dadah. Adalah sayang bagi sebuah stesen yang masih utuh seperti ini dibiarkan tanpa pembelaan. Saya beranggapan moleklah jika ia diwakafkan kepada penduduk setempat untuk dijadikan tempat kemasyarakatan dari dibiarkan atau dirobohkan.

Pemandangan depan bangunan stesen

Tiket kaunter ...sunyi dan sepi

Saya berlegar-legar sahaja di ruangan legar bangunan stesen ini. Saya memandang ke arah landasan di hadapan stesen yang telah dibongkarkan. Betapa dahulu keretapi melalui dan singgah di stesen ini sepanjang masa bagi memberikan perkhidmatan kepada penduduk setempat. Kini segala-galanya sunyi dan sepi. Walaupun penduduk Batang Melaka sudah mendapat sebuah stesen keretapi baru yang jauh lebih canggih, namun saya tahu di benak hati dan perasan mereka pasti ada rasa keterhutangan dan berterima kasih kepada stesen keretapi tua yang banyak berjasa ini.

Tiada lagi landasan disini ... segalanya telah dibongkar
ke arah laluan baru.

Jujurnya, inilah kali pertama perasaan saya menjadi jauh berbeza sewaktu mengunjungi stesen-stesen keretapi lama. Saya menjadi lebih rasional di stesen ini. Mungkin disebabkan keadaannya yang masih utuh menyebabkan saya menjadi sedemikian rupa. Saya sedar hayat stesen ini sudah mela mencapai masa-masa akhirnya. Jika lah suatu masa nanti stesen ini dirobohkan, saya masih boleh tersenyum sendiri kerana pada hari ini saya pernah melawat dan melihatnya dalam suasana yang jauh berubah.

Dengan tidak beroperasinya stesen keretapi lama Bantang Melaka ini bermakna kini Negeri Sembilan kehilangan sebuah stesen keretapinya manakala negeri Melaka pula sudah boleh berbangga kerana sudah memiliki sebuah stesen keretapinya yang tersendiri. Itulah bayaran yang paling mahal yang terpaksa diberi oleh penduduk Batang Melaka walaupun mempunyai pertalian sempadan negeri yang erat.

Saya tidak mahu berlama-lama di stesen tua ini. Masa yang mendesak membuatkan saya lebih selesa hanyak hinggap sejenak di stesen ini. Sewaktu menuruni tangga stesen tua ini, saya berselisih dengan seorang lelaki yang menjinjing bungkusan plastik. Beliau tersenyum memandang saya. Saya membalas senyumannya dengan seramah mungkin namun mata saya meliar memandang bungkusan plastik yang dijinjingnya. Sayangnya, saya tidak dapat mengecam apa yang dibawanya di dalam beg plastik itu. Agaknya apabila melihat diri saya yang meliar memandangnya terus lelaki itu bersuara bahawa beliau mahu menikmati makanan yang dibelinya di pondok stesen keretapi di atas. Saya hanya mampu menunjukkan isyarat bagus sahaja kepadanya.

Ketika mahu masuk ke kereta, saya memandang semula ke arah stesen tua Batang Melaka. Hari ini saya telah menjejakinya dan esok lusa saya tidak pasti sama ada mampu untuk melihatnya lagi. Stesen keretapi lama Batang Melaka, adalah contoh keunikan hubungan sempadan antara negeri di Malaysia. Kedudukannya yang terletak di titik sempadan menjadikan penduduk di negeri Melaka dan Negeri Sembilan berkongsi rasa dan kenangan yang sama terhadap stesen keretapi ini. Tidak mengapalah ... jika esok adalah penamat hayat stesen tua ini, saya pasti ia tetap akan tersenyum kerana sepanjang hayatnya ia telah berbakti tanpa penat untuk para penumpang keretapi.

Sejenak di stesen keretapi lama Batang Melaka banyak menyedarkan saya bahawa tidak selamanya dunia akan bersama dengan kehidupan kita !




6 ulasan:

zacky uesoff said...

Salam buat Tuan,
Terharu bila membaca cerita tentang Stesen Air Kuning Selatan dan Batang Melaka ini. Saya sendiri hairan mengapa banyak stesen-stesen keretapi ditutup dan dirobohkan bilamana ada projek-projek baru yang dilaksanakan. Dengan adanya gambar, maka ianya dapat ditatap oleh generasi akan datang....

hafez j malim said...

salam Tuan Zacky Uesoff..
Saya sendiri amat berterima kasih dengan komitmen Tuan dalam memelihara khazanah keretapi negara kita. Blog Tuan menjadi satu sisipan yang sangt penting bagi tujuan rujukan apabial membicarakan hal keretapi. kisah stesen keretpi ditinggalkan n dirobohkan itu bukan lagi sesuatu yang aneh .. masakan sesuatu yang lama mmpu menampung kehendak zaman. setinggi manapun kita bernostalgia ... esok lusa ia tetap menghilang.

thomas said...

Nostalgianya stesen keretapi ni.

hafez j malim said...

Salam 1 malaysia Tuan Thomas..
saya pasti Tuan Thomas pernah sampai ke pekan Batang Melaka dalam siri-siri perjalanan Tuan. Kini stesen tua ini sudah tidak lagi beroperasi. Mungkin ia banyak memberikan kenangan kepada yang pernah bersamanya dahulu

Anonymous said...

13/5/2012 Hari-hari terakhir keretapi melalui jajaran ini...

http://johorrailway.blogspot.com/search/label/Batang%20Melaka%20Railway%20Station

Anonymous said...

Sebagai anak jati batang melaka,saya amat terharu dengan penulisan pihak tuan.