BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

.

Photobucket

Thursday, February 27, 2014

Catatan Sebuah Buku : Meniti Lautan Gelora - Sebuah Memoir Politik Said Zahari


"Suaramu dari penjara Singapura :
'Mereka akan berkembang
Menghancurkan manusia biadab
Dan rakyat nanti
Tiada takut lagi'
Salut untuk Said Zahari
Salut untuk mereka yang berani !"

- Petikan sajak Salut Untuk Said Zahari
karya SN Usman Awang 

Siapakah empunya diri yang disalut ( dibangga atas perjuangan ) oleh sajak di atas ? ... pasti susuk nama itu bukan calang-calang orangnya. Lebih-lebih lagi pencipta sajak itu sendiri juga bukan sembarangan nama dan punya gelar Sasterawan Negara Usman Awang. Masakan tidak sajak ini tercipta jika susuk ilham yang bernama Said Zahari itu tidak punya cerita besar di hari silamnya. 

Ya ... Said Zahari... satu nama besar bukan sahaja untuk Singapura malahan melewati Malaysia. Sejarah Said Zahari ini merentasi zaman dan menurut perkiraan saya, beliau adalah momen-momen akhir yang masih tertinggal bagi suatu ketika yang penuh dengan kecelaruan politik antara fahaman nasionalisma, sosialisma dan komunisme pada tahun-tahun 1940an sehingga 1960an. 

Said Zahari

Benar juga kata seorang tua yang pernah saya temui di pinggir jalan yang sesak dan berdebu. Katanya generasi beliau ( merujuk anak-anak muda tahun 1940an hingga 1950an ) adalah generasi yang penuh dengan sifat perjuangan dan pemberontakan. Tidak kira apa jua fahaman dalam diri semuanya bermatlamatkan satu ... menegakkan sebuah negara yang merdeka. Namun menjelang tahun-tahun 1960an, ianya berkembang pula menjadi satu kemelut yang panjang antara fahaman-fahaman tertentu dan semestinya anak muda era ini pula menjadi jauh lebih fleksibel dalam menentukan jatuh dan bangun sesebuah perjuangan. 

Dan dalam sejarah yang panjang itu ...ternyata yang kuat pasti beroleh kemenangan walaupun dengan cara kotor atau berhemah. Itulah keributan politik yang nyata namun kesannya akan sentiasa dikenang oleh mereka-mereka yang mengalaminya. Saya mengerti selepas membaca buku memoir Said Zahari ini bahawa beliau adalah susuk yang turut serta dalam keributan politik itu. Beliau mungkin tewas atas bidang kuasa lawannya yang jauh lebih kuat. Namun semangat dan perjuangannya tetap menang walaupun dalam bentuk kenangan sejarah yang berbeza.

Siapa Said Zahari ?

Bagi generasi baru seperti saya, nama Said Zahari mungkin bukan satu nama yang besar dan dikenali. Tambahan pula kisahnya tidak ada diceritakan oleh sejarah yang dipelajari sehari-hari di sekolah. Nama Said Zahari mula memuncak apabila berlakunya mogok selama tiga bulan di Utusan Melayu pada tahun 1961 ekoran dari bantahan pekerja terhadap pengambilalihan syarikat berkenaan oleh parti UMNO.



Mogok itu mencatat sejarahnya yang tersendiri kerana para pekerja yang melakukan mogok berkenaan bukan bermogok untuk urusan kenaikan gaji sebaliknya adalah untuk mempertahankan kebebasan akhbar berkenaan dari dikuasai dan menjadi alat-alat suara kepada parti-parti tertentu. Inilah prinsip perjuangan beliau yang akhirnya menyebabkan beliau terusir dari Malaya ( ketika itu ) ke Singapura yang juga tanah kelahirannya.

Said Zahari dilahirkan di Singapura pada tanggal 18 Mei 1928. Beliau berketurunan Jawa. Mendapat pendidikan Inggeris dan Melayu di Singapura. Semasa pendudukan Jepun beliau berpeluang mengikuti kursus Bahasa Jepun di sekolah perguruan Jepun, Sihan Gakko di Singapura selama dua tahun. Selepas pendudukan Jepun, Said Zahari meneruskan pelajaran ke peringkat Senior Cambridge.

Cerita Said Zahari

Ada suatu cerita unik berkenaan dengan beliau yang begitu membekas pada diri saya selepas membaca buku memoir beliau ini. Dalam bab 1, Said Zahari menceritakan kepada para pembaca berkenaan dengan dirinya sewaktu masih kecil yang sering menangis akibat dari penyakit demam panas, kembung perut dan berbagai jenis penyakit lagi.

Seorang jiran terdekat dengan rumah keluarga beliau yang dipanggil Wak Lias mencadangkan agar Said Zahari yang masih kecil itu dibuang secara olok-olok ke dalam tong sampah. Ia mungkin sekadar petua untuk mengubati penyakitnya itu. Anehnya, mungkin berkat ilmu orang dahulu Said Zahari yang masih kecil itu pulih dan menjadi sihat malah tubuhnya semakin montok selepas upacara pembuangan olok-olok itu.



Hal ini begitu mempengaruhi saya sehingga saya sendiri pernah mencadangkan perkara ini kepada isteri untuk dilakukan kepada anak saya sendiri. Sewaktu awal-awal kelahirannya, anak saya sering menangis terutama menjelang waktu Maghrib. Hal ini benar-benar merunsingkan saya dan isteri. Kebetulan pada suatu hari saya membelek-belek buku ini dan teringat cerita awal Said Zahari tentang upacara pembuangan olok-olok tersebut dan mencadangkan upacara ini kepada isteri. Dengan muka yang mencuka, isteri saya memarahi saya kerana mahu melakukan hal seperti itu kepada anak sendiri. Saya mempertahankannya sebagai satu ikhtiar. Namun apabila memikirkan tentang perasaan seorang ibu kepada anak maka hal itu saya batalkan sahaja. Akhirnya anak saya pulih setelah diubati oleh seorang ustaz di Rembau.

Dunia Politik Singapura

Umum mengetahui bahawa politik Singapura suatu ketika dahulu adalah saling berkait rapat dengan politik Tanah Melayu. Percantuman Singapura dalam gagasan Malaysia pada tahun 1963 menambahkan lagi jalan cerita sejarah politik yang agak panas pada ketika itu.

Said Zahari tidak terkecuali dari terbabit dengan politik. Ketika itu kuasa dan kredibiliti seorang wartawan adalah amat hebat. Beliau kembali ke Singapura akibat dari tindakan Tunku Abdul Rahman yang mengharamkan beliau untuk masuk ke Tanah Melayu. Hal ini adalah akinat dari kesan pemogokan yang dilakukan oleh para pekerja Utusan Melayu yang menentang pengambilalihan surat khabar itu oleh UMNO. Di Singapura, beliau  akhirnya memutuskan untuk menggabungkan diri dalam Parti Rakyat Singapura pada tahun 1962 dan akhirnya dilantik menjadi Ketua Umum parti berkenaan.

Antara perkara yang agak unik berkenaan dengan hal kemasukan Said Zahari ke dalam Parti Rakyat Singapura ( PRS ) ini ialah keterlibatan beberapa orang tokoh nasionalis besar Melayu dalam organisasi parti. Antara yang disebut namanya dalam memoir ini ialah Allahyarham Cikgu Harun Aminurashid. Said Zahari dengan jujur memberikan penghargaan yang tinggi kepada Cikgu Harun Aminurashid ini sebagai seorang pejuang politik yang anti penjajah.

Cikgu Harun Aminurashid antara 
nasionalis kental Melayu

Namun demikian, menjadi seorang pemimpin sebuah parti politik seperti Parti Rakyat Singapura bukanlah sesuatu yang mudah. Parti Rakyat Singapura adalah parti berbilang kaum ( multi racial ) dimana terdapat kaum-kaum tertentu akan mendominasi parti berkenaan. Hal inilah yang dialami oleh parti berkenaan apabila sampai suatu ketika berlaku suatu penyimpangan ideologi antara ahli dan pemimpin. Hal ini berlaku adalah akibat dari penyerapan ideologi sosialis yang berkiblatkat Beijing mula berlaku di kalangan ahli sehingga ideologi asas parti iaitu Marhaenisme ( sosiodemokrasi-nasional ) yang diasaskan oleh Ahmad Boestaman mula terpinggir.

Said Zahari sendiri turut merasakan bahawa terdapat penyusupan anasir komunis dalam parti berkenaan dan agak sukar untuk menafikannya. Hubungan baik parti ini dengan sebuah lagi parti politik kiri Singapura iaitu Barisan Sosialis secara tidak langsung bagaikan menimbulkan suatu kesan yang agak berat di mata pihak pemerintah terutamanya kepada Lee Kuan Yew yang ketika itu menjadi setiausaha agung Parti Tindakan Rakyat ( PAP ).

Antara Nasionalis, Komunis, Anti-Komunis, Soasialisma dan Marhaenisme

Dekad-dekad awal 1950an dan awal 1960an adalah satu tempoh sukar bagi negara Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura. Selain dari perjuangan menentang penjajahan British, rakyat juga terpaksa berhadapan dengan ancaman pengaruh komunis tidak kira dari segi perjuangan bersenjata mahupun ideologi. Perjuangan bersenjata Parti Komunis Malaya ( PKM ) yang menyebabkan berlakunya tempoh darurat di Tanah Melayu akhirnya menyebabkan Said Zahari dan partinya berada di dalam keadaan yang tertekan.

Parti Rakyat Singapura bukanlah sebuah organisasi parti yang besar dan kuat. Ia diakui sendiri oleh Said Zahari. Penyimpangan ideologi asal kepada ideologi yang banyak dipengharuhi oleh sosialisme Beijing ( ala- Mao ) sedikit sebanyak telah menyebabkan parti itu dicop sebagai berhaluan komunis. Ditambah pula dengan keadaan semasa ketika itu yang sememangnya panas dengan penentangan terhadap ideologi komunis maka pastinya parti-parti yang dianggap kiri seperti Parti Rakyat Singapura bagaikan menjadi ancaman kepada pihak pemerintah.

Namun demikian sejauh manapun Parti Rakyat Singapura cuma melarikan diri dari bayangan komunis, maka itulah yang sukar dielakkan oleh parti ini. Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, penyimpangan ideologi telah " menjahanamkan " parti ini pada pilihanraya umum Singapura pada tahun 1959. Didalam pilihanraya ini keempat-empat calon Parti Rakyat Singapura telah kalah teruk malah hilang wang deposit mereka. Hal ini adalah sesuatu yang aneh kerana pada awal kempen kelihatannya sambutan yang diterima begitu menggalakkan namun sehingga ke akhir kempen segalanya berubah apabila ahli-ahli parti yang gigih berkempen mula mengendurkan peranan mereka sehingga menyebabkan ketewasan calon-calon parti.

Menurut Said Zahari hal ini adalah berpunca dari arahan dari tindakan seorang individu yang dianggap sebagai wakil Parti Komunis Malaya ( PKM ) yang digelar dengan panggilan Plen ( plenipotentary ), telah memberikan arahan kepada kader-kader Parti Rakyat Singapura ( PRS ) untuk menghentikan sokongan kepada parti. Akibat dari kekalahan pilihanraya ini amatlah besar kerana secara tidak langsung sekiranya benar berlaku jelas menunjukkan bahawa PRS sudah dijangkiti oleh kuman-kuman komunis. Ianya juga menyebabkan berlakunya saling ketidakpercayaan antara ahli parti terutama ahli berbangsa Melayu dengan ahli berbangsa Cina.

Arahan dari plen ini sebenarnya hanyalah menguntungkan Lee Kuan Yew dan partinya. PKM menganggap kemenangan besar PAP pasti akan merubah pendirian Lee Kuan Yew terhadap PKM. Lee Kuan Yew yang ternyata lebih bijak bertindak dengan lebih agresif selepas itu apabila pada tahun 1961 bertindak melancarkan serangan terhadap anasir-anasir komunis di dalam PAP malahan seterusnya membuat kejutan untuk menyertai gagasan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963.

Lee Kuan Yew

PKM yang berhempas pulas untuk berjuang di Persekutuan Tanah Melayu kini semakin terhimpit. Harapan mereka untuk menguasai pulau Singapura juga kini makin jauh akibat dari percantuman yang tidak diduga itu. Lee Kuan Yew kini mendapat sokongan dari British dan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman. yang sememangnya pro barat dan anti komunis dan golongan kiri.

Kemuncak kepada peristiwa ini ialah berlakunya penangkapan besar-besaran terhadap pemimpin politik berhaluan kiri Singapura dan dicampakkan ke penjara atau dibuang negeri ke Malaya. Hal ini seterusnya melumpuhkan terus parti-parti kiri seperti Barisan Sosialis dan Parti Rakyat Singapura untuk terus bersaing dengan parti PAP di dalam pilihanraya yang diadakan selepas itu.

Said Zahari Ditangkap

Agak unik berkenaan penangkapan Said Zahari ialah ianya berlaku selepas sahaja beliau memegang jawatan sebagai ketua umum Parti Rakyat Singapura ( PRS ). Saya melihat hal penangkapan ini adalah saling berkait rapat dengan perjalanan politik di tiga buah negara iaitu di Tanah Melayu, Singapura dan Brunei.

Parti Rakyat Malaya yang diasaskan oleh Ahmad Boestamam pada tahun 1955. Uniknya pergerakan parti ini bukan sahaja aktif di Malaya namun ia juga mengalir ke pulau Singapura ( membentuk Parti Rakyat Singapura ) dan Brunei ( membentuk Parti Rakyat Brunei ). Pemimpin-pemimpin parti ini di ketiga-tiga buah negara adalah saling kenal mengenali malahan bersahabat baik. Di Malaya, Parti Rakyat Malaya adalah begitu kuat dan berpengaruh malahan moleh dikatakan pesaing yang agak hebat bagi parti pemerintah yang ditunjangi UMNO.

Ramai yang beranggapan Parti Rakyat adalah sebuah organisasi yang berideologikan sosialis ( sesetengah pihak memanggilnya parti berhaluan kiri ). Saya sebenarnya sudah mengkaji dengan agak lama berkaitan dengan fahaman pengasas parti ini iaitu Ahmad Boestamam. Untuk menyatakan beliau adalah seorang sosialis tulen adalah satu perkara yang sangat sukar. Ini adalah kerana pembabitan beliau dalam perjuangan kemerdekaan negara adalah begitu panjang dan diakui jalur kehidupan beliau dipenuhi dengan aktiviti keluar dan masuk penjara.

Saya meyakini sebenarnya Ahmad Boestamam adalah nasionalis tulen yang membawa gaya dan fahamannya yang tersendiri dalam ideologi politiknya. Hal ini menjadi bertambah nyata apabila di dalam buku ini , Said Zahari menyatakan bahawa ideologi asas Parti Rakyat Singapura adalah Marhaenisme dan bukannya sosialisme. Justeru bagaimana sejarah boleh memproklamirkan Ahmad Boestamam sebagai golongan kiri ?. Bukankah tidak adil bagi seorang tokoh besar seperti Ahmad Bostamam dinyatakan dengan satu sisi yang agak janggal sedangkan sejarah perjuangan terlalu besar bagi sebuah negara seperti Malaysia.

Pembentukan Malaysia pada tahun 1963 bagaikan satu bencana bagi Parti Rakyat di ketiga-tiga buah negara. Di Malaya, Parti Rakyat Malaya ( PRM ) yang diketuai oleh Ahmad Bostamam membantah dengan sekeras-kerasnya idea penubuhan Malaysia ini. Agak sukar untuk menyatakan kenapa dan apakah sebabnya parti ini membantah keras. Sejarah hanya menyatakan bahawa PRM lebih selesa bergabung dengan Indonesia bagi membentuk Indonesia Raya. Kesudahannya... Ahmad Boestamam dan ramai lagi pemimpin parti ini telah ditangkap dan dihumban ke dalam penjara.

Di Brunei pula, idea percantuman di dalam negara Malaysia telah mendapat respon yang sangat baik dari sultan namun demikian ianya mendapat tentangan dari pemimpin dan ahli Parti Rakyat Brunei ( PRB ) yang diketuai oleh A.M Azahari. Hal ini seterusnya telah menyebabkan berlakunya pemberontan Brunei yang akhirnya telah menyebabkan Brunei menarik diri dalam gagasan Malaysia.

Allahyarham A.M Azahari

Di Singapura pula, Parti Rakyat Singapura ( PRS ) yang baru sahaja mendapat ketua barunya iaitu Said Zahari berhadapan dengan pelbagai cabaran. Melihat kepada pendirian dua adik-beradik PRS iaitu PRM dan PRB yang menentang penubuhan Malaysia, bagaiman pula pendirian PRS dalam hal ini ?. Dalam hal ini adalah jelas parti-parti berhaluan kiri Singapura seperti Barisan Sosialis dan PRS sendiri menetang idea penggabungan itu kerana pada pandangan mereka pengabungan itu adalah lebih menguntungkan British dari rakyat di wilayah-wilayah yang berkaitan.

Inilah beban yang akhirnya memakan diri Saiz Zahari. Pembentukan Malaysia secara dasarnya lebih kepada suatu permainan politik yang sukar dimengertikan. Penubuhan Malaysia secara tidak langsung memberikan kemerdekaan yang luar biasa sifatnya kepada Singapura, Sarawak dan Boneo Utara ( Sabah ). Ia juga secara psikologinya menghapuskan terus impian Presiden Indonesia ketika itu iatu Soekarno dalam membentuk kesatuan Indonesia Raya.

Yang paling nyatanya adalah faktor KOMUNIS yang dikatakan punca untama pembentukan Malaysia. Maka akibat dari faktor komunis inilah parti-parti aliran kiri terus disalah tafsirkan ideologi mereka. Ia bertambah parah apabila sebahagian parti-parti ini membantah idea percantuman Malaysia. Soekarno pula terperangkap dalam permainan licik Partai Komunis Indonesia ( PKI ) sehingga menyebabkan beliau akhirnya tersingkir dari jawatan presiden Indonesia. Akhirnya seperti biasa yang kuat dan berkuasa akan menang dan yang tewas akan terhumban ke dalam penjara dunia yang perit dan hitam.

Akhirnya Said Zahari ditangkap pada tanggal 2 Februari 1963. Penangkapan beliau diikuti dengan penangkapan beberapa orang lagi aktivis lagi menerusi satu operasi besar-besaran di seluruh Singapura yang dinamakan Operation Cold Store. Dari penangkapan inilah Said Zahari terus terkurung dalam tahanan yang akhirnya memakan masa selama 17 tahun. Dan itulah sejarah yang benar dan tidak menipu kita semua namun Said Zahari telah melaluinya dengan tenang.

Dibenarkan Memasuki Malaysia Semula

Selepas sahaja peristiwa pemogokan pekerja Utusan Melayu, kerjaaan Malaysia dibawah pentadbiran YAM Tunku Abdul Rahman telah mengharamkan Said Zahari dari memasuki Malaysia. Hal ini seterusnya berterusan dalam pentadbiran Tun Haji Abdul Razak dan Tun Hussein Onn.

Namun demikian larangan memasuki Malaysia ini akhirnya terbatal setelah Perdana Menteri Malaysia keempat iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad menarik semula larangan terhadap Said Zahari bagi memasuki Malaysia pada tahun 1989.

Tun Mahathir Mohamad yang akhirnya yang
membenarkan semula Said Zahari ke Malaysia.

Seorang Pemimpin Berjiwa Besar



Salah satu penceritaan Said Zahari yang amat terkesan di jiwa saya ialah berkenaan dengan hemah seorang negarawan besar iaitu Tunku Abdul Rahman. Bagi sesetengah masyarakat Malaysia, pasti kita hanya mengenali latar Tunku sebagai seorang tokoh yang membebaskan negara Malaysia ini dari cengkaman penjajahan. Ada juga dikalangan individu yang mengecam Tunku sebagai seorang yang begitu pro-barat namun walaubagaimana pun andaian kita terhadap Tunku, adalah diakui beliau adalah seorang pemimpin berjiwa besar.

Said Zahari menulis satu kisah yang didapatinya dari setiausaha politik Tunku Abdul Rahman yang bernama Yap Chin Kwee berkenaan dengan keputusan Tunku Abdul Rahman yang bertegas tidak mahu bersetuju dengan rancangan pihak British yang mahu meletupkan kapal perang mereka sendiri di perairan Selat Melaka. Pada ketika itu Malaysia sedang berhadapan dengan konfrantasi dari Indonesia. Pasti jika kapal perang itu diletupkan akan menimbulkan andaian bahawa angkatan tentera Indonesia yang melakukan perbuatan tersebut dan dalam masa yang sama ia akan menimbulkan perang besar antara Malaysia dan Indonesia.

Malaysia yang ketika itu masih lagi bergantung harap kepada Perjanjian Pertahanan Inggeris Malaysia ( Anglo-Malaysian Defence Agreement ) dalam menghadapi suasana konfrontasi pasti akan mendapat bantuan dari Britain, Australia dan New Zealand sekiranya perang itu benar-benar berlaku. Menurutnya lagi seorang pegawai tinggi tentera British telah memberitahu kepada Tunku tentang rancangan jahat British itu dan menurut perkiraannya sekiranya perang itu berlaku,  perikatan tentera British, New Zealand, Australia dan Malaysia akan tidak mengambil masa yang lama untuk menghancurkan seluruh kekuatan tentera Indonesia.

Tunku lantas berang dan membantah sekeras-kerasnya rancangan jahat itu. Tunku  juga menegaskan bahawa kami ( merujuk kepada rakyat Malaysia ) mempunyai ikatan darah dan keturunan  yang sangat kuat dengan rakyat Indonesia. Ini adalah mesej jelas bahawa Tunku Abdul Rahman mengetahui bahawa sampai bila-bila pun walaupun berselisih fahaman, Indonesia dan Malaysia adalah adik beradik !

Tetapi atas alasan apakah Tunku Abdul Rahman berpendirian sedemikian ? ... inilah nilah hemah seorang Negrawan besar yang jarang diungkapkan oleh sejarah, Tunku Abdul Rahman menolak cadangan tersebut dan menegaskan konfrontasi itu adalah pertelingkahan beliau dengan rejim presiden Soekarno sahaja dan bukannya dengan rakyat Indonesia. Tunku Abdul Rahman dengan jelas menyatakan bahawa beliau tidak mahu melihat negara atau bangsa Indonesia dihancurkan oleh kuasa-kuasa Barat atas nama Malaysia, konfrantasi mahupun tiada konfrantasi.

Hal ini seterusnya dapat dilihat menerusi tangisan Tunku Abdul Rahman sewaktu beliau telah diusung dan dipaksa oleh sekumpulan pemuda yang menamakan diri mereka Malaysian Peoples Action Front untuk memijak lambang negara Indonesia iaitu Bhineka Tunggal Ika. Tunku Abdul Rahman yang tidak rela melakukannya dengan titisan air mata yang berjurai berkata,

             " Bukan ini yang yang saya mahu kamu semua lakukan ".

Tetapi pemuda-pemuda yang semacam sudah hilang akal itu terus menginjakkan-nginjakkan kaki Tunku Abdul Rahman keatas lambang Bhineka Tunggal Ika itu walaupun Tunku Abdul Rahman tidak merelakannya. Air mata Tunku mengalir hebat ketika ini tanda ketidakrelaannya atas perbuatan yang tidak bermaruah itu.

Itulah Tunku Abdul Rahman ... pemimpin yang tiada galang gantinya. Saya berasa bertuah kerana dapat mengetahui kisah ini melalui pembacaan memoir Said Zahari ini. Ia secara tidak langsung memberikan wajah dan cerita baru kepada diri saya berkenaan dengan idea pembentukan Malaysia. Ia juga adalah cerminan betapa eratnya hubungan persaudaraan antara bangsa Indonesia dan bangsa Malaysia. Ianya tidak akan terputus kerana kedua-dua negara ini adalah adik dan abang yang punya hubungan darah dan saling melengkapi antara satu sama lain sampai bila-bila !.

( sumber : http://jourlitersweet.blogspot.com/ )

Penutup

Bagi generasi muda, mungkin apabila melihat buku ini kita akan merasa luwes atau sekadar membelek-belek kulit luarannya sahaja. Bagi saya ia adalah satu naskah yang sangat hebat dan baik untuk kita baca dan ambil isinya. Said Zahari adalah seorang pencerita sejarah yang sangat baik. Ia juga memberikan kita satu pilihan yang lain dalam mentafsirkan sejarah negara kita.

Seperti yang diucapkan oleh tokoh wartawan negara Tan Sri Zainuddin Maidin dalam mengenang Said Zahari ...

          " Sama ada kita bersetuju atau tidak dengan penulisan Pak Said, kita tidak dapat menafikan bahawa Pak Said adalah sebahagian daripada sejarah Utusan dan Utusan adalah sebahagian daripada sejarah Malaysia. Sama ada mereka berhaluan kiri atau kanan , orang seperti Pak Said menjadikan Utusan itu hebat".

Dan saya melihat orang-orang seperti Said Zahari adalah idola yang harus dikenang sampai bila-bila. Maka benarlah kata Usman Awang terhadap Said Zahari dalam sajak besarnya ini.....

Berapa banyakkah darah mengalir
Tulang yang patah tak terhitung
Bertaburan di lantai bisu ini
di Pulau Singapura
Di mana-mana di bumi ini
Ribuan penjara dan
Jutaan si Berani.
Atas nama 'keselamatan umum'
Penuhlah penjara ngeri melindungi
Keselamatan mereka segelintir jumlahnya;
Atas nama 'undang-undang'
Rakyat dirompak dan dicandui
Sambil meneriakkan 'demokrasi'.
Di mana-mana di bumi ini
Si penjenayahlah yang memulakan perang
Penjara dibinanya untuk mengancam;
Tapi di mana-mana di bumi ini
Sekalian rakyat bersuara bertindak
tiada tangan menahan ombak
Lojika rakyat lojika sejarah manusia
Saudara
Telah tiga ribu hari rebah
Rebah di kaki pemerintah yang goyah
Keyakinan dan keberanian mengheretmu lagi
Ribuan hari berdiri di penjara ngeri.
Suaramu dari penjara Singapura:
'Mereka akan berkembang
Menghancurkan manusia biadab
Dan rakyat nanti
Tiada takut lagi' Salut untuk Said Zahari
Salut untuk mereka yang berani !"

Usman Awang
Kampung Tunku
Petaling Jaya
Selangor Darul Ehsan
September 1999

Dan saya mempersetujuinya dengan teguh................. 

SALUT UNTUK SAID ZAHARI 
SALUT UNTUK MEREKA YANG BERANI !










2 ulasan:

hazril said...

Salam saudara, terima kasih atas entri..kadang-kadang kita hampir terlupa dengan kewujudan tokoh seperti Said Zahari ini ..teruskan menulis!

Juga sesuatu yg sgt nostalgia dan aku suka bila membaca entri2 saudara sambil melayan lagu2 SYJ, Babylon, Crossfire, dsbnya..satu kombinasi yg sgt lemak dan berkrim…membaca entri berkaitan pekan2 lama, stesen2 keretapi lama sambil melayan lagu Hujan (SYJ), Dibuai alam mimipi (Taufan), sgt mengasyikkan..harap saudara teruskan menulis..

hafez j malim said...

salam Tuan Hazril
Jutaan terima kasih atas komen saudara ke atas penulisan saya di blog perkongsian ini. Sejujurnya niat di hati saya apabila menulis sesuatu yang mempunyai nilai sejarah adalah sekadar untuk membangkitkan nostalgia bagi para pencarinya selain dari sebagai satu kenang-kenangan sesuatu yang telah lama berakhir. Saya juga seperti sdra yang sememangnya amat bernafsu dengan kumpulan SYJ... kebanyakan lagu2 SYJ banyak memberikan mood kepada saya untuk menulis di blog ini dan buat pengetahuan sdra sebuah artikel saya berjudul Hujan ... Ia Membeli Sebuah Kenangan... adalah terinspirasi dari lagu HUJAN SYJ. Terima kasih atas kunjungan sdra ke blog ini. InsyaAllah blog perkongsian ini akan terus membangkitkan nilai2 nostalgia selagi ada yang membaca... salam kenalan dari saya HAFEZ J.MALIM