BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

.

Photobucket

Monday, January 18, 2010

TEMAN - TEMAN DAN DURIAN

Sesuatu yang paling menarik di Kapit ini ialah musim durian nya yang terlalu lama. Agak aneh dan misteri bagi saya. Masakan tidak, sudah hampir 3 bulan masa berlalu tetapi durian masih lagi banyak di Kapit ini malahan harganya teramat murah!!!!!!

Sebenarnya saya bukan lah pemakan durian yang aktif. Saya hanya makan durian hanya pada ketika saya teringin untuk menikmatinya sahaja. Namun sejak sampai di Kapit ini dan menikmati musim duriannya yang panjang saya sudah mula "candu" pada durian. Ditambah pula dengan teman - teman guru di sekolah saya yang agak "hard core" memakan durian maka tidak hairan lah bau durian itu kini bisa membuatkan saya terliur amat.

Mungkin hendak dijadikan satu keseronokan, teman - teman guru SMK Kapit tidak mempunyai masalah untuk menyantap durian. Secara kebetulan hari ini Cikgu Taqiuddin ( http://melayuslim.blogspot.com ) membelanja kami makan durian yang diborongnya dipasar bersama dengan Cikgu Kuiek. Maka hari ini di kantin sekolah kami berkenduri durian dengan gembiranya.

Durian di Kapit agak manis dan sedap. Lemaknya betul - betul melekat di tekak ( ketika artikel ini ditulis penulis sedang menderita sakit tekak ). Cikgu Syahiful pula menambahkan lagi kenduri durian ini dengan membeli buah pulasan. Habis serumah saya pada hari ini menderita sakit tekak. Namun aroma durian betul-betul berhantu membuatkan kami merasa indahnya hidup di Kapit ini. 


Cikgu Kuiek pakar membuka durian



Hafez J. Malim dan kesukaan terbarunya



Durian made in Kapit



Sekotak durian yang diborong oleh Cikgu Taqiuddin



Buah Pulasan yang dibeli Cikgu Syahiful



Cikgu Syahiful dengan tangan kiri pegang durian dan tangan kanan pegang pulasan. 


Musim durian masih tetap akan pergi dan kembali. Kapit masih setia dengan unik hidup masyarakatnya. Begitu juga halnya dengan kami anak rantau yang menumpang kasih sayang bumi ini sentiasa datang dan pergi. Teman - teman dan durian bukan sekadar sebuah keseronokan menikmati enaknya tetapi lambang betapa kami mengambil setiap kenangan dengan rasa bertuah.....betapa indah hidup di rantauan...... HATI TERINGAT...JIWA MENGENANG...SAYANGNYA DIRI BERSAMA TEMAN !!!!!

0 ulasan: