BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

.

Photobucket

Tuesday, November 29, 2011

SELAMAT BERSIDANG PEKEMBAR



Ketika pulang dari Terengganu tempoh hari saya ada melalui Pusat Dagangan Dunia Putra ( PWTC ) yang saban tahun menjadi tempat persidangan umat Melayu yang terbesar melalui parti PEKEMBAR. Banyak sepanduk dan banting telah tergantung berhampiran dengan PWTC dengan tertulis kata-kata ucapan "SELAMAT BERSIDANG" beserta gambar pemimpin PEKEMBAR yang tersenyum dan bersongkok. Saya hanya menjeling sahaja sepanduk berkenaan. Kakitangan PWTC juga kelihatan sibuk dengan tugas masing-masing. Maklumlah... ini persidangan umat Melayu yang terbesar di Malaysia.


 Pusat Dagangan Dunia Putra

Tidak tahu kenapa hati saya menjadi sayu bula mengenangkan tentang Perhimpunan Agung PEKEMBAR tahun ini. Sukar dinyatakan perasaaan ini.Saban tahun saya mengikuti setiap laporan dan cerita yang ada berkenaan perhimpunan ini. Namun pada tahun ini saya menjadi tawar hati. Bila membaca akhbar - akhbar perdana yang mula menceritakan tentang persiapan perhimpunan agung PEKEMBAR, saya menjuihkan bibir dan mula hilang selera membaca.

Adakah saya hilang selera dengan PEKEMBAR ? ... rasanya tidak. Saya masih merasakan saya ahli PEKEMBAR yang tegar dan bermaruah. Dari kecil hinga ke usia ini saya masih sayangkan PEKEMBAR. PEKEMBAR teguh didalam jiwa saya walaupun ramai teman-teman seangkatan memilih untuk berkecuali atau menyeberang ke kem lain. Termenung saya memikirkan hal ini. Ada sesuatu yang mengusik saya supaya menulis hal PEKEMBAR ini. Tentang PEKEMBAR yang akan bersidang di dewan yang serba mewah !

Ketika hak-hak orang Melayu semakin terhakis di buminya sendiri, warga PEKEMBAR bersidang di dewan yang serba mewah. Di dada-dada akhbar sibuk berceloteh tentang persidangan PEKEMBAR yang akan dihadiri oleh ramai perwakilan PEKEMBAR seluruh negara. Cerita - cerita gerai jualan, juadah hidangan perwakilan, beg persidangan, tempat penginapan dan pelbagai cerita yang tidak masuk akal tersiar di akhbar. Adakah ini yang dimaksudkan dengan persidangan PEKEMBAR ?. Rakyat marhaen diluar memerhatikan persidangan ini. Sepatutnya persidangan ini menjadi medan umat Melayu mencari semula kekuatan bangsa dan bukannya medan membeli belah dan makan-makan.


 Rakyat melihat cerita PEKEMBAR
( Gambar ihsan : http://panggungopera.blogspot.com )

Ingatlah warga PEKEMBAR, kita adalah cerminan kepada penglihatan rakyat diluar sana. Bawalah hati dan semangat sayangkan bangsa dan agama ketika bersidang. Luahkan tanpa ada perasaan ingin membodek atau membanggakan diri sendiri. Kita bangsa yang bermaruah dan bukannya bangsa yang pengecut. Tegur setiap kesalahan kita tanpa mengira taraf jawatan kerana kita semua ialah ahli PEKEMBAR yang hebat. Hebat menjulang bangsanya dipersada dunia dan bukannya hebat membodek untuk pangkat dan kuasa.


Tegur dan ingatkan pemimpin selalu tentang kekuatan parti

Jangan jadikan persidangan ini tempat membeli belah, melancong dan mencari pengaruh. Rakyat melihat segala apa dilakukan.Ingatlah kuasa yang PEKEMBAR ada pada hari ini datangnya dari seorang petani desa yang mengerah kudrat ditengah mentari, dari seorang pekerja kilang yang bergaji RM700 sebulan, dari seorang suri rumah tangga yang tinggal di rumah buruk pinggir sungai, dari seorang pengawal keselamatan tua di sebuah sekolah pedalaman dan dari pelbagai hati dan perasaan rakyat marhaen berbangsa Melayu di bawah sini.Itulah sumber kekutan PEKEMBAR sebenarnya. Kekuatan dari mereka yang setia dan berterima kasih pada jasa PEKEMBAR.


PEKEMBAR .... Carilah mereka selalu bertanya khabar

Saya sayangkan PEKEMBAR. Tidak kisahlah saya tidak pernah menghadiri perhimpunan agungnya kerana saya ahli kecil yang tidak pernah berpaling tadah dari PEKEMBAR. Biarlah perhimpunan dibuat di bulan sekalipun saya tidak pernah kisah kerana apa yang paling penting roh dan semangat asal PEKEMBAR perlu ditanamkan dalam diri setiap ahli PEKEMBAR. Bersidanglah dengan berhemah. Celikkan mata dan dengar setiap kata-kata yang dilontarkan oleh setiap pembahas. Jangan biarkan lensa rakyat melihat ada perwakilan yang tertidur atau sibuk berFB sewaktu bersidang. Ingatlah tidak selamanya kuasa akan berada dalam tangan PEKEMBAR.Rakyat punya kuasa menjatuhkan PEKEMBAR dengan kuasa ALLAH SWT.

Selamat bersidang PEKEMBAR. Dari jauh saya mendoakan semoga perhimpunan agung PEKEMBAR akan berlangsung dengan suasana harmoni dan bersemangat. Lupakan segala cerita - cerita lama yang merosakkan parti. Cari semula kekuatan PEKEMBAR yang lama ... yang menggoyangkan kuasa dunia British setengah abad yang lalu. PEKEMBAR akan terus relevan selagi ahlinya tidak leka dengan kuasa dan dunia.Jangan nanti di PWTC ada logo roket yang bersidang di masa hadapan. Nauzubillahiminzalik.

HIDUP ISLAM
HIDUP MELAYU
HIDUP PEKEMBAR







0 ulasan: