PERINGATAN
Para pembaca yang budiman adalah diingatkan segala fakta dan cerita di dalam penulisan ini adalah pendapat peribadi dan ilham penulis sendiri. Para pembaca tidak digalakkan untuk mempercayai segala apa yang terkandung didalam penulisan ini dan haruslah membuat rujukan sejarah. Penulis hanya menulis berdasarkan ilham dan gerak rasa disamping meminjam beberapa fakta penting sejarah sebagai bahan asas dan adalah dijelaskan segala fakta-fakta yang penulis beri TIDAK SEMESTINYA BENAR dan TIDAK SEMESTINYA TIDAK BENAR. Jika terdapat kesalahan fakta pada artikel ini mohon ia diperbetulkan dan dimurnikan bagi mengelakkan prejudis dan prasangka buruk.
Runsing Hari Akhir
Petang itu .... ia benar... petang itu hati saya bagai ditarik-ditarik oleh tali yang ketat. Esok saya sekeluarga akan ke Gemas. Hujung kehidupan saya sebagai seorang lelaki bujang sudah sampai ke akhirnya. Malam esok saya bakal menjadi seorang suami. Ini adalah petang yang amat membebankan jiwa dan hati saya.
Ketika kaum keluarga sibuk menyiapkan barangan keperluan khusus untuk majlis akad nikah saya esok, saya pula lebih selesa duduk mengelamun di luar rumah tanpa tujuan. Berbagai - bagai perkara masuk ke kepala membuatkan hati bertambah runsing.
Benar ... kehidupan saya sebagai seorang lelaki bujang adalah sesuatu yang amat menyeronokkan. Bekerja tetap dan memiliki sumber kewangan sendiri membuatkan saya bebas dan rebel. Saya bebas kemana sahaja mengikut kemahuan tanpa sebarang rasa gentar. Jiwa perantau dan pengembara bebas di dalam jiwa saya, dan itulah diri saya yang sebenarnya. Menikmati keindahan dunia ciptaan Tuhan serta mencari seberapa banyak pengalaman dan cerita sepanjang perjalanan membuatkan saya matang dengan segala muslihat kehidupan. Ia seterusnya menjadikan saya seorang pencerita yang agak baik bagi yang ingin mendengar dan bertanya.
Tetapi itu dahululah ... esok segala-galanya akan berubah. Saya akan menjadi seorang suami kepada seorang wanita yang amat saya cintai. Dunia saya yang mendatang pastinya tidak akan sama dengan dunia-dunia lama yang pernah saya lalui dengan rasa bangga. Saya terus mengelamun tanpa henti ... gusar hati ini mampukah diri saya menjadi seorang suami yang baik ? ... Ia satu persoalan yang sangat penyakitkan hati dan perasaan.
Dikejutkan
Lamunan pekat saya dikejutkan oleh jeritan adik perempuan saya dari dalam rumah. Dia mahu menggunakan suis elektrik yang telah saya gunakan untuk mengecas bateri kamera. Saya segera bergegas masuk ke rumah dan mencabut terus alat pengecas berkenaan dari kamera yang sangat-sangat berjasa dalam kehidupan saya itu. Kuasa baterinya sudah agak penuh. Saya membawanya keluar. Memang kamera berjenama Nikon itu sangat berjasa kepada saya. Ia tidak pernah sekali pun ponteng dalam memberikan perkhidmatannya kepada saya ketika di dalam perjalanan mahupun ketika majlis-majlis tertentu. Walaupun sudah agak ketinggalan zaman namun pada saya ia masih tetap unggul sama seperti hari pertama saya membelinya.
Model Nikon P100 kebanggaan saya
Saya melihat koleksi-koleksi gambar yang masih terdapat di dalam memori kamera berkenaan. Salah satu kelemahan saya ialah saya tidak suka memadamkan gambar-gambar lama yang terdapat di dalam kemera saya ini walaupun gambar-gambar berkenaan telah dipindahkan ke dalam komputer riba mahupun alat storan. Ini menyebabkan kad memori kamera yang bersaiz 4 gigabit itu kadang kala penuh dengan gambar sehingga saya perlu memadamkannya dari kemera satu persatu dan hal ini bagaikan menjadi satu kelaziman pula bagi saya.
Ketika melihat kembali gambar-gambar sewaktu melakukan perjalanan pertama dan kedua ke makam-makam bersejarah di sekitar daerah Hilir Perak dan Perak tengah beberapa hari yang lalu secara tiba-tiba hati saya berdetik kencang. Rasanya saya perlu melakukan satu lagi perjalanan pada petang ini. Ada sesuatu yang bagaikan memanggil saya untuk merungkai rasa resah hati ini. Tetapi ke mana harus saya tujui langkah saya ini ? ... hati saya bungkam tanpa jawapan.
Saya melihat satu persatu gambar-gambar yang terdapat di dalam memori kamera saya. Akhirnya ia terhenti di gambar batu tanda makam Almarhum Raja Kechil Tengah Ahmad di Kampung Pulau Besar Kampung Gajah. Saya meneliti setiap gambar-gambar yang pernah saya ambil di makam berkenaan. Kehilangan dan status baginda yang misteri membuatkan saya merasa perlu mencari cerita dan ilham tentang baginda. Tambahan pula dalam 110 tahun kebelakangan ini, sultan-sultan pemerintah negeri Perak adalah datang dari benih keturunan baginda. Saya yakin ada cerita yang boleh saya cari disebalik hal perlanjutan warisan keturunan baginda dalam pemerintahan Perak ini.
Ke Kota Bharu Gopeng
Dua orang putera Almarhum Raja Kechil Tengah Ahmad ini berjaya menjejaki hieraki takhta kesultanan Melayu Perak. Salah seorang daripadanya telah berjaya menjadi sultan Perak ke-23 dengan gelar Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah. Manakala seorang lagi putera baginda pula yang bernama Raja Alang Iskandar pula telah dilantik menjadi Raja Bendahara. Saya telah mengulas cerita berkenaan dengan Almarhum Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah ini tidak lama dahulu ( sila rujuk entri ini : Misteri Batu Nisan Acheh Di Pulau Juar ). Bagi memuaskan hati, saya mengambil keputusan untuk mencari makam putera kedua Almarhum Raja Ahmad iaitu Raja Bendahara Alang Iskandar. Saya pasti ada cerita yang boleh saya temui di makamnya... insyaAllah.
Makam Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar terletak di pekan Kota Bharu dalam mukim Teja tidak jauh dari bandar Gopeng. Saya pernah mengulas cerita berkenaan pekan Kota Bharu ini dalam siri perjalanan saya ke pekan-pekan lama sekitar negeri Perak dalam tahun 2010 ( rujuk entri ini : Kembara Melihat Pekan-Pekan Lama 3 : Pekan Kota Bharu ). Sayangnya sewaktu kunjungan kali pertama saya ini tidak pula saya terfikir untuk menziarahi makam Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar ini. Mungkin kerana objektif saya pada ketika itu yang berbeza dengan kunjungan kali ini.
Saya melihat jam di dinding rumah yang menunjukkan angka 2.20 minit petang. Saya mula berkira-kira jarak dan masa yang akan saya ambil untuk ke makam berkenaan. Cuaca juga agak baik dan tidak terlalu panas. Akhirnya setelah berfikir sejenak, saya mengambil keputusan untuk ke Kota Bharu. Emak yang melihat saya tergopoh-gapah bersiap terus bertanya kemana arah tujuan saya pada petang ini ... dengan selamba saya berkata saya mahu ke kubur ... hehehe.
Emak membebel sebentar dengan jawapan saya. Saya tahu beliau risau tambahan pula esok saya akan menjadi pengantin. Beliau mengingatkan saya bahawa saya masih berdarah manis. Saya diam dan tersenyum. InsyaAllah segalanya akan baik-baik sahaja.
Perjalanan lancar tanpa sebarang masalah. Dengan kelajuan yang sederhana saya yakin saya boleh sampai ke Kota Bharu dalam jam empat petang. Satu sahaja masalah yang perlu saya selesaikan iaitu mencari makam almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar ini. Jujurnya saya tidak tahu di manakah letaknya makam baginda. Namun demikian saya yakin pasti saya akan berjumpa dengan makam baginda walaupun perlu bersusah-susah sedikit. Alhamdulillah saya tiba ke pekan Kota Bharu tepat pada masa yang saya jangkakan.
Sebaik sahaja sampai ke pekan Kota Bharu yang sunyi saya terus mula mencari makam yang dimaksudkan. Pada pandangan saya pasti makam berkenaan terletak tidak jauh atau di dalam kampung-kampung Melayu sekitar pekan Kota Bharu. Sayangnya saya tidak berjumpa langsung dengan kepuk makam. Ini membuatkan saya menjadi bingung. Mahu ditanya pada penduduk kampung terasa segan. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk terus sahaja menyusuri jalan utama tanpa arah tujuan.
Cerita Kota Bharu
Cerita Kota Bharu
Semakin jauh saya bergerak dari pekan Kota Bharu semakin kurang rumah-rumah penduduk kampung. Suasana petang yang meredup membuatkan saya semakin tidak keruan. Nampaknya impian saya untuk mencari makam Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar semakin pudar.
Pekan Kota Bharu sebenarnya sudah wujud sejak ratusan tahun yang lalu. Menurut Datuk Dr Haji Dzulkarnain bin Haji Abdul Rahman iaitu pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia cawangan negeri Perak, pekan Kota Bharu ini sudah wujud sejak dari awal abad ke-17 lagi. Kedudukannya yang terletak di persisir Sungai Kinta ( dahulu dipanggil Sungai Kenta ) , menjadikannya sebagai sebuah pusat perdagangan yang agak sibuk. Malahan dikatakan landasan keretapi pertama di negara kita sebenarnya pernah dibina di pekan ini dan bukannya di Johor. Sayangnya maklumat sejarah berkenaan landasan keretapi ini agak kabur dan kesan peninggalannya juga mungkin telah lenyap ditelan zaman.
Dari komen seorang pengunjung blog ini, ketika era penjajahan khabarnya pihak Inggeris pernah merancang untuk menjadikan Kota Bharu sebagai pusat pentadbiran utama daerah Kinta. Sayangnya perancangan pihak Inggeris untuk menjadikan Kota Bharu sebagai " Capital Of Kinta Valley" tidak menjadi kenyataan akibat dari kedudukan pekan ini yang terdedah kepada bahaya banjir dari Sungai Kinta. Akhirnya Batu Gajah yang terpilih menjadi pusat pentadbiran daerah Kinta atas sebab kedudukan Batu Gajah yang terletak agak tinggi ( changkat ).
Umum mengetahui bahawa Lembah Kinta suatu ketika dahulu merupakan kawasan utama pengeluaran bijih timah dunia. Kota Bharu juga sebahagian dari sejarah penting kesan perlombongan di Lembah Kinta ini. Oleh itu adalah tidak menghairankan jika kita mudah melihat kawasan bekas-bekas lombong bijih timah di kiri dan kanan jalan pekan ini. Sungai Kinta yang mengalir dalam kawasan Kota Bharu ini membawa sejuta rahmad apabila alirannya juga turut membawa bijih timah yang bernilai tinggi suatu ketika dahulu.
Kepuk Makam Yang Tinggi
Saya tetap meneruskan tunggangan motosikal saya dengan mata saya sentiasa melilau memerhatikan kiri dan kanan jalan jika terserempak dengan kawasan perkuburan. Semakin jauh ke hadapan semakin gundah hati saya. Jam di tangan sudah mula hampir ke angka lima petang. Selain dari mengejar masa, saya juga perlu bersolat Asar. Mungkin jauh di hadapan ada surau yang boleh saya singgahi untuk bersolat Asar.
Saya melintasi kawasan perkuburan yang terletak kiri dan kanan jalan. Hairan saya sendiri, bagaimana boleh terdapat dua kawasan perkuburan yang berbeza tempat namun berdekatan. Saya berhenti sejenak di pinggir jalan. Dari jauh saya terlihat satu binaan bertangga yang agak tinggi bewarna putih dan hitam. Saya memandang pula ke arah kawasan perkuburan di sebelah kanan jalan. Untungnya, ada papan tanda yang menunjukkan bahawa kawasan makam sebelah kanan berkenaan adalah khusus untuk kaum kerabat Orang Kaya Besar Seri Maharaja Diraja Tengku Syed Jaafar. Jika tidak silap saya jawatan Orang Kaya Besar Seri Maharaja Diraja adalah jawatan penting dalam hieraki susunan pembesar negeri Perak. Jawatan ini merupakan yang kedua tertinggi dalam susunan pembesar berempat selepas jawatan Orang Kaya Bendahara Seri Maharaja.
Umum mengetahui bahawa Lembah Kinta suatu ketika dahulu merupakan kawasan utama pengeluaran bijih timah dunia. Kota Bharu juga sebahagian dari sejarah penting kesan perlombongan di Lembah Kinta ini. Oleh itu adalah tidak menghairankan jika kita mudah melihat kawasan bekas-bekas lombong bijih timah di kiri dan kanan jalan pekan ini. Sungai Kinta yang mengalir dalam kawasan Kota Bharu ini membawa sejuta rahmad apabila alirannya juga turut membawa bijih timah yang bernilai tinggi suatu ketika dahulu.
Kepuk Makam Yang Tinggi
Saya tetap meneruskan tunggangan motosikal saya dengan mata saya sentiasa melilau memerhatikan kiri dan kanan jalan jika terserempak dengan kawasan perkuburan. Semakin jauh ke hadapan semakin gundah hati saya. Jam di tangan sudah mula hampir ke angka lima petang. Selain dari mengejar masa, saya juga perlu bersolat Asar. Mungkin jauh di hadapan ada surau yang boleh saya singgahi untuk bersolat Asar.
Saya melintasi kawasan perkuburan yang terletak kiri dan kanan jalan. Hairan saya sendiri, bagaimana boleh terdapat dua kawasan perkuburan yang berbeza tempat namun berdekatan. Saya berhenti sejenak di pinggir jalan. Dari jauh saya terlihat satu binaan bertangga yang agak tinggi bewarna putih dan hitam. Saya memandang pula ke arah kawasan perkuburan di sebelah kanan jalan. Untungnya, ada papan tanda yang menunjukkan bahawa kawasan makam sebelah kanan berkenaan adalah khusus untuk kaum kerabat Orang Kaya Besar Seri Maharaja Diraja Tengku Syed Jaafar. Jika tidak silap saya jawatan Orang Kaya Besar Seri Maharaja Diraja adalah jawatan penting dalam hieraki susunan pembesar negeri Perak. Jawatan ini merupakan yang kedua tertinggi dalam susunan pembesar berempat selepas jawatan Orang Kaya Bendahara Seri Maharaja.
Saya yakin kini saya telah menemui kepuk makam Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar. Saya terus menunggang motosikal saya melalui jalan yang agak sunyi. Kawasan perkuburan ini agak sunyi. Hati saya agak berdebar-debar juga ketika mula memasuki kawasan perkuburan. Di sebelah kiri kawasan perkuburan ini terdapat liputan hutan kecil yang memberikan suasana redup namun agak menyeramkan. Saya meletakkan motosikal dengan berhati-hati. Saya memandang sekeliling mencari jika ada manusia lain di sekitar kawasan makam. Nampaknya saya hanya bersendirian di sini.
Laluan ke makam
Sebuah pondok yang uzur memberikan lagi suasana kusam di kawasan perkuburan ini. Mungkin ia dibina untuk dijadikan sebagai pondok wakaf bagi para penziarah. Saya mula memasuki kawasan kepuk makam. Inilah kali pertama saya berjumpa dengan kepuk makam yang agak tinggi dari tanah. Malahan untuk ke makam yang utama saya perlu mendaki beberapa anak tangga kecil. Makam ini amat terjaga malah ia adalah antara kepuk makam tercantik yang pernah saya lihat dalam siri ziarah saya ke makam-makam lama. Tetapi pastilah makam ini terjaga cantik kerana sultan-sultan Perak 110 tahun kebelakangan ini adalah dari benih warisan baginda. Malahan tidak keterlaluan dikatakan bahawa kaum kerabat diraja Perak dewasa ini ini kebanyakannya adalah dari warisan baginda. DYMM Sultan Azlan Shah yang sedang berkerajaan sekarang ini juga adalah generasi ke-5 Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar ini.
Saperti biasa yang sering saya lakukan, saya tidak akan terus masuk atau naik terus ke atas kepuk makam. Sebaliknya saya lebih selesa berlegar-legar dahulu di sekitar kawasan makam bagi melihat suasana dan ciri-ciri binaan sesebuah kepuk makam. Sebuah papan tanda yang menerangkan tentang Almarhum berdiri tegak betul-betul di hadapan luar pagar kepuk makam. Maklumat yang diberikan agak jelas secara tidak langsung berupaya memperincikan sejarah Almarhum kepada para penziarah.
Papan tanda makam
Terdapat juga makam-makam lain di sekitar kawasan kepuk makam. Namun ia agak tersorok dari pandangan mata akibat dilindungi oleh belukar kecil yang merimbun. Saya mula memasuki kawasan kepuk makam. Binaanya sangat berseni dan indah. Catnya yang bewarna putih dan corak-coraknya yang dicat hitam menambahkan lagi serinya. Sebatang tiang bendera juga menghiasi kawasan kepuk makam ini. Saya mendaki beberapa anak tangga yang terdapat pada kepuk makam. Makam Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar terletak di tingkat yang paling atas manakala di bahagian bawah pula terdapat beberapa makam yang ditandai dengan batu nisan dari jenis granit. Mungkin makam-makam berkenaan adalah makam ahli keluarga terdekat Almarhum.
Antara makam lain sekepuk dengan
makam Almarhum Raja Alang Iskandar
Sesuatu yang unik ialah batu nisan makam Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar ini adalah sama dengan batu nisan sultan-sultan Perak yang pernah saya ziarahi. Uniknya inilah kali pertama saya menziarahi makam seorang raja bergelar dan bukannya seorang Sultan. Kain yang menutupi batu nisan makam ini masih lagi cantik dan tidak dimakan masa. Jauh berbeza dengan kain-kain penutup batu nisan makam-makam sultan yang pernah saya ziarahi sebelum ini.Lantai kawasan makam ini juga dihiasi jubin dan bukannya dari tanah. Sememangnya makam ini amat dijaga dengan begitu teliti.
Al-Fatihah untuk Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar
Cerita Lama Yang Berselerakan
Seperti yang telah saya jelaskan sebelum ini, Raja Bendahara Alang Iskandar ialah putera kepada Almarhum Raja Ahmad yang dikatakan ghaib atau mangkat akibat terjatuh di Sungai Terus tidak jauh dari Kampung Gajah. Identiti Raja Ahmad ini agak misteri sehingga dalam entri saya sebelum ini, saya pernah menyatakan bahawa baginda ialah dari warisan lain yang masuk dalam sistem pemerintahan negeri Perak ini. Namun itu adalah sekadar teori semata-mata dan hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui tentang segalanya tentang baginda.
Seperti yang tercatat di dalam sejarah, seorang putera Raja Ahmad ini iaitu Raja Ngah Jaafar telah berperang dengan sultan Perak ke-22 iaitu Sultan Abdullah Muhammad Shah I. Dalam peperangan ini Sultan Abdullah Muhammad Shah I telah tewas. Anehnya beberapa tahun selepas itu orang-orang besar Perak telah melantik Raja Ngah Jaafar menjadi sultan Perak ke-23 dengan gelar Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah dan memecat terus Sultan Abdullah Muhammad Shah I dari takhta. Akhirnya Sultan Abdullah Muhammad Shah I mangkat di Durian Sebatang tidak lama selepas itu.
Saya melihat dari aspek berbeza berkenaan dengan peperangan antara Sultan Abdullah Muhammad Shah I dengan Raja Ngah Jaafar ini. Sebilangan ahli sejarah menyatakan ia adalah peperangan saudara bagi merebut takhta namun saya lebih melihatnya sebagai satu perebutan kuasa antara garis keturunan dari kerabat yang berbeza. Ianya juga saling berkait rapat dengan suku-suku tertentu yang begitu dominan dalam hieraki pembesar negeri Perak ketika itu. Tambahan pula Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 dan Raja Ngah Jaafar, kedua-duanya bukan putera sultan sebaliknya hanyalah putera kepada Raja bergelar.
Peperangan antara Sultan Abdullah Muhammad Shah I dengan Raja Ngah Jaafar inilah seterusnya membawa kepada masalah perebutan takhta yang lebih rumit pada masa depan sehingga akhirnya pihak Inggeris telah campur tangan dalam bidang kuasa pentadbiran negeri Perak.
Peperangan antara Sultan Abdullah Muhammad Shah I dengan Raja Ngah Jaafar inilah seterusnya membawa kepada masalah perebutan takhta yang lebih rumit pada masa depan sehingga akhirnya pihak Inggeris telah campur tangan dalam bidang kuasa pentadbiran negeri Perak.
Dengan perlantikan Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah Ibni Raja Kechil Tengah Ahmad ini maka baginda kini mempunyai autoriti yang kuat dalam pemerintahan Perak. Tambahan pula baginda mempunyai sokongan yang kuat dari para pembesar Perak ketika itu. Bonus kepada kekuasaan Sultan Jaafar Safiuddin pula ialah adindanya iaitu Raja Alang Iskandar memegang jawatan sebagai Raja Bendahara.
Saya agak kurang jelas dengan perlantikan Raja Alang Iskandar ini sebagai Raja Bendahara ini. Fakta yang saya temui di internet agak kabur dan berserabut. Ada yang menyatakan baginda telah dilantik menjadi Raja Bendahara oleh Sultan Abdullah Muhammad Shah pada tahun 1851. Namun demikian seperti yang tertera pada papan tanda makam Sultan Abdullah Muhammad Shah di Durian Sebatang, pada tahun 1851 yang menjadi Raja Bendahara pada ketika itu ialah Raja Ngah Jaafar.
Ada juga yang menyatakan baginda dilantik menjadi Raja Bendahara pada tahun 1841. Atau mungkin juga baginda diangkat menjadi Raja Bendahara menggantikan kekandanya yang berjaya menduduki takhta kerajaan tanpa memegang ( melangkah ) jawatan Raja Muda.Hal ini mungkin benar kerana hasil rujukan saya di laman Royal Ark, jelas menunjukkan Raja Alang Iskandar hanya pernah memegang jawatan sebagai Raja Bendahara sahaja tanpa pernah memegang jawatan raja-raja bergelar yang lain. Tambahan pula, Raja Lop Yusof iaitu anakanda kepada Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 telah dinafikan kedudukannya dalam hieraki jawatan Raja Bergelar Perak walaupun beliau layak atas alasan tidak disukai oleh pembesar.
Raja Bendahara berada dalam hieraki ketiga dalam kuasa pemerintahan negeri Perak selepas sultan dan raja muda. Yang agak ganjil disini ialah baginda tidak memilih untuk bersemayam di tebing Sungai Perak seperti yang sering dilakukan oleh mana-mana raja bergelar atau bakal sultan sebaliknya baginda memilih untuk bersemayam di Teja yang terletak di pertengahan Sungai Kinta yang berkualakan Sungai Perak. Pasti ia mempunyai rahsianya yang tersendiri.
Saya melihat dari sudut berbeza berkenaan dengan kawasan pentadbiran Raja Bendahara Alang Iskandar ini. Jika kita meninjau kepada peristiwa kejatuhan atau pemecatan Sultan Abdullah Muhammad Shah 1, ternyata kesannya masih terus berlarutan walaupun Raja Ngah Jaafar telah dilantik menjadi sultan. Mengikut ceritanya, kebanyakan rakyat negeri Perak masih lagi tidak mengiktiraf perlantikan Raja Ngah Jaafar sebagai sultan. Hanya selepas Sultan Abdullah Muhammad 1 mangkat barulah baginda diiktiraf sebagai sultan Perak. Lebih mengeruhkan lagi keadaan, putera Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 iaitu Raja Lop Yusof masih lagi memegang jawatan raja bergelar dan masih mempunyai kuasa serta pengaruh di kawasan Senggang dan Sayong. Ini sudah pasti akan menimbulkan pelbagai masalah kepada baginda sekiranya Raja Lop Yusof akan menyerang baginda. Baginda memilih untuk bersemayam di Pasir Panjang tidak jauh dari Kampung Gajah.
Saya agak kurang jelas dengan perlantikan Raja Alang Iskandar ini sebagai Raja Bendahara ini. Fakta yang saya temui di internet agak kabur dan berserabut. Ada yang menyatakan baginda telah dilantik menjadi Raja Bendahara oleh Sultan Abdullah Muhammad Shah pada tahun 1851. Namun demikian seperti yang tertera pada papan tanda makam Sultan Abdullah Muhammad Shah di Durian Sebatang, pada tahun 1851 yang menjadi Raja Bendahara pada ketika itu ialah Raja Ngah Jaafar.
Ada juga yang menyatakan baginda dilantik menjadi Raja Bendahara pada tahun 1841. Atau mungkin juga baginda diangkat menjadi Raja Bendahara menggantikan kekandanya yang berjaya menduduki takhta kerajaan tanpa memegang ( melangkah ) jawatan Raja Muda.Hal ini mungkin benar kerana hasil rujukan saya di laman Royal Ark, jelas menunjukkan Raja Alang Iskandar hanya pernah memegang jawatan sebagai Raja Bendahara sahaja tanpa pernah memegang jawatan raja-raja bergelar yang lain. Tambahan pula, Raja Lop Yusof iaitu anakanda kepada Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 telah dinafikan kedudukannya dalam hieraki jawatan Raja Bergelar Perak walaupun beliau layak atas alasan tidak disukai oleh pembesar.
Raja Bendahara berada dalam hieraki ketiga dalam kuasa pemerintahan negeri Perak selepas sultan dan raja muda. Yang agak ganjil disini ialah baginda tidak memilih untuk bersemayam di tebing Sungai Perak seperti yang sering dilakukan oleh mana-mana raja bergelar atau bakal sultan sebaliknya baginda memilih untuk bersemayam di Teja yang terletak di pertengahan Sungai Kinta yang berkualakan Sungai Perak. Pasti ia mempunyai rahsianya yang tersendiri.
Saya melihat dari sudut berbeza berkenaan dengan kawasan pentadbiran Raja Bendahara Alang Iskandar ini. Jika kita meninjau kepada peristiwa kejatuhan atau pemecatan Sultan Abdullah Muhammad Shah 1, ternyata kesannya masih terus berlarutan walaupun Raja Ngah Jaafar telah dilantik menjadi sultan. Mengikut ceritanya, kebanyakan rakyat negeri Perak masih lagi tidak mengiktiraf perlantikan Raja Ngah Jaafar sebagai sultan. Hanya selepas Sultan Abdullah Muhammad 1 mangkat barulah baginda diiktiraf sebagai sultan Perak. Lebih mengeruhkan lagi keadaan, putera Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 iaitu Raja Lop Yusof masih lagi memegang jawatan raja bergelar dan masih mempunyai kuasa serta pengaruh di kawasan Senggang dan Sayong. Ini sudah pasti akan menimbulkan pelbagai masalah kepada baginda sekiranya Raja Lop Yusof akan menyerang baginda. Baginda memilih untuk bersemayam di Pasir Panjang tidak jauh dari Kampung Gajah.
Oleh yang demikian, baginda memerlukan sokongan dari kerabat diraja yang lain bagi menguatkan pengaruh dan kekuasaannya. Raja Ngah Ali yang memegang jawatan sebagai Raja Muda ketika pemerintahan Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 dikekalkan dan berkuasa di Sayong. Ini secara tidak langsung berupaya melumpuhkan kekuasaan Raja Lop Yusof di kawasan berkenaan dan hal ini terbukti apabila Raja Ngah Ali di lantik menjadi sultan Perak ke-24 dengan gelar Sultan Ali Al-Mukammal Inayat Shah, baginda telah memecat terus Raja Lop Yusof dari sebarang jawatan Raja Bergelar negeri Perak walaupun Raja Lop Yusof layak untuk jawatan tersebut.
Kajian peta menunjukkan kawasan kekuasaan Raja Lop Yusof di Senggang
( berbulatan merah ) yang diapit oleh kawasan kekuasaan
Raja Muda Ngah Ali di Sayong ( berbulatan biru ) dan Raja Ismail di Belanja
( berbulatan unggu ). Kawasan kekuasaan Sultan Jaafar pula berbulatan hijau
terletak tidak jauh dari kawasan kekuasaan Raja Bendahara Alang Iskandar
(berbulatan hitan )... adakah ini satu muslihat yang sangat bijak ?
Raja Alang Iskandar pula yang menjadi Raja Bendahara memilih untuk berkuasa di Teja tidak jauh dari kuala Sungai Kinta. Kuala Sungai Kinta terletak tidak jauh dari Kampung Gajah. Jika tidak silap dalam perkiraan saya kuala sungai ini agak bertentangan dengan kawasan mukim Bandar. Jadi kedudukan kawasan pemerintahan Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah adalah tidak jauh dari kawasan kuasa adindanya. Malahan, sekiranya berlaku serangan pasti Raja Bendahara Alang Iskandar dan para pengikutnya tidak mengambil masa yang lama untuk memberi bantuan kepada Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah ini. Ini hanyalah sekadar satu teori sahaja. Kesahihannya hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui.
Raja Bendahara Alang Iskandar Yang Berwibawa
Tidak banyak cerita yang boleh saya korek berkenaan dengan Raja Alang Iskandar ini di internet. Selain itu rujukan buku yang ada pada saya juga agak terhad. Cuma jika dilihat kepada beberapa catatan di internet jelas menunjukkan baginda merupakan seorang tokoh yang sangat berwibawa. Baginda berkuasa mengutip cukai dan hasil mahsul di kawasan Teja ini sehingga baginda diberi gelaran Bendahara Teja.
Baginda merupakan zuriat ke-12 anak-anak raja yang memegang gelaran Raja Bendahara. Jawatan Raja Bendahara ini mula wujud pada ketika pemerintahan Sultan Iskandar Dzulkarnain Ibni Sultan Muhammad Shah Aminullah ( sultan Perak ke-12 ) setelah penyandang akhir jawatan bendahara ini dari keluarga Megat Terawis menyerahkan jawatan tersebut kepada baginda setelah berlakunya satu perbalahan berkenaan pembinaan istana. Sultan Iskandar Dzulkarnain telah bertindak menyerahkan jawatan bendahara tersebut kepada adindanya yang bernama Raja Alauddin Ibni Sultan Muhammad Shah Aminullah ( seterusnya menjadi sultan Perak ke-17 dengan gelar Sultan Alauddin Mansur Shah Iskandar Muda ). Bermula dari perlantikan Raja Alauddin inilah bermulanya senarai zuriat anak-anak raja memegang jawatan Raja Bendahara sehinggalah pada tahun 1958 Sultan Sultan Yussuf Izzuddin Shah ( Sultan Perak ke-32 ), memulangkan jawatan bendahara ini kepada orang kebanyakan setelah penyandang terakhir jawatan ini iaitu Raja Abdul Rashid Ibni Sultan Idris Shah mangkat.
Almarhum Raja Abdul Rashid Ibni Sultan Idris Shah
penyandang jawatan Raja Bendahara terakhir Perak Darul Ridzuan
( kredit foto : Maharum Bugis Shah )
Baginda mengutip hasil dan khazanah serta cukai di atas segala barang-barang yang masuk dan keluar di Kuala Sungai Kinta. Kutipan itu dilakukan setahun sekali, iaitu kutipan keluarga yang dinamakan "BENAN KELUAR". Baginda menghantar seorang suruhannya dari keturunan Orang Kelar yang berasal dari Lambor bernama Alang Laut Bin Tok Monen atau Tok Nara, pergi ke kampung - kampung mengutip cukai 50 sen sekeluarga dengan membawa "BAUR" iaitu Keris Kuasa Raja. Lanjutan daripada itu Alang Laut digelar Panglima Teja iaitu Orang Besar Enam Belas dan penolongnya Tok Muda Lahab (Tok Rusa). Jadi berkemungkinan gelaran Panglima Teja yang merupakan orang besar-16 Perak mungkin mula wujud ketika period baginda menjadi Raja Bendahara.
Saya memegang batu nisan makam yang berbalut cantik ini. Fikiran saya sibuk memikirkan tentang mukim Teja yang menjadi kawasan kuasa Raja Bendahara Alang Iskandar ini. Aneh saya sendiri memikirkan bagaimana baginda boleh memilih untuk bersemayam di sini. Jika tidak silap saya hanya seorang sahaja sultan Perak yang pernah bersemayam di kawasan lingkungan Sungai Kinta ini iaitu Sultan Iskandar Dzulkarnain yang telah saya ceritakan dalam dua perenggan di atas. Baginda memutuskan untuk berkerajaan di Pulau Indera Sakti yang terletak di pertemuan kuala Sungai Kinta dan Sungai Perak. Sungguh pun begitu baginda masih tetap tidak "jauh duduk" dari Sungai Perak.
Kepuk makam yang indah
Namun demikian dalam sejarah panjang kesultanan Perak, memang diakui terdapat gelaran-gelaran raja yang kini sudah tidak digunakan lagi seperti Raja Di Baruh, Raja Di Hulu dan lain-lain lagi. Saya sendiri masih lagi mencari fakta berkenaan kawasan kekuasaan mereka ini. Kenapa dan bagaimana jawatan ini dimansuhkan tidak pula saya ketahui. Jawatan raja bergelar terakhir yang dimansuhkan ialah Raja Bendahara dan sehingga kini hanya tinggal tujuh jawatan sahaja dalam hieraki kesultanan Melayu Perak.
Raja Alang Iskandar mangkat pada tahun 1861 sewaktu kekandanya Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah masih lagi bertakhta dan dimakamkan di Kuala Teja. Baginda digelar Marhum Teja. Kemangkatan baginda telah menyebabkan Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah melantik Raja Ismail Ibni Saiyid Shaikh Al-Khairat sebagai Raja Bendahara yang baru dan berkuasa di kawasan Belanja. Perlantikan ini juga pasti mempunyai muslihatnya yang tersendiri kerana Belanja dapat dijadikan kawasan penampan dari pengaruh Raja Lop Yusuf yang sememangnya masih berjuang menuntut haknya ke atas takhta. Raja Ismail ini sebenarnya hanyalah waris sebelah tanah sahaja iaitu bermaksud mewarisi darah raja kesultanan Perak dari sebelah ibunya. Manakala ayahandanya pula adalah dari kerabat diraja Siak. Ini adalah satu tindakan berani dari Sultan Jaafar Safiuddin Muzaffar Shah yang seterusnya kelak bakal menimbulkan lebih keributan dalam perebutan takhta kesultanan Perak.
Mencungkil Rahsia
Ketika duduk-duduk meninjau makam ini secara tiba-tiba fikiran saya mula menerawang memikirkan sesuatu. Saya mula mendapat gerak rasa bahawa ada rahsia di sebalik semua sejarah yang pernah berlaku dahulu. Saya mula mengerti kenapa Raja Lop Yusuf berusaha sedaya upaya untuk mengembalikan kekuasaan warisan keturunannya keatas takhta negeri Perak. Jawapannya ada dan ia adalah seperti yang saya sangkakan sejak menziarahi batu tanda makam Raja Kechil Tengah Ahmad dahulu bahawa terdapat aliran warisan baru yang masuk ke dalam sistem hieraki takhta kesultanan Perak. Kini saya sudah semakin menjumpai jawapannya.
Jika kita meninjau warna bendera negeri Perak yang ada pada hari ini, maksud disebalik warna bendera itu sebenarnya mempunyai sebab yang tertentu. Umum mengetahui bahawa warna putih melambangkan warna rasmi sultan pemerintah Perak, warna kuning pula diertikan sebagai warna rasmi Raja Muda, manakala warna hitam khusus melambangkan warna rasmi Raja Bendahara ( selepas gelaran Raja Bendahara dihapuskan, Raja Di-Hilir menggunakan pula warna hitam ini sebagai warna rasmi. Ini dapat kita lihat melalui warna pakaian istiadat yang dikenakan oleh Duli-duli yang saya sebutkan tadi.
Namun demikian, secara tersiratnya warna-warna berkenaan melambangkan pecahan warisan bagi tiga cabang kekuasaan yang berbeza bagi takhta negeri Perak. Warna putih melambangkan waris Acheh. Warna kuning pula melambangkan waris Melaka dan warna hitam pula melambangkan waris Bugis. Namun bagaimana ini boleh berlaku sedangkan kesultanan Perak dikatakan memiliki titisan darah kesultanan Melaka yang sah ? .... jadi bagaimana ada warisan lain yang masuk merajai negeri Perak ini ? ... resah saya semakin membara pula di tanah Teja ini. Fikiran saya mula mencerna beberapa fakta dan teori berkenaan dengan hal ini.
Saya amat meyakini, bahawa bermulanya permasalahan ini atau dengan lebih tepatnya bagaimana ada warisan lain yang masuk ke dalam sistem pemerintahan Perak ini bermula dari pergeseran antara Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 dengan Raja Ngah Jaafar. Hal ini dikuatkan lagi dengan tindakan Raja Muda ketika itu iaitu Raja Ngah Ali ( seterusnya menjadi sultan Perak ke-24 dengan gelar Sultan Ali Inayat Shah ) yang tidak masuk campur dalam permasalahan ini sebaliknya baginda mengambil sikap berkecuali ( terdapat juga pendapat sebenarnya baginda menyebelahi Raja Ngah Jaafar ). Jadi adakah kewujudan watak tiga orang duli-duli ini dapat menggambarkan kedudukan mereka mewakili darah keturunan Acheh, Melaka dan Bugis ? Agak menerik juga untuk menilai perkara ini dan saya yakin ia punya ceritanya yang tersendiri.
Mengikut sejarahnya, bendera negeri Perak mula diperkenalkan ketika period Raja Lop Yusof ketika itu menjawat jawatan Raja Muda menjadi pemangku sultan Perak atau kira-kira dalam tahun 1879. Peristiwa Perang Perak yang berlaku akibat dari pembunuhan residen Inggeris pertama Perak rupa-rupanya memberi peluang kepada baginda untuk menerajui takhta. Uniknya, selepas peristiwa Perang Perak itu negeri Perak sebenarnya tidak bersultan dan Raja Lop Yusof terus menjadi pemangku sultan Perak selama lebih kurang 10 tahun sehingga tahun 1886. Sayangnya baginda tidak lama di atas takhta iaitu hanya kira-kira satu tahun sahaja dan mangkat pada tahun 1887. Baginda merupakan sultan Perak terakhir yang bersemayam dan dimakamkan di tebing sebelah kanan sungai Perak selaras dengan perjanjian lama antara sultan Perak pertama dengan Tok Temong. Selepas dari itu .... semua sultan Perak disemadikan di tebing kiri sungai Perak atau di Bukit Chandan.
Ketika Sultan Yusuf Syarifudin Muzaffar Shah memerintah, yang menjadi Raja Muda ialah Raja Idris Ibni Raja Bendahara Alang Iskandar manakala Raja Bendahara pula ialah Raja Usman Ibni Sultan Ali. Jika diperhatikan dengan jelas, saya meyakini inilah jawapan penting kepada maksud bendera negeri Perak. Perhatikan gelaran hujung yang digunapakai oleh Sultan Yusuf yang berakhir dengan nama Muzaffar ... adakah ia membawa bukti baginda mewakili kerabat Melaka ?
Perhatikan pula nama hujungan ayahanda Raja Bendahara Usman iaitu Sultan Ali Al-Mukammil Inayat Shah. Baginda meletakkan nama Al-Mukammil. Jika tidak silap saya terdapat sultan-sultan Aceh yang lahir dari keluarga Al-Mukammil ini. Adakah Raja Bendahara Usman dianggap mewakili kerabat diraja Acheh ?
Dan yang akhir sekali ialah Raja Muda Idris Ibni Raja Bendahara Alang Iskandar ( seterusnya sultan Perak ke- 28 ) ... adakah baginda mewakili kerabat diraja Bugis ?. Hal inilah mungkin menjadikan telahan saya di makam Almarhum Raja Kechil Tengah Ahmad sebelum ini benar. Hari ini saya berada di makam Raja Bendahara Alang Iskandar pula .. maka telahan tersebut bagaikan telah dijawab. Wallahualambissawab.
Namun demikian, sebagai pilihan kepada penyelesaian hal ini, saya lebih selesa untuk menyatakan bahawa percampuran dan perkahwinan dari beberapa kerabat berlainan warisan ini sedikit sebanyak menyelamatkan jiwa Melaka yang diwarisi oleh kesultanan Melayu Perak. Sejarah menunjukkan bahawa apabila munculnya Sultan Muzaffar Shah II dari Siak menjadi sultan Perak ke-10, maka aliran warisan Melaka dalam darah sultan-sultan seterusnya adalah dari benih sebelah pihak perempuan. Ianya terus berlanjutan dan tidak mustahil .... benih Melaka sebelah lelaki muncul semula pada masa depan tetapi dalam jenama keluarga yang lain .... wallahualambissawab.
Meneruskan Perjalanan
Saya akhirnya mengambil keputusan untuk bergerak pulang. Sebelum pulang sempat saya meninjau-ninjau makam-makam yang terdapat disekitar makam. Ternyata suasana petang yang meredup membuatkan hati saya menjadi kecut untuk berlama-lama disini. Tambahan pula saya hanya berseorangan di sini ... fikiran-fikiran yang negatif sangat sukat dibuang dari dalam kepala.
Saya meyakini apa yang terlintas dalam fikiran semasa berada di makam Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar ini adalah terlahir dari ilham dan kajian ringkas saya. Tambahan pula sungai Kinta yang mengalir tidak jauh dari makam ini bukanlah asing bagi keluarga dari sebelah ayah saya. Kampung Jong Buruk (kini telah ditinggalkan sepi ) yang terletak di kuala Sungai Kinta adalah tempat asal keturunan saya. Pasti kampung ini satu ketika dahulu merupakan kawasan pegangan kuasa Raja Bendahara Alang Iskandar ini. Bapa moyang saya pernah diceritakan pernah menjadi orang kepercayaan sultan dan berkuasa di kampung berkenaan. Jika tidak silap saya, moyang saya berketurunan Bugis. Oleh itu tidak hairanlah suatu ketika dahulu masih ada Raja Muda yang bersemayam di Teluk Intan apabila pergi menuba ikan di sungai Kinta mahupun di sungai Perak pasti akan singgah di Kampung Jong Buruk ini. Namun sesuatu yang pasti .... 100 tahun kebelakangan ini penyandang Raja Muda semuanya dari keturunan almarhum Raja Kechil Tengah Ahmad dan anakandanya Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar ini. Ia seolah-olah membeli semula sebuah cerita lama yang telah ditinggalkan.
Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar Ibni Raja Kechil Tengah Ahmad ... suatu watak yang luarbiasa dalam sejarah kesultanan Melayu Perak. Kini ... hampir 160 tahun kemangkatannya, kuasa warisan baginda tidak pernah luntur dalam hieraki pemerintahan kesultanan Perak. Dan dalam 160 tahun itulah ..... cabang-cabang warisan lain ada yang hilang tanpa cerita. Biarlah ia terus menjadi cerita dalam rahsia bagi yang mengerti. Saya pula akan terus mencari pengertiannya hingga berjumpa pengakhirannya.
Sampai sahaja di simpang jalan ... saya terpandang papan tanda kawasan perkuburan di hadapan .... Ermmm ... Orang Kaya Besar Seri Maharaja Diraja ... satu gelaran yang membuatkan saya terus menunggang motosikal ke arah kawasan pemakaman itu. Dan petang yang semakin tua itu sekali lagi gagal menghalang perasaan ingin tahu saya ... benar ... perasaan ingin tahu itu terus membuatkan saya resah di Tanah Teja yang bersejarah ini..........
Raja Alang Iskandar mangkat pada tahun 1861 sewaktu kekandanya Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah masih lagi bertakhta dan dimakamkan di Kuala Teja. Baginda digelar Marhum Teja. Kemangkatan baginda telah menyebabkan Sultan Jaafar Safiuddin Muazzam Shah melantik Raja Ismail Ibni Saiyid Shaikh Al-Khairat sebagai Raja Bendahara yang baru dan berkuasa di kawasan Belanja. Perlantikan ini juga pasti mempunyai muslihatnya yang tersendiri kerana Belanja dapat dijadikan kawasan penampan dari pengaruh Raja Lop Yusuf yang sememangnya masih berjuang menuntut haknya ke atas takhta. Raja Ismail ini sebenarnya hanyalah waris sebelah tanah sahaja iaitu bermaksud mewarisi darah raja kesultanan Perak dari sebelah ibunya. Manakala ayahandanya pula adalah dari kerabat diraja Siak. Ini adalah satu tindakan berani dari Sultan Jaafar Safiuddin Muzaffar Shah yang seterusnya kelak bakal menimbulkan lebih keributan dalam perebutan takhta kesultanan Perak.
Mencungkil Rahsia
Ketika duduk-duduk meninjau makam ini secara tiba-tiba fikiran saya mula menerawang memikirkan sesuatu. Saya mula mendapat gerak rasa bahawa ada rahsia di sebalik semua sejarah yang pernah berlaku dahulu. Saya mula mengerti kenapa Raja Lop Yusuf berusaha sedaya upaya untuk mengembalikan kekuasaan warisan keturunannya keatas takhta negeri Perak. Jawapannya ada dan ia adalah seperti yang saya sangkakan sejak menziarahi batu tanda makam Raja Kechil Tengah Ahmad dahulu bahawa terdapat aliran warisan baru yang masuk ke dalam sistem hieraki takhta kesultanan Perak. Kini saya sudah semakin menjumpai jawapannya.
Jika kita meninjau warna bendera negeri Perak yang ada pada hari ini, maksud disebalik warna bendera itu sebenarnya mempunyai sebab yang tertentu. Umum mengetahui bahawa warna putih melambangkan warna rasmi sultan pemerintah Perak, warna kuning pula diertikan sebagai warna rasmi Raja Muda, manakala warna hitam khusus melambangkan warna rasmi Raja Bendahara ( selepas gelaran Raja Bendahara dihapuskan, Raja Di-Hilir menggunakan pula warna hitam ini sebagai warna rasmi. Ini dapat kita lihat melalui warna pakaian istiadat yang dikenakan oleh Duli-duli yang saya sebutkan tadi.
Rahsia bendera negeri Perak
Namun demikian, secara tersiratnya warna-warna berkenaan melambangkan pecahan warisan bagi tiga cabang kekuasaan yang berbeza bagi takhta negeri Perak. Warna putih melambangkan waris Acheh. Warna kuning pula melambangkan waris Melaka dan warna hitam pula melambangkan waris Bugis. Namun bagaimana ini boleh berlaku sedangkan kesultanan Perak dikatakan memiliki titisan darah kesultanan Melaka yang sah ? .... jadi bagaimana ada warisan lain yang masuk merajai negeri Perak ini ? ... resah saya semakin membara pula di tanah Teja ini. Fikiran saya mula mencerna beberapa fakta dan teori berkenaan dengan hal ini.
Saya amat meyakini, bahawa bermulanya permasalahan ini atau dengan lebih tepatnya bagaimana ada warisan lain yang masuk ke dalam sistem pemerintahan Perak ini bermula dari pergeseran antara Sultan Abdullah Muhammad Shah 1 dengan Raja Ngah Jaafar. Hal ini dikuatkan lagi dengan tindakan Raja Muda ketika itu iaitu Raja Ngah Ali ( seterusnya menjadi sultan Perak ke-24 dengan gelar Sultan Ali Inayat Shah ) yang tidak masuk campur dalam permasalahan ini sebaliknya baginda mengambil sikap berkecuali ( terdapat juga pendapat sebenarnya baginda menyebelahi Raja Ngah Jaafar ). Jadi adakah kewujudan watak tiga orang duli-duli ini dapat menggambarkan kedudukan mereka mewakili darah keturunan Acheh, Melaka dan Bugis ? Agak menerik juga untuk menilai perkara ini dan saya yakin ia punya ceritanya yang tersendiri.
Mengikut sejarahnya, bendera negeri Perak mula diperkenalkan ketika period Raja Lop Yusof ketika itu menjawat jawatan Raja Muda menjadi pemangku sultan Perak atau kira-kira dalam tahun 1879. Peristiwa Perang Perak yang berlaku akibat dari pembunuhan residen Inggeris pertama Perak rupa-rupanya memberi peluang kepada baginda untuk menerajui takhta. Uniknya, selepas peristiwa Perang Perak itu negeri Perak sebenarnya tidak bersultan dan Raja Lop Yusof terus menjadi pemangku sultan Perak selama lebih kurang 10 tahun sehingga tahun 1886. Sayangnya baginda tidak lama di atas takhta iaitu hanya kira-kira satu tahun sahaja dan mangkat pada tahun 1887. Baginda merupakan sultan Perak terakhir yang bersemayam dan dimakamkan di tebing sebelah kanan sungai Perak selaras dengan perjanjian lama antara sultan Perak pertama dengan Tok Temong. Selepas dari itu .... semua sultan Perak disemadikan di tebing kiri sungai Perak atau di Bukit Chandan.
Ketika Sultan Yusuf Syarifudin Muzaffar Shah memerintah, yang menjadi Raja Muda ialah Raja Idris Ibni Raja Bendahara Alang Iskandar manakala Raja Bendahara pula ialah Raja Usman Ibni Sultan Ali. Jika diperhatikan dengan jelas, saya meyakini inilah jawapan penting kepada maksud bendera negeri Perak. Perhatikan gelaran hujung yang digunapakai oleh Sultan Yusuf yang berakhir dengan nama Muzaffar ... adakah ia membawa bukti baginda mewakili kerabat Melaka ?
Perhatikan pula nama hujungan ayahanda Raja Bendahara Usman iaitu Sultan Ali Al-Mukammil Inayat Shah. Baginda meletakkan nama Al-Mukammil. Jika tidak silap saya terdapat sultan-sultan Aceh yang lahir dari keluarga Al-Mukammil ini. Adakah Raja Bendahara Usman dianggap mewakili kerabat diraja Acheh ?
Dan yang akhir sekali ialah Raja Muda Idris Ibni Raja Bendahara Alang Iskandar ( seterusnya sultan Perak ke- 28 ) ... adakah baginda mewakili kerabat diraja Bugis ?. Hal inilah mungkin menjadikan telahan saya di makam Almarhum Raja Kechil Tengah Ahmad sebelum ini benar. Hari ini saya berada di makam Raja Bendahara Alang Iskandar pula .. maka telahan tersebut bagaikan telah dijawab. Wallahualambissawab.
Namun demikian, sebagai pilihan kepada penyelesaian hal ini, saya lebih selesa untuk menyatakan bahawa percampuran dan perkahwinan dari beberapa kerabat berlainan warisan ini sedikit sebanyak menyelamatkan jiwa Melaka yang diwarisi oleh kesultanan Melayu Perak. Sejarah menunjukkan bahawa apabila munculnya Sultan Muzaffar Shah II dari Siak menjadi sultan Perak ke-10, maka aliran warisan Melaka dalam darah sultan-sultan seterusnya adalah dari benih sebelah pihak perempuan. Ianya terus berlanjutan dan tidak mustahil .... benih Melaka sebelah lelaki muncul semula pada masa depan tetapi dalam jenama keluarga yang lain .... wallahualambissawab.
Meneruskan Perjalanan
Saya akhirnya mengambil keputusan untuk bergerak pulang. Sebelum pulang sempat saya meninjau-ninjau makam-makam yang terdapat disekitar makam. Ternyata suasana petang yang meredup membuatkan hati saya menjadi kecut untuk berlama-lama disini. Tambahan pula saya hanya berseorangan di sini ... fikiran-fikiran yang negatif sangat sukat dibuang dari dalam kepala.
Saya meyakini apa yang terlintas dalam fikiran semasa berada di makam Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar ini adalah terlahir dari ilham dan kajian ringkas saya. Tambahan pula sungai Kinta yang mengalir tidak jauh dari makam ini bukanlah asing bagi keluarga dari sebelah ayah saya. Kampung Jong Buruk (kini telah ditinggalkan sepi ) yang terletak di kuala Sungai Kinta adalah tempat asal keturunan saya. Pasti kampung ini satu ketika dahulu merupakan kawasan pegangan kuasa Raja Bendahara Alang Iskandar ini. Bapa moyang saya pernah diceritakan pernah menjadi orang kepercayaan sultan dan berkuasa di kampung berkenaan. Jika tidak silap saya, moyang saya berketurunan Bugis. Oleh itu tidak hairanlah suatu ketika dahulu masih ada Raja Muda yang bersemayam di Teluk Intan apabila pergi menuba ikan di sungai Kinta mahupun di sungai Perak pasti akan singgah di Kampung Jong Buruk ini. Namun sesuatu yang pasti .... 100 tahun kebelakangan ini penyandang Raja Muda semuanya dari keturunan almarhum Raja Kechil Tengah Ahmad dan anakandanya Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar ini. Ia seolah-olah membeli semula sebuah cerita lama yang telah ditinggalkan.
Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar Ibni Raja Kechil Tengah Ahmad ... suatu watak yang luarbiasa dalam sejarah kesultanan Melayu Perak. Kini ... hampir 160 tahun kemangkatannya, kuasa warisan baginda tidak pernah luntur dalam hieraki pemerintahan kesultanan Perak. Dan dalam 160 tahun itulah ..... cabang-cabang warisan lain ada yang hilang tanpa cerita. Biarlah ia terus menjadi cerita dalam rahsia bagi yang mengerti. Saya pula akan terus mencari pengertiannya hingga berjumpa pengakhirannya.
Sampai sahaja di simpang jalan ... saya terpandang papan tanda kawasan perkuburan di hadapan .... Ermmm ... Orang Kaya Besar Seri Maharaja Diraja ... satu gelaran yang membuatkan saya terus menunggang motosikal ke arah kawasan pemakaman itu. Dan petang yang semakin tua itu sekali lagi gagal menghalang perasaan ingin tahu saya ... benar ... perasaan ingin tahu itu terus membuatkan saya resah di Tanah Teja yang bersejarah ini..........
Bersambung ...
v
7 ulasan:
menarik post ni.. tunggu sambungan
terima kasih Faizal atas komen dan terima kasih atas kunjungan sdra ke blog ini
post menarik. tahniah. cuma tulisannya sngt kecik atau PC saya resolution sngt tinggi.
kampung wife saya di kawasan ni.
kat kota bharu ada kampung redang sawa dan kampung changkat tualang.
bila balik kg selalu lalu kat makam seri teja.
penah dngr cerita org kampung sultan nazrin penah melawat makam ni selepas naik sultan menggantikan almarhum ayahanda baginda.
Terbaek..teman gemor bebenor post pasal hal2 kerabat sultan perak.
salam bro. nie no phone sye 019 5298932..ayh sye muke sebijik dengan marhum teja..bugis x silap sye keturunan dri kmpg gjah..sye juga mencari asal usul,,tq bro~
Assalamualaikum, nama saya Nurul Husna Bt Mohd Kamil pelajar tahun 3 architecture IIUM, Gombak. Dalam kulliyah kami mempunyai subjek yg dipanggil HERITAGE STUDIES utk mengkaji bangunan2 sejarah malaysia terutama Masjid. Masjid yang dipilih lecturer kami MASJID RAJA ALANG, HILIR BERANANG. Oleh itu kami ingin menkaji salasilah raja alang supaya boleh menemui bangunan2 laen yg dibina bawah kuasa, zaman atau pemerintahan beliau..saya terjumpa nama tuan dlm blog http://artmelayu.blogspot.my/2011/04/makam-tomb-of-raja-alang-ibni-raja.html harap boleh beri pencerahan dan kerjasama..kalau sudi..tuan boleh contact email saya: senahnana@gmail.com
Wah hebat,sebuah ulasan dan Penerangan yang sungguh klasik dan puitis ibarat membaca sejarah Tua dalam hikayat Amir Hamzah......
Post a Comment